Fețele „secrete” ale retailului | Progresiv

Toamna aceasta ne-a adus două dintre puținele noutăți ale anului 2014 din piața FMCG, în ceea ce privește formatele de retail: în interval de doar o lună, am asistat la lansarea primului supermarket online Mega Image și la deschiderea primului magazin Supeco operat de Carrefour.Fețele „secrete” ale retailului

În mod paradoxal, deși sunt poate cele mai interesante mișcări din retailul autohton din acest an, ambele lansări au fost realizate într-un mod discret, fără a oferi prea multe detalii despre implementare și cu atât mai puțin despre planurile de viitor.

De exemplu, pe site-ul oficial Mega Image, lansarea supermarketului online se pierde printre numeroasele știri cu deschideri de magazine. Nici măcar nu există o trimitere pe pagina principală către magazinul online. Jurnaliștii au fost informați de lansare printr-un comunicat de presă, singurele interviuri publicate fiind cele cu reprezentanții eMAG, partenerul Mega Image în acest proiect.

La rândul său, Carrefour a deschis primul magazin Supeco fără a face un eveniment oficial de lansare a noii rețele și chiar fără a da un comunicat de presă pe acest subiect. Mai mult, la întrebările jurnaliștilor despre noul format, anterior inaugurării, reprezentanții retailerului au refuzat să ofere informații, limitându-se la a menționa faptul că noua rețea este operată de o entitate juridică diferită de Carrefour România, cu o echipă diferită.

Ce ne spun aceste lansări „în secret” din retail? În primul rând, vorbim despre proiecte pilot care încă au nevoie de ajustări. În acest sens, reacțiile cumpărătorilor vor fi decisive în următoarele faze de dezvoltare. În al doilea rând, „secretomania” poate fi generată și de teama de a nu dezvălui prea multe detalii competitorilor din retail. 

Iar cum competiția în comerțul modern este foarte intensă, în ultimii ani am asistat la schimbări dramatice în politicile de comunicare ale unor retaileri mari care anterior obișnuiau să fie destul de transparenți. Aceștia pierd însă din vedere faptul că retailul este ca o carte deschisă: toate lansările noi se văd în magazin, iar un ochi avizat poate surprinde mult mai mult decât ce apare la prima vedere.

Mai mult, cred că lipsa de transparență nu face decât să alimenteze zvonurile care circulă prin piață – fie că vorbim de rezultate slabe sau de iminența unor preluări noi de rețele de magazine.

Aș spune că lansările din această toamnă sunt doar vârful iceberg-ului. Pe măsură ce înaintăm spre finalul de an vom vedea mai multe și vom înțelege care este magnitudinea impactului asupra pieței.

Perla Harghitei_Tecon project 002
Perla Harghitei investește 2,8 mil. euro într-o nouă clădire de birouri
Perla Harghitei, una dintre cele mai importante companii de îmbuteliere de apă minerală naturală din România, a alocat un buget de 2,8 milioane...
Arnaud Dussaix
Arnaud Dussaix se întoarce în Carrefour și preia conducerea Supeco
Arnaud Dussaix, cu o experiență vastă de peste două decenii pe piața de retail din sud-estul Europei, se întoarce în Carrefour România....
Genesis Biopartner statie biogaz Cordun Neamt
Genesis Biopartner a investit 17 milioane de euro într-o nouă stație de biogaz
Grupul Genesis Biopartner a inaugurat o nouă stație de biogaz în comuna Cordun, județul Neamț, după o investiție de aproximativ 17 milioane de...
Auchan Bradu 2
Auchan redeschide încă un magazin în Pitești după ce a finalizat modernizarea acestuia
După ce a dus conceptul de hiperstore la Pitești prin remodelarea locației din Găvana, Auchan anunță redeschiderea celui de-al doilea...