Exista viata dupa hypermarketuri | Progresiv
Nu este o intrebare, ci o afirmatie cu valoare de adevar, care-i apartine trainerului care a tinut, in luna mai, un curs de doua zile organizat de Magazinul Progresiv pentru managerii de magazine traditionale. Amanunte despre curs veti putea citi in numarul urmator al revistei. Pana atunci, va impartasesc impresiile mele in urma discutiilor cu circa 20 de manageri de magazine traditionale.
Doua idei s-au remarcat pregnant din povestirile lor despre activitatea zilnica: problema dureroasa a personalului si obsesia preturilor, care trebuie sa fie ca la hypermarket.
Nu vreau sa insist acum pe problema lipsei de personal. Este o perioada in care toate domeniile se confrunta cu asa ceva, iar criza se va domoli, probabil, si odata cu trecerea timpului.
Ma intereseaza insa sa subliniez din nou mesajul pe care Magazinul Progresiv il transmite de cate ori are ocazia: magazinul de cartier nu trebuie sa aiba preturi de hypermarket. Rolul sau este altul: sa ofere o sortimentatie adaptata clientilor sai fideli si zonei in care este amplasat, la preturi decente, acompaniate de servicii personalizate, inteligente, imaginative.
Toate experientele povestite de participantii la training aveau acest numitor comun: cum sa facem sa obtinem preturi cat mai bune de la furnizori, retailerii mari ne sufoca si ne inchid, nu putem tine pasul cu ei. In mod evident, un arici nu se poate tine dupa un elefant. Dar nici nu trebuie sa intre in cursa. De obicei, puterea disproportionat inclinata in favoarea unei parti este invinsa de „adversar“ prin siretlicuri. In cazul de fata „siretlicul“ se refera la lucruri cat se poate de realizabile: sortimentatie creata pe baza studierii atente a comportamentului de cumparare si consum a clientilor magazinului si a zonei, oferta de produse care nu se gasesc in alte magazine (produse ecologice, produse traditionale, din anumite zone ale tarii sau apartinand bucatariei internationale, produse exclusive, paine proaspata etc.), atmosfera prietenoasa, primitoare. Nu sunt lucruri greu de realizat, dar nici nu vin de la sine. Toate acestea vor inclina balanta in favoarea magazinului de cartier si-i vor fideliza clientela.
Sa ne imaginam ca vindeti in magazinul dvs. produsele unui fabricant traditional de mezeluri. Oferta nu poate fi foarte vasta, dar produsele comercializate sunt de foarte buna calitate, cu termen mic de valabilitate. Nu e nevoie sa aveti produsul in galantar toata ziua. Cu atat mai bine daca se termina, clientii vor veni si a doua zi sa-l cumpere, pentru ca e bun, natural, gustos si il gasesc numai la dvs. Iar, daca amenajati un stand special, numai pentru acest furnizor, obisnuinta clientilor se va crea mult mai repede. Incercati si spuneti-mi rezultatul.
Lupta cu hypermarketurile este inegala si inutila.„Armele“ dvs. trebuie sa fie de genul celor de mai sus, nu pretul.Daca va concentrati din start pe ideea ca trebuie sa aveti acelasi pret de raft ca in hypermarket, batalia e pierduta inainte de a incepe.

