Dezinfectantii pentru locuinta isi fac loc pe lista de cumparaturi | Progresiv

Prezenta de putin timp pe rafturile magazinelor din Romania, categoria dezinfectantilor universali s-a dezvoltat ca urmare a nevoilor tot mai complexe din societatea in care traim. Pe langa produsele dedicate, dorinta de a pastra la distanta bacteriile sau virusurile a influentat si lansarile in categoria produselor pentru curatenia locuintei, multe dintre extensiile de gama avand proprietati dezinfectante.

In retail, exista in prezent diverse solutii pentru dezinfectarea casei: sunt dezinfectantii clasici, pe baza de clor, inalbitorii, brandurile de dezinfectanti de toaleta care, in formula diluata, se pot utiliza pentru intreaga baie,  produsele de curatat care, mai nou, elimina bacteriile si dezinfectantii universali de suprafete care utilizeaza alte substante active in loc de clor, eliminand bacteriile, virusurile, ciupercile si mucegaiurile, prevenind totodata devoltarea bacteriilor timp de mai multe ore dupa utilizare. Dezinfectantii pentru locuinta isi fac loc pe lista de cumparaturi

Per ansamblu, piata produselor dezinfectante are o valoare de aproximativ opt milioane de euro, potrivit estimarilor producatorilor de profil. Cea mai mare pondere o au dezinfectantii de WC, categorie neanalizata in acest articol. Cel mai puternic brand de pe piata produselor de curatat cu proprietati dezinfectante  este inalbitorul Domestos, produs de Unilever, care se poate utiliza atat pentru vasul de toaleta cat si pentru alte suprafete lavabile.
Vanzarile cele mai mici, de aproximativ un sfert de milion de euro, sunt inregistrate de produsele dezinfectante universale. Categoria este insa cea mai tanara de pe piata.

Primii dezinfectanti universali pentru casa au aparut in Romania ca urmare a cererii aparute pe piata, transmise de la consumatori catre retaileri, care, la randul lor, au inceput sa intrebe producatorii si distribuitorii daca au  astfel de produse in portofoliu.

Gripa a creat categoria dezinfectantilor

Era toamna lui 2009, cand in tara aparuse pericolul infectarii cu virusul AH1N1 si tot mai multi romani cautau modalitati de a se proteja pentru a evita contaminarea. In acest context au aparut pe piata, la sfarsitul anului 2009 si inceputul anului 2010, doua branduri de dezinfectanti universali de casa fara clor – Sanytol, produs de compania Marca din Spania, si Igienol, produs de Interstar in Grecia. Igienol a fost insa singurul dezinfectant universal pentru suprafete care a beneficiat de promovare. „Cu Igienol avem ambitia sa cream o piata noua – piata dezinfectantelor – si sa fim lider de piata”, a declarat Daniela Placintaru, Marketing Manager la Interstar Chim S.A.

Cele doua produse au creat practic categoria, insa pe masura ce piata va creste, ar putea aparea si alti competitori. Un posibil contracandidat ar putea fi brandul Dettol produs de Reckitt-Benckiser, unul dintre cele mai puternice la nivel mondial pe acest segment. Dettol este prezent pe piata romaneasca doar prin intermediul unei game de produse antiseptice pentru piele cu actiune antibacteriana, care sunt listate in farmacii, insa produsele pentru dezinfectarea locuintei nu au fost aduse pe plan local.

Dezinfectantii fara hipoclorit de sodiu (asa-numitul „clor”) sunt la fel de eficienti ca aceia care contin clor, eliminand bacteriile, virusurile, ciupercile si mucegaiurile. Diferenta consta in faptul ca pot fi folositi pe toate suprafetele fara a le ataca, inclusiv pe lemn, fara a lasa acel miros specific de clor. Pe de alta parte, si pretul acestora este mai mare decat in cazul produselor pe baza de clor. „Este greu sa convingi consumatorul sa dea un pret mai mare pe dezinfectant, pentru ca el crede ca este vorba de un produs care doar curata, nu si dezinfecteaza. Este greu sa educi atunci cand bacteriile si virusurile nu sunt vizibile cu ochiul liber”, subliniaza Daniela Placintaru.

Pentru a populariza categoria, Interstar a facut inclusiv campanii de promovare pe TV pentru Igienol. Strategia a fos abandonata pentru moment pentru ca audienta la televiziuni este mult prea generala, in timp ce cumparatorii acestor produse reprezinta o categorie restransa de consumatori. Astfel, Interstar a ajuns sa promoveze brandul Igienol in mediul online (Internet, social media), tintind persoanele cele mai interesate de produsele care dezinfecteaza locuinta - mamicile.

Mamele cu copii mici, principalul target

Fiind inca la inceput de drum, pe o piata in formare, dezinfectantii universali nu sunt produse obisnuite. Ei se adreaseaza unor persoane cu nevoi speciale sau unor situatii aparte, iar faptul ca solutiile de dezinfectat casa au aparut in urma pandemiei de AH1N1 nu face decat sa confirme acest lucru.

„Produsele antibacteriene, care sunt destinate eliminarii microbilor, se adreseaza in special consumatorilor care sunt preocupati de sanatatea familiei, care au copii mici sau animale de casa”, spun reprezentantii Farmec din Cluj, companie care produce brandul de produse de curatat Nufar.

„Mamicile cu copii mici sunt cei mai importanti dintre consumatorii nostri. Mamicile sunt in general mai educate si se informeaza mai mult pentru ca sunt preocupate intr-o masura mai mare de sanatatea micutilor si a familiei in general”, explica si Daniela Placintaru de la Interstar Chim.  

Educarea consumatorilor inseamna si demontarea unor preconceptii. „Exista mentalitatea ca daca nu miroase a clor nu dezinfecteaza”, afirma Monica Bocan, director adjunct al PonsRo - companie care distribuie Asevi, brandul companiei spaniole Pons. Produsele dezinfectante Asevi nu contin clor, ci compusi de amoniu cuaternar, substanta dezinfectanta cu actiune reziduala de 3-4 ore de la terminarea procesului  de dezinfectare.

 

Birocratia avizelor

Daca produsele dezinfectante au rolul de a elimina bacteriile, dar si virusurile, ciupercile sau mucegaiurile, produsele de curatat antibacteriene in primul rand curata si apoi elimina bacteriile. Dar atat dezinfectantii cat si produsele de dezinfectat antibacteriene au nevoie de avizul Comisiei Biocidelor, un organ din care fac parte specialisti de la Institutul de Sanatate Publica, Ministerul Mediului si Ministerul Sanatatii.

„In Romania, pentru a primi avizul, dureaza in jur de 100 de zile pentru a depune toate hartiile necesare. Sunt insa tari in Uniunea Europeana, precum Spania sau Polonia, unde poate sa dureze si un an”, afirma Martin Ducha, Country Manager al firmei Bochemie Romania, importatorul brandului Savo.

Pe de alta parte, firma PonsRo are in portofoliu o serie de produse de curatat cu actiune dezinfectanta, dar nu poate scrie acest lucru pe eticheta pentru ca nu a obtinut avizul Comisiei Biocidelor. „Produsele sunt fabricate in Spania si au avizul Ministerului Sanatatii spaniol. Din pacate, nu exista un acord intre cele doua ministere, din Romania si din Spania, pentru a nu mai fi nevoie sa luam avizele si de aici, in conditiile in care ambele tari sunt membre ale Uniunii Europene”, explica Monica Bocan.

Pachetele promotionale, la mare cautare

In cazul produselor dezinfectante pentru casa, pachetele promotionale, ofertele din revistele retailerilor sau promotiile marcate special in magazine au  cel mai mare succes, dupa cum afirma reprezentantii producatorilor si distriuitorilor de profil.

In cazul PonsRo, promotiile care au mers cel mai bine au fost pachetele de produse complementare (de exemplu, solutie de pardoseli cu solutie de bai), unul dintre cele doua articole fiind la jumatate de pret. „Avem promotii lunare atat pe segmentul de retail cat si in canalul HoReCa. Totodata, produsele noi se pun automat la lot cu cele mai cunoscute sau un produs cunoscut cu unul de nisa”, explica Monica Bocan.

Promotiile de tip overfill (cantitate mai mare la pret mai mic) sau ofertele cross category (asocierea unor produse din categorii diferite) sunt cele preferate de Interstar. Pentru Bochemie Romania, promotiile cu pretul afisat in revistele retailerilor reprezinta cea mai buna solutie, alaturi de plasarea secundara a produselor in magazin, in insulita sau la capat de raft. Majoritatea promotiilor au ca loc de implementare hypermarketurile sau supermarketurile, marile lanturi de magazine fiind canalul de vanzare dominant la nivelul categoriei de produse de curatat, inclusiv cele de produse dezinfectante.

Dezinfectantii se vand si in magazinele din comertul traditional, dar intr-o pondere mult mai mica. „Ne intereseaza mai ales magazinele specializate pe produse chimice. Este important pentru patronii din comertul traditional sa invete sa vina cu ceva nou, sa se specializeze”, considera directorul adjunct al PonsRo. Pe langa promotii, permanent apar produse noi in comert prin extinderi de gama sau schimbari de ambalaj. Piata este inca in formare, astfel incat toti jucatorii vor sa fie cat mai bine reprezentati pe rafturile magazinelor.

Piata da semne de crestere

Despre evolutia pietei, parerile sunt impartite deoarece sunt categorii care cresc destul de mult, in timp ce altele sunt in recul. In general, produsele de curatat, inclusiv cele care dezinfecteaza, au scazut anul trecut fata de 2008. Comparativ cu 2010, s-au inregistrat cresteri doar pe anumite segmente.
In ceea ce priveste evolutia pietei de profil din acest an, reprezentantii Farmec estimeaza ca anul acesta trendul ascendent se va accentua, desi sunt si pareri potrivit carora 2012 ar putea fi mai greu decat anul trecut.

Pe de alta parte, preferintele consumatorilor, influentate si de reducerea bugetelor pentru produsele de intretinerea casei, nu fac decat sa polarizeze piata. Pe de o parte, este vorba de produse universale care sa acopere cat mai multe nevoi, pe de alta parte se acorda o atentie sporita solutiilor specializate. „Noi am crezut ca piata va fi din ce in ce mai specializata. Pe de alta parte, problemele financiare altereaza aceasta perceptie. Nu stim daca un om este fortat din punct de vedere financiar sau este o preferinta a lui naturala sa cumpere un produs de tipul 6 in 1”, afirma Country Managerul Bochemie Romania.

In cazul dezinfectantilor universali, piata fiind abia la inceput, cresterile sunt firesti. „Estimam ca piata produselor dezinfectante se va dezvolta pe masura educarii si informarii consumatorilor cu privire la beneficiile acestora, pentru ca simpla curatenie nu inseamna si dezinfectare”, afirma Daniela Placintaru de la Interstar.

Produsele de curatare a locuintei, in crestere

Produsele de curatare a locuintei, categorie mai larga din care fac parte si produsele de curatat care dezinfecteaza, au crescut cu 13% in 2011 in comparatie cu anul anterior in functie de gradul de achizitie al gospodariilor. Aceasta crestere se datoreaza atat unui numar mai mare de cumparatori, dar si faptului ca romanii au cumparat mai mult si mai des, potrivit panelului de gospodarii al firmei de cercetare GfK.

Totodata, marcile private au avut o evolutie buna anul trecut, reusind sa aiba o crestere considerabila de volum, atingand o cota de piata de 10%. Motivul este pretul marcilor private, cu mult mai scazut in comparatie cu cel al produselor branduite (aproximativ cu 50% mai putin decat pretul mediul al celorlalte produse).

Cel mai important segment, cu o pondere 56%, este reprezentat de produsele de curatare a casei universale, urmate de produsele de curatare pentru geamuri (22%) si baie (11%). Segmentul cu cea mai mare crestere in volum este cel pentru curatare a vasului de toaleta, care in prezent reprezinta 6%, conform datelor GfK.
 

METRO Cash&Carry continuă expansiunea atât în proximitate, cât și pe formatul mare. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
METRO Cash&Carry continuă expansiunea atât în proximitate, cât și pe formatul mare
Retailerul cash&carry METRO intenționează să deschidă în următorii ani încă trei magazine de mari dimensiuni, care vor completa rețeaua...
evolutia economiei blocului comunitar
Moody's: Deficitul fiscal al României, 7,8% din PIB în 2025 dacă măsurile fiscal - bugetare sunt implementate integral 
Agenția internațională de rating Moody's estimează că deficitul fiscal al României putea ajunge la 7,8% din PIB în 2025 și 6,1% din PIB în...