Cum mai suna viitorul | Progresiv

Unul dintre elementele esentiale de care un business are nevoie este certitudinea sau macar un nivel acceptabil de certitudine
si stabilitate. Cum mai suna viitorul

Dar Romania ultimilor doi ani n-a putut asigura nici pe departe asa ceva. De altfel, pentru prima oara in ultimii zece ani, 2009 a fost primul in care am auzit directori de companii, de la multinationale la mici afaceri private, exprimandu-si nemultumirea fata de lipsa de predictibilitate la nivel legislativ si economic. Asadar, daca nu stim cum va arata ziua de maine sau saptamana viitoare, cum sa indraznim predictii pe termen lung?

Ce voi incerca in continuare este sa ofer cateva astfel de predictii. Nu ale mele, nici unele exprimate de vreun guru local, ci ale unor personalitati in materie de analiza macroeconomica si consiliere in afaceri. Scopul este acela de a schita, timid, o directie, de a va oferi opinia unor specialisti obiectivi si independenti.
Cei care au participat, in martie anul acesta, la Conferinta Magazinul Progresiv, si-l aduc aminte cu certitudine pe invitatul nostru special Nenad Paceck. Compania sa, Global Success Advisors, este cea care a intocmit un raport despre perspectivele economice ale Romaniei la jumatatea acestui an, raport din care selectez in continuare principalele concluzii.

Una dintre ele este ca in industria de FMCG perspectivele de crestere raman totusi optimiste. Dintre managerii de top chestionati, 50% afirma ca anticipeaza, pentru acest an, o crestere de 1-5%, desi la nivel de retail general vanzarile se vor diminua cu 8,3% fata de anul trecut, iar consumul casnic va pierde 4 procente fata de anul trecut. Pe de alta parte, adauga raportul, „tara va ramane in recesiune si in 2010, din cauza ca cererea interna, atat privata cat si corporate, este foarte slaba si in continua scadere”.

Cat priveste indicatorii macroeconomici care arata, pana la urma, starea de sanatate a climatului de business, raportul vede, pentru acest an, o continuare a scaderii produsului intern brut de 0,6%, dar cu o perspectiva de +2,4% pentru 2011. Inflatia de 4,6% in acest moment este vazuta la 4% pentru anul viitor, in timp ce valoarea investitiilor straine directe isi va mentine trendul negativ de -2% in acest an, dupa o scadere abrupta de -25,3% anul trecut. Nici consumul privat nu va atinge cresterea zero in acest an, ramanand la -1,1% cu o perspectiva pozitiva de 1,9% pentru anul viitor.

Raportul mai avertizeaza, de asemenea, ca leul este o moneda vulnerabila pe termen scurt si ca planul de austeritate al guvernului va avea un impact negativ asupra cresterii economice atat in acest an, cat si anul viitor. Motiv pentru care, mai spune raportul, „guvernul ar putea fi nevoit sa creasca din nou taxele daca nu va fi capabil sa indeplineasca standardele FMI”. Acest lucru ar putea afecta cresterea de 2,4% estimata pentru 2011.

Viitorul ramane asadar destul de pesimist in urmatorii doi ani. Nici consumul casnic nu-si va reveni si nici mediul de business, care nu este impulsionat de stimulente fiscale din partea guvernului. Cat priveste moneda nationala, expertii citati se asteapta la o depreciere peste 4,30 pentru anul viitor.
Concluzia mea personala este ca putem incheia 2011 pe plus doar daca avem noroc, pentru ca de strategii coerente de a scoate tara din criza
nu poate fi vorba.

Rețeaua Profi continuă investițiile în expansiune
Consiliul Concurenței aprobă preluarea Profi de către Mega Image sub anumite condiții
Consiliul Concurenței a autorizat cu condiții tranzacția prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L....
economie circulara reglementari studiu Deloitte
Deloitte: Șapte din zece companii din România se așteaptă la creșterea impactului reglementărilor în zona economiei circulare
Șapte din zece companii din România (67%) se așteaptă la creșterea impactului reglementărilor în zona economiei circulare, de la moderat, în...
Mondelēz International numește un nou Vicepreședinte Executiv pentru Europa. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Mondelēz International numește un nou Vicepreședinte Executiv pentru Europa
Mondelēz International a anunțat numirea lui Volker Kuhn în funcția de Vicepreședinte Executiv și Președinte pentru Europa, începând cu 1...
Aquatique își adjudecă, din nou, titlurile de ”Cea mai bună apă minerală plată pentru copii” și ”Cea mai bună apă minerală plată pentru sugari”. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Aquatique, desemnată din nou ”Cea mai bună apă minerală plată pentru copii” și ”Cea mai bună apă minerală plată pentru sugari”
Aquatique, brand aflat în portofoliul companiei Romaqua Group, a obținut, din nou, premiul pentru ”Cea mai bună apă minerală plată pentru...