Cum arata retailul in Capitala dupa preluarea Angst de catre Mega Image | Progresiv
Achizitia Angst reprezinta o noua etapa in dobandirea suprematiei in comertul de proximitate din Bucuresti de catre Mega Image si disparitia unui alt jucator local din Capitala, intr-un peisaj in care retelele independente devin tot mai rare.
In ultimii 15 ani, retailul bucurestean a suferit schimbari radicale. Odata cu aparitia si extinderea hypermarketurilor si supermarketurilor, comertul traditional s-a aflat intr-o continua retragere, cota sa de piata ajungand in prezent la mai putin de 30% in Capitala. Pe langa extinderea organica, lanturile internationale s-au dezvoltat si prin achizitia unor retele locale. In consecinta, segmentul de Local Key Accounts (mari retaileri autohtoni relevanti pentru furnizorii din FMCG) este slab dezvoltat in Capitala, cea mai importanta piata de bunuri de larg consum din tara.
De departe, cel mai expansiv retailer din Bucuresti este grupul belgian Delhaize, care a intrat pe piata romaneasca prin achizitia Mega Image. Cu peste 270 de magazine operationale, Mega Image este lider de piata cu o cota estimata la aproximativ 20% din piata FMCG bucuresteana, potrivit raportului financiar al grupului Delhaize pe 2013. Prin comparatie, hypermarketurile retelelor Auchan, Carrefour, Cora si Kaufland detineau o cota cumulata de 42% in Capitala la nivelul lui 2013, potrivit datelor firmei de cercetare GfK.
De-a lungul timpului, Delhaize s-a extins atat prin deschiderea de magazine - cele mai multe situate in spatii comerciale de la parterul blocurilor de locuinte – dar si prin achizitia unor retele independente din Bucuresti, cea mai importanta fiind preluare lantului de supermarketuri La Fourmi.
Au urmat si alte achizitii, precum cea a retelei Prodas, iar in cazul Primavara si G’market – retele care aveau magazine si in alte orase din tara - retailerul belgian a fost interesat doar de unitatile din Capitala.
Pana in 2011 achizitiile Mega Image au avut rolul de a creste numarul de magazine si de a majora cota de piata in Capitala si in localitatile invecinate. Din 2012, expansiunea retelei a devenit mult mai agresiva, pe langa supermarketurile Mega Image fiind inaugurate anual zeci de magazine de proximitate Shop&Go care au intrat mai adanc in cartierele bucurestene. In ultimii trei ani, numarul de supermarketuri Mega Image s-a dublat, ajungand la 174 de unitati, in vreme ce reteaua de magazine Shop&Go a bifat peste 150 de deschideri. Astfel, dupa primele opt luni ale acestui an, numarul magazinelor operate de compania Mega Image in Bucuresti si Ilfov a ajuns la 299 dintr-un total de 338 de unitati comerciale la nivel national.
In noul context, preluarile par a avea mai degraba rolul de a elimina concurenta micilor retaileri in anumite zone si de a impiedica preluarea spatiilor comerciale de catre retelele internationale rivale, precum Market (operata de Carrefour), Billa sau Profi. Un exemplu este cel al retelei locale Gulliver. Desi Carrefour anuntase in primavara anului trecut integrarea retelei independente in franciza Express, doar patru dintre magazine au mai fost integrate, restul celor cinci unitati fiind preluate de Mega Image.
Anul acesta, prin iesirea Angst din reteaua Express, retailerul francez a fost vaduvit de cel mai important partener al sau in dezvoltarea francizei. Interesant este faptul ca reteaua Carrefour continua parteneriatul cu Angst pe partea de aprovizionare, compania romaneasca fiind unul dintre cei mai importanti furnizori ai sai de mezeluri. „Angst ne-a motivat decizia de a iesi din franciza Express prin dorinta de a se concentra de acum incolo pe business-ul de productie”, au declarat reprezentantii Carrefour Romania. Preluarea retelei Angst de catre Mega Image inseamna o noua consolidare a pozitiei retailerului belgian in segmentul magazinelor de proximitate din Bucuresti, in conditiile in care Angst era retailerul independent cu cele mai multe magazine din Capitala si zonele limitrofe (18 in Bucuresti si 2 in Buftea).
In plus, intrarea recenta pe e-commerce in parteneriat cu eMAG ar putea avea ca miza tot Capitala, tinand cont ca depozitul care deserveste magazinul virtual este amplasat in cartierul Prelungirea Ghencea din Bucuresti.
Ce spun „supravietuitorii”
In Bucuresti, retelele independente de magazine au ajuns sa fie numarate pe degete, putini fiind cei care reusesc sa reziste pe piata in fata asaltului Mega Image, dar si al hypermarketurilor care continua sa deschida magazine in inima cartierelor – vezi ultimele inaugurari Carrefour si Kaufland. Anul acesta, un alt retailer cu traditie in Bucuresti, Fonzi, si-a inchis magazinele.
Pentru George Brotoiu, proprietarul Gulliver, care a ramas doar cu patru unitati comerciale - in prezent integrate in franciza Express - comertul din Capitala a ajuns un climat negru, nepropice, dominat de jucatorii mari. „Singur, ai sanse limiate sa rezisti”, considera proprietarul retelei.
Si Andrei Sandu, proprietarul Best Market, este afectat puternic de concurenta tot mai intensa venita din partea Mega Image. El a pierdut in 2013 doua magazine situate Sectorul 5 al Capitalei dupa ce proprietarul spatiilor comerciale a decis sa nu ii mai prelungeasca contractul de inchiriere si sa le cedeze catre Mega Image. In plus, omul de afaceri spune ca Mega Image si-a aratat intentia de a achizitiona magazinele Best Market, lucru care nu s-a concretizat. „Cred ca Mega Image era interesat doar de aflarea vanzarilor si a traficului de clienti din magazinele noastre”, sustine proprietarul Best Market.
La randul sau, Gabriel Sandu, directorul general al ForFamily - firma care a cedat spatiile comerciale catre Pronto, in prezent cel mai mare francizat din reteaua Express - considera ca faptul ca peste 50% din comertul local este detinut de societati cu capital strain reprezinta un pericol, in special pentru producatorii locali cu capital romanesc. „Consiliul Concurentei ar trebui sa studieze situatiile create pe bulevarde mari din Bucuresti: de exemplu, Calea Mosilor si soseaua Stefan cel Mare, unde Mega Image are practic o pozitie dominanta: matematic, din 600 in 600 de metri exista cate un magazin Mega Image sau Shop&Go”, afirma antreprenorul.
Cat de aproape este Mega Image de pozitia dominanta
Mega Image estimeaza vanzari de 21 de milioane de euro cu cele 20 de magazine Angst. Astfel, suma poate reprezenta vanzarile anuale ale retelei preluate. Pe de alta parte, din cifra de afaceri de 530 de milioane de euro obtinuta de compania Mega Image anul trecut, aproximativ 460 de milioane de euro au reprezentat vanzarile magazinelor din Bucuresti si Ilfov. In aceste conditii, ponderea magazinelor nou preluate reprezinta mai putin de 5% din business-ul belgienilor din Capitala si localitatile limitrofe.
O tranzactie care vizeaza preluari de magazine este analizata de catre Consiliul Concurentei la toate nivelurile. Intr-un interviu acordat revistei Magazinul Progresiv in luna iunie, presedintele Consiliului Concurentei preciza ca institutia nu poate avea o problema cu extinderea unei retele de magazine prin deschiderea de unitati noi. Va interveni, in schimb, in achizitia unui competitor, daca reteaua care vrea sa faca preluarea are deja o cota foarte mare din piata. Asadar, cu o cota de piata estimata la 20% din retailul bucurestean in 2013, cat de aproape este Mega Image acum de pozitia dominanta?
„Ca principiu, legea prevede ca pozitia dominanta apare atunci cand compania ajunge la o cota de piata de minim 40%. Daca luam Bucurestiul drept exemplu, pentru a calcula cota unei retele noi nu ne uitam la intreaga piata de retail din acest oras, ci la zonele relevante pentru fiecare magazin in parte. Concret, piata relevanta pentru un magazin se defineste ca un teritoriu aflat pe o raza de maxim 20 de minute de mers cu masina de la locul in care este amplasat magazinul respectiv”, a explicat Bogdan Chiritoiu in interviu.
In conditiile in care Consiliul Concurentei (CC) a impus deja conditionari la tranzactia Auchan – Real, nu este exclus ca astfel de masuri sa fie luate si in cazul aprobarii preluarii Angst de catre Mega Image. Preluarea Angst asteapta acum acordul autoritatii de concurenta, pentru finalizare. Cel mai probabil, vom vedea raspunsul CC pana la sfarsitul acestui an.