Cu optimism (?) inainte... | Progresiv

In toamna anului trecut, cand noi inca asteptam criza, jucatorii din retail si FMCG prezenti la Trade Round Table Magazinul Progresiv afisau un oarecare optimism privind anul 2009. Nu puteam sa ne imaginam, sau nu voiam sa recunoastem deschis, greutatile pe care toata lumea urma sa le intampine. Cu optimism (?) inainte...

Cateva luni mai tarziu, la Conferinta de la Sinaia, doza de optimism se mai diminuase, caci incepusera deja problemele: companii care au trebuit sa inchida portile, mari probleme de cash-flow, scaderi accentuate de vanzari. Iar in acest cerc vicios a intrat toata lumea.

Iata ca a trecut jumatate de an in care industria de retail si FMCG se invarte in acelasi cerc, nevoita sa caute surse de reduceri de costuri, in principal, si apoi debusee de vanzari. Ca din orice batalie, vor fi victime si invingatori, dar ora bilantului este inca departe.

Tot ce pot sa va spun, dupa aceasta prima jumatate de an, este sentimentul industriei asa cum a fost el surprins de rapoartele unor institutii specializate. O cercetare efectuata la sfarsitul lunii mai printre membrii The Economist Corporate Network arata un usor optimism printre managerii intervievati, din care peste un sfert (28%) sunt din retail si FMCG.

Raportul spune ca climatul de business din Romania s-a mai imbunatatit putin, dupa un pesimism accentuat inregistrat in cercetarea precedenta, din februarie anul acesta. Circa o treime dintre managerii romani se asteapta ca cifrele lor de vanzari sa se imbunatateasca, iar 14% afirma ca vanzarile vor evolua chiar semnificativ mai bine. Pe de alta parte, daca in februarie 53% dintre respondenti prevedeau o scadere a vanzarilor, acum doar 44% mai cred acelasi lucru.

Majoritatea managerilor este nevoita insa sa recunosca faptul ca in ultimele trei luni s-a inrautatit considerabil situatia recuperarii banilor, intr-o pondere (53%) care ne situeaza pe locul al treilea printre tarile Europei Centrale si de Est. Si, pentru a diminua costurile, 40% vor reduce cheltuielile de publicitate (31% spuneau acelasi lucru in februarie), 14% vor recurge la concedieri de personal, iar 11% isi amana investitiile.

Nota optimista din acest studiu vine tot din FMCG. La nivelul companiilor active in Europa Centrala si de Est, doar 5% si-au declarat intentia de a se retrage, din cauza situatiei economice. Peste 52% isi vor mentine afacerile in zona, iar 43% intentioneaza chiar sa se extinda, profitand de aceeasi situatie economica.

Cat priveste profiturile, companiile recunosc ca trebuie sa renunte la o buna parte din el pentru a-si salva cota de piata.

optimism oameni de afaceri studiu EY global
Directorii generali, optimiști în privința perspectivelor de creștere în 2025
Directorii generali din lume se declară optimiști în privința creșterii în 2025, în pofida complexelor provocări geopolitice și...
România, al doilea cel mai mare beneficiar de noi proiecte de retail din Europa Centrală și de Est
Retailul modern din România, în plină expansiune
Piața de retail modern din România continuă să se extindă, contrar tendințelor de încetinire economică, susținută de un consum în...
Nedelcu Tudor Penny expansiune retea magazine discounter. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Tudor Nedelcu, Team Leader Expansiune la PENNY România, despre planurile de extindere ale rețelei
Cu peste 400 de magazine deschise la nivel național, PENNY continuă să fie unul dintre cei mai activi retaileri din România. Tudor Nedelcu, Team...
schimbari in echipa de achizitii a Kaufland international
Schimbări în echipa internațională de achiziții a retailerului Kaufland
Retailerul german Kaufland, parte a grupului Schwarz, va separa începând cu data de 1 martie diviziile de vânzări și achiziții la nivelul...