Costurile raman sub lupa | Progresiv
Au realizat investitii semnificative in 2011 si se asteapta la cresteri ale afacerilor fata de anul anterior, insa despre 2012 vorbesc in termeni mai putin optimisti. Chiar si in aceste conditii, marii transportatori rutieri de marfuri ar putea continua sa-si consolideze pozitia pe piata in urmatorul an.
Cresterea impresionanta a numarului de supermarketuri si de magazine moderne de proximitate – formate de comert care mizeaza puternic de sortimentatia de produse proaspete – s-a resimtit in ultimii ani si in modul de lucru al transportatorilor de marfa. Astfel, frecventa livrarilor a crescut, concomitent cu reducerea volumelor de marfuri livrate per client, aceasta din urma fiind cauzata de diminuarea consumului. Multi dintre transportatori – in special cei mici, nespecializati – nu au fost suficient de flexibili pentru a supravietui, iar iesirea lor de pe piata a dus la o mai mare consolidare a pozitiei marilor jucatori de profil. „Pentru noi, acest lucru nu a insemnat o competitie mai mica, ci cresterea nivelului de calitate al serviciilor pe piata”, a afirmat Cristina Botos, Transport Activity Director la FM Romania SRL - companie care ofera servicii de transport intern preponderent clientilor din sectorul FMCG (retail si productie).
Consolidarea pozitiei in piata a marilor transportatori se vede si in dimensiunea investitiilor realizate de acestia in cursul anului 2011, deloc de neglijat. „Anul acesta am achizitionat esalonat o flota de circa 60 de vehicule, iar aceste investitii au fost realizate in masura in care pretul de achizitie a fost suficient de interesant”, a declarat Dana Midvichi, Commercial Manager la International Lazar Company, transportator al produselor Bergenbier, Procter&Gamble, Elgeka-Ferfelis, La Fantana si Cafea Fortuna. Compania nu a semnat parteneriate cu clienti noi din zona FMCG in acest an, insa prognozeaza o crestere de 15% a businessului fata de 2010.
La randul sau, Edy Group – cel mai mare transportator rutier de marfuri, dupa dimensiunea flotei auto inregistrate – a realizat investitii atat in 2011, cat si in anul precedent. „Am investit in cresterea flotei la finalul lui 2010, iar in 2011 investitiile au fost in zona de temperatura controlata”, a afirmat Mircea Tiplea, Directorul Executiv al Edy Group. Transportatorul a atras in acest an clienti noi din retailul alimentar – Kaufland si Lidl – acestia alaturandu-se
altor nume mari din FMCG aflate pe lista sa de clienti, printre care SABMiller, Coca-Cola, Tuborg, Heineken, Proter&Gamble, Pernod Ricard, Angelli, Bunge, MiniMax, etc. Mircea Tiplea prognozeaza o cifra de afaceri de 80 mil. euro pe 2011 pentru compania pe care o conduce, in crestere cu aproape 10% fata de anul trecut.
Si investitiile FM Romania din acest an au vizat categoriile de produse care necesita depozitare si transport la temperatura controlata, compania achizitionand 20 de semiremorci frigorifice care permit transportul marfurilor la doua temperaturi diferite in acelasi camion. Astfel, compania detine in prezent o flota de 72 de semiremorci frigorifice. Cu cinci clienti noi in 2011, divizia de transport intern a FM Romania vizeaza in acest an o crestere a afacerilor de 15% fata de 2010, cand a raportat o valoare de 8 mil. euro.
Oficial, piata a stagnat in 2011
Datele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) indica o stagnare a pietei serviciilor de transport rutier de marfuri in 2011. „A fost o usoara crestere la inceput de an, stabilizata ulterior, si poate un optimism prea accentuat in primele trei luni care a dus la achizitia de camioane noi, ramanand de vazut daca se va dovedi sustenabil in urmatorii ani - in contextul unei posibile crize de proportii din 2012 la nivel european”, a afirmat Radu Dinescu, Secretarul General al UNTRR. Potrivit acestuia, in 2011 transportatorii s-au lovit de lipsa lichiditatilor din piata, in conditiile in care incasarile de la clienti au inceput sa aiba intarzieri.
Printre dificultatile care au marcat piata in acest an, transportatorii enumera si instabilitatea mediului economic si declinul consumului, iar ca raspuns la contextul dificil din piata strategiile lor s-au concentrat pe reducerea costurilor si pe eficientizarea activitatii operationale. „Acestea au fost principalele masuri luate pentru a ne intari businessul intr-o perioada dificila din punct de vedere economic, odata cu intarirea capacitatilor comerciale si regandirea unei politici comerciale care sa balanseze nevoia de predictibilitate (contracte cu Key Account-uri) cu nevoia de profitabilitate (curse spot, la tarife mai mari)”, a spus CEO-ul Edy Group.
La randul sau, Dana Midvichi (International Lazar Company) mentioneaza investitiile realizate de compania pe care o reprezinta in infrastructura IT - care au urmarit o mai buna organizare a businessului si reducerea costurilor - precum si de renegocieri de contracte cu furnizorii. „Aceasta perioada dificila prin care trecem cu totii cred ca este o provocare care ne va ajuta sa ne dezvoltam si sa devenim mai competitivi, astfel imbunatatirea continua a proceselor si eficientizarea este una din masurile pe care le luam in mod constant”, a mai spus Cristina Botos.
Perspective pentru 2012
Desi incheie anul pe crestere, asteptarile marilor transportatori citati in articol pentru 2012 nu sunt chiar optimiste, iar principalul motiv este incertitudinea care planeaza asupra zonei Euro din cauza crizei datoriilor. „Ce fac Portugalia, Islanda, Italia, Grecia si Spania in 2012? Cand vom sti acest lucru vom sti si ce facem noi. Transporturile rutiere sunt legate de evolutia economica europeana, zonala si resimt cateva influente reduse din zonele asiatice apropiate si ale Orientului mijlociu. Acum nu se pot face decat scenarii. Daca niciuna dintre tarile europene nu intra in faliment, situatia se poate consolida si piata transporturilor rutiere de marfuri poate inregistra o usoara crestere - scenariu din ce in ce mai putin probabil”, subliniaza reprezentanul UNTRR.
Un alt scenariu este conturat de Mircea Tiplea (Edy Group), care afirma ca nu estimeaza o diminuare semnificativa a capacitatilor de transport in 2012, iar in cazul in care Europa de vest intra in recesiune el spune ca este posibil ca o buna parte din flota scoasa pe extern de toti jucatorii mari sa se intoarca acasa, ceea ce ar crea o competitie mai mare in transportul domestic. Pentru CEO-ul celui mai mare transportator, 2012 se arata a fi un an la fel de greu ca si 2011 pentru jucatorii din piata de profil, atat din cauza situatiei economice europene, cat si din cauza „cresterii iresponsabile a costurilor cu motorina, cauciucuri si piesele de schimb”.
Pentru businessul International Lazar Company, 2012 ar putea aduce o usoara crestere in conditiile economice actuale, in opinia Danei Midvichi. „Principalele provocari vor fi: cresterea profitului prin actiunea in ambele sensuri - atat catre venituri, cat si catre cheltuieli, mentinerea si cresterea cotei de piata. La capitolul oportunitati vizam atragerea in portofoliu a unor noi clienti din diverse domenii de activitate”, a mai spus ea. Managerii din piata raman, de asemenea, foarte atenti la costuri.
„Consider ca in urmatoarea perioada se va pune mult accent pe calitate si pe securitate, astfel incat prin urmarirea indicatorilor de performanta si prin oferirea de noi solutii sa se reduca pe cat posibil atat costurile cat si impactul asupra mediului”, a subliniat Cristina Botos (FM Romania). Divizia de transport a companiei pe care o reprezinta si-a planificat pentru 2012 investitii cel putin similare cu cele de anul acesta.