Comertul cu ciudatenii... pardon, mirodenii | Progresiv
Arrowroot, asafoetida, hasmutuchi, schinduf, amestec thailandez cu sapte mirodenii, garam masala, jamaican jerk, dar si sofran, vanilie sau cardamon, cele mai pretioase condimente din lume. Nu va speriati, nu sunt exercitii de dictie, ci doar cateva nume din lista de peste 180 de mirodenii pure, amestecuri, saruri si piperuri, pe care le puteti gasi la Magazinul de Mirodenii. In spatele investitiei de circa 50.000 de euro se afla un cuplu pasionat de gastronomie, Bojan Spasic si Oana Bakovic, care spune ca tot ce si-a dorit este sa stranga sub acelasi acoperis cele mai bune mirodenii din lume. O idee de business cel putin ciudata, ar putea spune unii, mai ales in aceasta perioada de criza, insa rezultatele dupa doar patru luni de functionare ii contrazic: costurile operationale si o parte din stocuri sunt deja acoperite din vanzari.
IDEEA.Totul a plecat de la pasiunea lui Bojan Spasic pentru gastronomie. „Intotdeauna a suferit ca nu exista un magazin unde sa gaseasca toate condimentele pe care si le dorea. Initial nu am fost prea entuziamata, pentru ca nu gatesc, insa pe masura ce am inceput sa ne documentam si sa descopar partea ecologica a industriei mirodeniilor, a inceput sa imi placa aceasta idee. Asta ne si doream, ceva care sa ne placa amandurora, un dream job (un job de vis - n.r.)”, povesteste Oana Bakovic. Investitia initiala s-a ridicat la 50.000 de euro, suma care include amenajarea magazinului, primul stoc de marfa, site-ul si promovarea.
Magazinul, desi are doar 20 mp, nu iti da senzatia de aglomeratie, iar spatiul este armonios decorat - de la rosul aprins folosit special sa stimuleze si mai mult simturile, la rafturile din lemn cald, la borcanelele si pungutele meticulos aranjate, la „seiful” pentru sofran sau alte detalii inspirate precum „lista de dorinte” - o tabla unde clientii pot scrie cu creta ce si-ar dori sa gaseasca la magazin sau bolul cu testere pe alese. „Am vrut ca tot ceea ce facem sa denote calitate si atentie la detalii”, spun cei doi proprietari. Celor care le-ar putea reprosa ca poate nu a fost cea mai inspirata alegere de business o nisa atat de mica, mai ales in vremurile pe care le traim acum, Bojan si Oana le-ar raspunde astfel: „Ce ne-am face daca atunci cand este criza toata lumea ar sta cu capul in nisip? Cum ne mai miscam, cum avansam? Nu spunem ca am neglijat criza, mai ales ca nivelul investitiei noastre nu este nici prea mic, insa pentru noi a insemnat sa facem singuri lucrurile care tineau de munca manuala, de mersul la ministere, de gasit solutiile cele mai bune din punct de vedere al costurilor. Credem ca astfel ar trebui sa raspundem crizei, nu prin frica”.
LOCATIA. Pozitionarea magazinului in zona Dorobanti nu a fost o intamplare. „Nu a fost aleasa insa pentru ca este o zona pe unde trec oameni cu venituri peste medie sau datorita fitelor care sunt in subtext atunci cand pronunti «Dorobanti». Am deschis magazinul aici pentru ca exista un context: oamenii care gatesc acasa si sunt pasionati vin foarte des in zona pentru ca stiu ca gasesc produse de calitate si mai speciale. De exemplu, fructe exotice coapte nu o sa gasiti nicaieri asa cum sunt in Piata Floreasca. In plus, mai sunt si alte magazine specializate, asa cum este Oliviers&Co. Pe de alta parte, unde altundeva sa il deschidem? In centrul vechi? Nu ne doream sa facem un magazin pentru turisti, vroiam un target mai profund, mai serios”, explica Bojan Spasic. Legat de profilul cumparatorului, acesta spune ca au plecat la drum tintind doua mari categorii de clienti - oamenii experimentati, care sunt de regula mai in varsta si stiu exact ce cauta, si tinerii care vor sa incerce lucruri noi. „Totusi, noi credem cu tarie ca oricine poate gati si poate ca din aceasta cauza nu putem descrie cu mai multa acuratete publicul nostru. Mai mult, cele patru luni de dupa deschidere ne-au si demonstrat ca nu prea exista reguli cand vine vorba de gatit”, completeaza el. Pe langa mirodeniile pure, amestecuri, saruri si piperuri, la Magazinul de Mirodenii se mai pot gasi si alte produse, precum gemuri, uleiuri sau accesorii precum cutit de mirodenii, rasnite sau set de linguri pentru masurat. Un produs aparte este Mica Enciclopedie a Mirodeniilor, special creata de proprietari, prin a carei achizitie cumparatorii pot contribui in mod direct la imbunatatirea conditiilor centrului de copii al Fundatiei Phillip din Bucuresti. Pretul acesteia este de 25 de lei.
FURNIZORII. Un obstacol pe care l-au avut de trecut cei doi parteneri de afaceri a fost gasirea furnizorilor si ulterior recertificarea produselor in Romania, pentru a le putea comercializa. „A fost o munca de luni intregi pentru ca ne-am dorit sa lucram direct cu producatori si sa trecem peste brokerii de mirodenii. Am reusit sa ajungem in Sri Lanka de unde aducem cateva colectii de mirodenii ecologice direct de la o ferma, in regim Fairtrade. De asemenea, suntem si distribuitor exclusiv pentru o gama de produse irlandeze organice. Am avut insa si o initiativa de a importa condimente din Statele Unite ale Americii, Florida, care a esuat din cauza birocratiei. Pentru restul condimentelor colaboram cu firme de brokeraj din Marea Britanie”, declara Bojan. In prezent, circa 40% din sortimentatie este organica, iar dezideratul proprietarilor este ca procentul acestora sa creasca in viitor, mai ales ca diferenta de pret intre produsele organice si cele conventionale nu este asa de mare ca in cazul altor produse alimentare.
De asemenea, tot pe viitor se doreste un accent mai mare pe produsele vrac, care detin momentan o pondere de doar 15-20% in vanzari. „Vom lua in calcul aceasta strategie, mai ales pentru produsele care au un pret mai ridicat, precum cardamon sau chilli habanero, unde 50 de grame, impachetarea noastra standard, poate sa ajunga sa coste si 60 de lei. Cel mai bine este sa lasi omul sa cumpere cat are nevoie”, sustine Oana Bakovic. Preturile produselor variaza intre 5 lei si 100 de lei, in functie de provenienta si gramaj. Cel mai scump produs din magazin este sofranul - 75 de lei/ gram. Dar produse romanesti sunt la Magazinul de Mirodenii? „Deocamdata doar unul singur, un coriandru. Nu pentru ca nu vrem, ci pentru ca avem o singura conditie la colaborare: sa fie certificate produsele, iar majoritatea, din pacate, nu sunt”, mai spune Oana Bakovic.
ONLINE-UL. Prima data cand am auzit de Magazinul de Mirodenii eram in liftul cladirii de birouri in care lucrez si mi-a placut ingeniozitatea comunicarii: mirodenii intr-o caseta de sticla si un mesaj simplu, dar incitant, care te trimitea pe site. „Aceasta a fost prima campanie de comunicare pe care am realizat-o. Au urmat alte doua, pe Radio Guerrilla, iar acum, cel putin pana la jumatatea anului, focusul nostru va fi pe online - site si social media”, precizeaza Bojan Spasic. „Site-ul am incercat sa il facem cat mai accesibil si sa aiba toate informatiile necesare. Noi avem si clienti care sunt mai in varsta si care nu au neaparat dexteritatea tinerilor pe internet. A fost un aspect pe care l-am luat in calcul, astfel incat interfata sa fie usor de folosit, totul sa fie la indemana”, completeaza Oana Bakovic. In prezent, numarul comenzilor online nu este foarte mare, insa proprietarii magazinului spun ca acestea au crescut in ultima perioada. „Exista un mix de experiente de cumparare. Intai vin la magazin, testeaza produsele, cumpara si de abia ulterior ajung pe site”, spune Bakovic care explica si ca acesta este motivul pentru care magazinul fizic nu o sa dispara niciodata, nici in eventualitatea in care majoritatea vanzarilor s-ar muta pe website. Pentru a beneficia de transport gratuit la adresa mentionata de ei, utilizatorii site-ului trebuie sa comande de minim 200 de lei, in timp ce pentru comenzile de peste 300 de lei clientii beneficiaza de o reduce de 5% la urmatoarea comanda si de transport gratuit. „Poate nivelul este prohibitiv, insa pe noi nu ne deranjeaza ca sunt mai putine comenzi dar cu o valoare mai mare a cosului”, afirma Bojan.
PLANURILE. Pentru perioada imediat urmatoare targetul lui Bojan Spasic si al Oanei Bakovic este dezvoltarea unei oferte pentru HoReCa, mai ales ca multe restaurante s-au aratat deja interesate sa lucreze cu ei. Un alt deziderat este crearea de amestecuri „in casa”. „Vrem sa fim si mai creativi”, spune Oana Bakovic. Pe termen mediu, cei doi viseaza sa aiba si o sursa de aprovizionare proprie - productie locala, certificata.





