Comertul bulgar incepe expansiunea | Progresiv
capitala, nr. de locuitori: Sofia, 1.292.603 locuitori
PIB: - crestere reala 2008: 5,9%
- estimare crestere 2009: 0,5%
In contextul crizei economice globale, retailul este in mod evident mai rezistent decat oricare alt sector al economiei nationale. Indiferent de situatie, mancarea si bunurile de larg consum vor constitui topul prioritatilor pentru individ. La nivel macroeconomic se asteapta ca instabilitatea financiara globala sa aiba efecte colaterale asupra economiei bulgare. Previziunile vorbesc despre credite mai scumpe insotite de criterii riguroase de acordare, scaderea exporturilor ca urmare a dezvoltarii lente a tarilor din zona europeana, urmand ca pe viitor, investitiile straine sa descreasca la randul lor. Dupa estimarile specialistilor, PIB-ul va creste cu 4,7% existand posibilitatea ca, in functie de dezvoltarea economica si cea bugetara, sa descreasca cu 1 sau 2%. Alte componente ale peisajului macroenomic includ un PIB de 37,5 miliarde euro, o inflatie anuala in valoare de 5,4% si un deficit de 22,2% a monedei nationale.
Conform GfK, comertul modern din Bulgaria inregistreaza circa 30% din vanzari. Cresterea se datoreaza expansiunii hypermarketurilor care in anul precedent au luat cu asalt comertul bulgar. Mult asteptata intrare pe piata a discounterilor va contribui de asemenea la schimbarea situatiei.
Expansiunea marilor lanturi de hypermarketuri a determinat si diversificarea ofertei de produse marca proprie. În cele mai multe cazuri, acestea sunt pozitionate in segmentul economic, iar rata vanzarilor este scazuta. Un numar tot mai mare de retaileri internationali isi extind oferta de produse marca proprie si unii dintre ei prezinta un portofoliu ce contine peste 1.000 de produse. Dintre acestia, unii isi propun sa ajunga la o cota de 20 – 30% a produselor proprii in cadrul sortimentatiei din magazin.
Mania cumparaturilor in mall
La inceputul lui 2008 a fost anuntata inaugurarea mai multor mall-uri si centre de afaceri, majoritatea urmand a incorpora si un supermarket. În Bulgaria, fiecare oras resimte un sentiment de onoare si patriotism local atunci cand anunta desfasurarea unui proiect de mare anvergura.
In cazul in care toate proiectele anuntate se vor concretiza, pana in anul 2012 Sofia va avea peste 20 de mall-uri, Varna si Plovdiv in jur de zece, iar centrele zonale regionale, 2 - 3. Crizele economice resimtite la nivel global au indepartat entuziasmul si ambitia acestor proiecte si, dupa cate se pare, multe dintre ele vor ramane planuri pe hartie. Unele dintre proiectele existente au fost deja vandute.
Portretul consumatorului
Viata din capitala si din marile orase este diferita fata de cea din mediul rural. Orasele ofera oportunitati economice si sociale mai bune, ca atare locuitorii lor sunt consumatori bine informati, deschisi la inovatie ce stiu sa-si urmareasca interesele in functie de nevoi.
La polul opus se afla orasele mici care se confrunta cu serioase probleme precum rata ridicata a somajului sau salariile mici. Spre deosebire de locuitorii marilor orase, persoanele din orasele mici au o relatie mai apropiata cu familia si rudele, fiind mai dispuse la ascultarea opiniilor semenilor lor.
Hypermarketul este locul preferat pentru cumparaturi pentru 10% dintre locuitorii capitalei, carora li se mai adauga 13% din consumarii marilor orase. În micile orase si sate procentul este de trei-patru ori mai scazut. La fel este si in cazul supermarketurilor, preferate de 54% din populatia Sofiei si de 44,3% din locuitorii provinciei.In micile orase si sate, procentele sunt de 19,4%, respectiv 10,4%.
Reversul situatiei il reprezinta popularitatea de care se bucura comertul traditional in zonele mai putin populate, ca atare mai mult de 70% dintre locuitorii satelor prefera magazinele mici. În ceea ce priveste preferinta pentru cash & carry, doar 3,5% dintre respondenti aleg aceste locatii de cumparaturi, indiferent de mediul in care traiesc.
Consumatorul bulgar cheltuieste cea mai mare parte a bugetului familial pe mancare si bautura, circa 36-37%. În medie, un bulgar consuma pe luna circa 9 kg de paine si produse fainoase, 2,2 kg de carne, 1,3 kg de mezeluri, 1,5 kg de lapte, 2,1 kg de iaurt, 0,9 kg de branza, 10 oua, 1,3 l ulei, 3,6 kg de fructe proaspete si congelate, 8,6 kg de legume proaspete si congelate, 2,1 kg de cartofi si 0,7 kg de zahar.
Predictii pentru viitor
Bulgaria se asteapta la scaderea comertului traditional, dar nu ca o consecinta a crizei. Dezvoltarea comertului va fi impulsionata de intrarea retailerului francez Carrefour si a celui sloven, Mercator, precum si a discounterilor Lidl, Penny si Plus. Lanturile de retail deja existente in Bulgaria au anuntat extinderi in anul 2009.
Carrefour intentioneaza sa deschida magazine in orase mari precum Sofia, Varna, Burgas si Plovdiv. În Sofia se afla in constructie cel mai mare magazin Carrefour, iar in Burgas compania aproape a incheiat lucrarile la primul sau magazin. În centrele regionale, retailerul va fi prezent cu magazine in format mic, similare retailerului Kaufland. Carrefour si-a exprimat intentia de a deschide in Bulgaria si magazine convenience, de 500 - 1.500 de metri patrati.
Intrarea discounterilor s-a lasat mult timp asteptata. Guvernul bulgar a incurajat expansiunea promitand dezvoltarea infrastructurii si reducerea birocratiei, dar acordarea autorizatiilor a fost intrerupta in 2007. Plus trebuia sa deschida 200 de magazine timp de patru ani dar pana acum nu a facut decat sa achizitioneze un teren pe care a construit un magazin, dar pe care nu l-a inaugurat inca.
Lidl a anuntat inceperea constructiei primului magazin in Lovech, care este parte dintr-un test pilot ce-si propune sa testeze acest format in Bulgaria. Lidl planuieste sa deschida pana in 2010 un numar de 10 – 12 magazine si un centru logistic. In 2009 este asteptata si intrarea lui Penny. În momentul de fata, formatul de discount este reprezentat de Kaufland si T-Market.
Retailerul sloven Mercator a semnat un contract pentru un hypermarket in cel mai mare mall din Sofia si vizeaza si alte centre urbane. Magazinul din Sofia trebuia inaugurat in noiembrie 2009 dar a fost amanat pentru 2010. În Bulgaria urmeaza sa se deschida si prima drogherie a lantului german drogeriemarkt.
Cele mai multe dintre lanturile de retail internationale din Bulgaria au planuri de expansiune. In momentul de fata, Metro Cash & Carry are 11 magazine si planuieste sa ajunga la circa 15 - 17.
Retailerul german Billa are planuri strategice de expansiune ce includ deschiderea a opt supermarketuri pe an pana la 75. In prezent, Billa are doar 33 de magazine, ultimele doua fiind deschise pe parcursul ultimului an.
Ca si planuri de viitor, Kaufland vizeaza in perioada imediat urmatoare deschiderea unor magazine in Kiustendil si Burgas.Pana acum, Kaufland numara noua magazine in intreaga tara, dintre care cinci au fost deschise numai in 2008.
Lantul bulgar de supermarketuri Picadilly intentioneaza sa-si deschida primul centru de logistica, planurile imediate incluzand si trei magazine in Plovdiv, cate unul in Yambol, Gabrovo si Ruse. Pana la sfarsitul lui 2009 vor mai fi deschise doua magazine discount Tempo in Sofia si cel putin zece magazine mici Picadilly Express, tot in Sofia. In 2008, Picadilly a deschis 16 supermarketuri in opt orase si un magazin express in Sofia.
Discounterul lituanian T-Market a incheiat preluarea lantului de supermarketuri de origine bulgara, Europa.
In comertul bulgar, o activitate specifica desfasoara CBA-ul, asociatie a comerciantilor bulgari care opereaza prin intermediul CBA Asset Management. Avand in vedere previziunile inaintate de specialisti, anul 2009 va marca inceputul unei noi intensificari a competitiei in retail, o competitie mult mai acerba decat pana acum.
Hristina Dimitrova, Editor, Progressive Magazine, Bulgaria
Traducere si adaptare de Andreea Ion