Cel mai vechi manager al retelei Carrefour porneste de la zero un nou proiect | Progresiv
Arnaud Dussaix, unul dintre primii doi angajati ai Carrefour in Romania, cel care a pus bazele centralei de achizitii locale a companiei, face bilantul ultimilor 11 ani petrecuti pe piata locala inainte de a dezvalui detalii despre provocarile in noul proiect pe care il dezvolta de la zero: intrarea retailerului francez pe un al treilea format de comert.
„Trecerea de la consumerism la reticenta” – astfel sintetizeaza Arnaud Dussaix, in cateva cuvinte, schimbarile fundamentale din comertul local la care a asistat in ultimii doi ani, din pozitia de director de achizitii al celui mai mare operator de hypermarketuri si al uneia dintre cele mai expansive retele de supermarketuri de pe piata.
Conducerea operatiunilor de achizitii in criza se numara printre cele mai solicitante perioade pe care managerul francez le-a petrecut in cadrul Carrefour Romania, alaturi de etapa de inceput, de constructie a companiei, pe care o descrie ca fiind „perioada de pionierat”, si de cel mai expansiv an al retailerului la nivel local - 2007 (an in care Carrefour si-a dublat numarul de unitati operationale si a achizitionat reteaua de supermarketuri Artima).
„Toata lumea a crezut ca Romania este El Dorado, in 2005-2008, iar trecerea la ceea ce vedem acum a fost foarte brusca. Comerciantii au raspuns la noile cerinte ale consumatorilor prin cresterea numarului de promotii si de marci proprii in incercarea de a aduce pe rafturi produse mai ieftine. La noi nu a fost nevoie de o schimbare semnificativa, pentru ca am pornit inca din 2001 cu politica de preturi mici”, spune Dussaix.
Managerul isi incepe ziua de lucru citind rapoartele de vanzari realizate de Carrefour Romania in ziua anterioara, comparativ cu cifrele de vanzari din perioada corespondenta a anului precedent. Ele spun multe despre modul in care consumatorul isi ajusteaza cheltuielile la veniturile afectate de criza, sustine el. „Retailerul are avantajul de a vedea imediat schimbarile care apar in consum si, in consecinta, poate reactiona rapid. In plus, departamentul nostru de marketing organizeaza lunar intalniri cu grupuri de consumatori de genul focus group, care ne ajuta sa ne intelegem mai bine clientii si sa primim un feed back de la ei”, subliniaza managerul.
Dussaix mai spune ca, in criza, cea mai mare presiune a fost pe segmentul mainstream (de pret mediu), pentru ca extremele – segmentul premium si cel inferior – au consumatori relativ fideli acestor categorii de pret.
Ce lasa in urma
Arnaud Dussaix spune ca cea mai mare realizare a sa este crearea si dezvoltarea departamentului de achizitii al Carrefour Romania de la zero. Un departament ai carui angajati negociaza anual contracte de achizitii
cu cateva mii de furnizori.
„Buyerul este foarte important pentru un hypermarket. El trebuie sa creeze sortimentatia magazinului avand doua criterii importante: cerintele clientului si profitabilitatea companiei”, subliniaza Dussaix. Printre cele mai mari proiecte pe care le-a coordonat, el enumera lansarea primei marci proprii Carrefour Romania, No1, in 2003, si crearea segmentului pet food vrac (hrana pentru animale). Vanzarile de produse marci proprii ale Carrefour reprezinta in prezent in jur de 10% din rulajele subsidiarei locale, iar tinta pe termen lung este similara celei de la nivel international: atingerea unei cote de 20% din vanzari.
Managerul de origine franceza lucreaza din 1999 la Carrefour Romania, din perioada in care compania (care realizeaza astazi vanzari anuale de peste un miliard de euro, cu aproape 8.000 de angajati) avea sediul intr-un apartament de bloc. Inainte de a se alatura lui Francois Oliver (primul director general al Carrefour Romania), Arnaud Dussaix a acumulat o experienta de aproximativ doi ani pe piata locala, fiind Atasat Comercial al Ambasadei Frantei la Bucuresti, responsabil de oferirea de consultanta investitorilor francezi interesati de agricultura sau de industria alimentara din Romania.
Carrefour este retailerul care a adus hypermarketul in Romania, prima sa inaugurare fiind realizata in 2001, intr-o locatie de la marginea Bucurestiului. Dussaix inca isi aminteste ziua inaugurarii magazinului, pentru ca a fost nevoie de inchiderea portilor din sfert in sfert de ora pentru a face fata fluxului mare de clienti, iar coada de masini se intindea pe cativa kilometri pe autostrada Bucuresti-Pitesti. Pentru primul magazin al retelei franceze deschis pe piata locala, compania a recrutat un grup de studenti pe care i-a dus 6 luni la traininguri in Franta. Prima echipa de achizitii a lui Arnaud Dussaix a fost formata din 40 de oameni.
Managerul mai afirma ca piata s-a schimbat foarte mult in ultimii 11 ani, si nu doar din prisma consumului. „Imi amintesc cum a venit prima livrare de ulei la depozitul nostru: furnizorul – o companie locala – avea o basculanta plina de bax-uri de ulei si a vrut sa rastoarne marfa in depozit, dar l-am trimis inapoi si i-am cerut sa revina cu un transport adecvat. La inceput multi furnizori aduceau marfa in magazin cu Dacii Papuc”, spune el.
In ce directie se indreapta consumul?
Arnaud Dussaix mai spune ca romanii sunt mai aproape de francezi sau spanioli decat de germani sau de nordici, ca si model de consum. Acesta ar putea fi un lucru bun pentru retailerii activi pe piata locala, pentru ca exista deschidere din partea consumatorilor pentru produse noi sau pentru inovatii in formatele de comert.
„Consumatorul este latin, ii place sa consume chiar daca are mai putini bani disponibili acum. Disponibilitatea de a incerca produse noi s-a diminuat insa in ultima perioada, din cauza scaderii veniturilor populatiei”, completeaza managerul.
„Eu am avantajul ca sunt francez si calatoresc mult in Franta, o piata care se afla inaintea Romaniei ca si nivel de dezvoltare al comertului si al ofertei de produse. Astfel, stiu ce inseamna inovatia la nivel de produs cu cateva luni sau chiar ani inainte ca aceasta sa apara pe piata romaneasca”, mai afirma Arnaud Dussaix.
Din Franta vin si majoritatea proiectelor nou implementate de Carrefour in Romania. “Facem des schimburi de experienta, fie ca este vorba de proiecte de marketing, de resurse umane sau de IT. Franta este tara in care s-a nascut hypermarketul, iar in continuare tot ceea ce este nou apare mai intai acolo.
Arnaud Dussaix mai afirma ca din semestrul al doilea consumul local ar putea avea o revenire usoara. In negocierile de la inceput de an cu furnizorii, managerul s-a bazat pe un trend constant la nivelul vanzarilor, comparativ cu 2010 , precum si pe expansiunea retelei care va sustine cresterea cifrei de afaceri a companiei.
Ce spune despre noua functie
„Aceasta noua provocare imi permite sa am o viziune completa a businessului, trecand acum pe partea de exploatare. Challenge-ul consta in primul rand in a asigura satisfactia clientilor, in tot ce inseamna experienta lor in magazin”, afirma Arnaud Dussaix. El deschide, astfel, un nou capitol in dezvoltarea Carrefour la nivel local prin strategia multiformat.
„Strategia multiformat permite grupului Carrefour sa aduca clientilor un raspuns adecvat, in functie de nevoile lor de consum. Din punct de vedere strategic, este si un mijloc de repartitie a riscurilor si de multiplicare a oportunitatilor de expansiune”, sustine managerul.
Dupa mai bine de 14 ani in Romania, el spune ca se simte acum mai mult roman decat francez. „Ma simt foarte bine in Romania, iar faptul ca am o familie romana este si el un element determinant”, conchide Arnaud Dussaix.



