Brot Manufactur, business-ul care a adus painea nemteasca in Bucuresti | Progresiv

La fel ca in cazul multor business-uri specializate din retailul alimentar, Brot Manufactur s-a "nascut" ca urmare a unei nevoi a proprietarilor, o familie romano-germana cu o problema acuta: lipsa unei surse de paine de calitate, ca acasa. Lista de potentiali clienti a fost completata rapid de cei 20.000 de expati de origine germanica din Bucuresti, iar dupa deschidere s-au gasit si consumatori romani interesati de oferta magazinului de paine. Prin urmare, la doar patru luni de la inaugurare, antreprenorii din spatele proiectului spun ca sunt multumiti, dar ca mai este cale lunga pana la recuperarea investitiei de 200.000 de euro. Brot Manufactur, business-ul care a adus painea nemteasca in Bucuresti

 

"Wir leben brot". Sau pe romaneste "traim painea" mi se pare in mod evident manifestul magazinului de paine nemteasca Brot Manufactur din cartierul Aviatorilor din Capitala. Afacerea a fost creata ca un business de familie, cei patru investitori fiind ei insisi iubitori de paine traditionala germana. "Plecand de la preferinta noastra fata de painea germana si de la faptul ca inca nu exista o brutarie cu specific german in Bucuresti, ne-am zis ca putem sa acoperim noi aceasta nevoie, mai ales ca exista circa 20.000 de expati germani, austrieci sau elvetieni in Bucuresti", spune Roxana Stancu, managerul Brot Manufactur. Opt luni - din august 2013 si pana in aprilie anul acesta - a durat pentru a se pune pe picioare magazinul de paine, cu cateva luni mai mult decat planificasera, din cauza birocratiei.

"Inainte sa incep lucrul la acest proiect credeam ca in Romania birocratia este la un nivel normal - nici mai mare, nici mai mica decat in alte tari europene. Acum insa nu mai cred asta. Pe langa faptul ca ai de plimbat acte de la o institutie la alta, partea cea mai proasta este ca nu gasesti nicaieri o lista completa a pasilor, pe care ii ai de urmat, daca vrei sa deschizi un business. Afli din mers sau de la altii, care au trecut pe acolo, dar nu dintr-o sursa oficiala", afirma Roxana Stancu. Tocmai de aceea, unul dintre primele sfaturi pe care aceasta le-ar da antreprenorilor care doresc sa isi deschida un business este sa se documenteze cu atentie si sa se inarmeze cu multa rabdare.

Identitate germana pana in maduva oaselor. La prima mea vizita in magazinul Brot Manufactur chiar la cateva zile de la deschidere, in calitate de cumparator mai degraba decat de jurnalist, am plecat cu senzatia ca este vorba despre o franciza importata din Germania si implementata ca la carte -atat de bine aratau lucrurile. Prin urmare, nu mica mi-a fost surprinderea sa aflu ca de fapt acesta este un business de familie si o initiativa originala. Spatiul larg, cu aer industrial, cu tonuri calde de maro, cu iluminare tip spot pe produse, cu cateva mese unde clientii se pot odihni si spatiul de productie la vedere sunt doar cateva din elementele prin care s-a atins scopul dorit de investitori. Aceeasi viziune - de simplitate - a fost aplicata si in dreptul numelui, Brot Manufactur traducandu-se si intuitiv prin "fabrica de paine".

In ceea ce priveste locatia magazinului, antreprenorii au ales zona de nord a Capitalei datorita concentrarii de expati care locuiesc sau lucreaza aici. Managera nu e ingrijorata nici de concentratia mare de magazine din zona - pe o raza de 100 de metri gasindu-se un Carrefour Market, doua supermarketuri Mega Image, o cofetarie si doua magazine de proximitate Shop&Go, unul dintre acestea chiar vecini cu Brot Manufactur. "Nu exista foarte mare trafic stradal aici, iar vecinatatea cu Shop&Go, un concept de magazin care nu are un raion de paine proaspata, este in avantajul nostru. Oricum, chiar si comparat cu un magazin de mare suprafata, produsele noastre nu au competitie", sustine reprezentanta Brot Manufactur.

Sortimentatia, arma secreta. Desi s-a acordat o atentie deosebita amenajarii spatiului de vanzare, proprietarii magazinului au vrut ca produsele sa ramana in centrul atentiei cumparatorului, display-ul cu paini reusind sa iti atraga atentia chiar din strada. Sortimentatia Brot Manufactur este alcatuita din 11 tipuri de paini, 12 tipuri de specialitati - chifle, covrigi, etc. - o zona de dulciuri si sase tipuri de sandvisuri, toate produsele fiind preparate in magazin, dupa retete originale, de catre un brutar neamt, loial tehnicilor de panificatie traditionale din Germania.

Pe langa produsele de panificatie, mai exista si o oferta de delicatese care se consuma in mod obisnuit cu paine, precum conserve de carne, mustaruri speciale, miere, gem, vinuri nemtesti sau limonade. "Toate produsele pe care le vindem sunt proaspete, preparate aici, doar din ingrediente naturale: apa, faina, sare de mare si maia. Unele mai au unt, seminte sau condimente, toate ingredientele fiind detaliate pe etichetele din dreptul produselor pentru mai multa transparenta. Faina ne-o procuram atat din tara, de la o moara ecologica din Timisoara, Terra Natura, cat si din Germania. La inceput ne-a fost dificil sa gasim o sursa de faina naturala in Romania pentru ca am avut surpriza sa descoperim ca majoritatea furnizorilor locali corecteaza faina introducand amelioratori", sustine Roxana Stancu.

Un kilogram de paine la Brot Manufactur costa in jur la 13 lei, iar pentru anumite specialitati pretul poate ajunge si la 23 de lei. "Preturile noastre nu sunt mici, dar convingerea noastra este ca redau in mod corect calitatea produselor. Procesul de productie exclusiv manual, si ingrediente naturale presupun costuri mai ridicate", considera Roxana Stancu.

La capitolul marketing, Brot Manufactur se bazeaza in special pe recomandarile clientilor, iar actionarii au folosit si alte metode de promovare, cum ar fi flyerele sau  participarea la diverse evenimente din oras. In plus, "dat fiind ca Brot Manufactur are si actionariat german, facem parte din Camera de Comert Romano-Germana. Am fost primiti cu entuziasm de antreprenorii germani activi in Romania si suntem convinsi ca painea de la BrotManufactur va fi pe mesele multora dintre ei", afirma Roxana Stancu.

Oportunitati de crestere. Desi este prematur sa vorbim despre rezultate, la doar patru luni de la inaugurare, Roxana Stancu spune ca actionarii sunt multumiti de evolutia business-ului. Pentru perioada imediat urmatoare, o prioritate este punerea pe picioare a site-ului, Roxana Stanciu vede oportunitati de dezvoltare in cresterea numarului de consumatori de astfel de produse, prin educare, in semnarea de parteneriate cu restaurante si hoteluri din Capitala, dar si in crearea unui serviciu de catering pentru evenimente.

La polul opus, daca exista un lucru care nu se afla cu siguranta in planul de dezvoltare al Brot Manufactur, acela este transformarea conceptului intr-o franciza, si asta in ciuda faptului ca au existat deja persoane interesate de replicarea acestui model de business. Explicatia pentru aceasta decizie - surprinzatoare poate - este simpla: "Este un business de familie si nu vrem sa pierdem controlul asupra calitatii", subliniaza managerul.

 

 

 

 

 

 

Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...