2013, un an mai profitabil pentru marii comercianti independenti | Progresiv

Cu afaceri care includ productia proprie si vanzarea bunurilor de larg consum in retele de magazine cele mai multe dintre companiile romanesti de top cu afaceri in comert si-au imbunatatit indicatorii financiari in cursul anului trecut, reusind sa-si majoreze profitul si cifra de afaceri. 2013, un an mai profitabil pentru marii comercianti independenti

Cele mai importante companii romanesti care detin activitati in comert au obtinut rezultate mai bune in 2013 decat in anul precedent. Astfel, 15 din primele 25 de companii cu afaceri in retail au consemnat o crestere a afacerilor si tot atatea au obtinut un avans al profitului sau au trecut pe profit. Alte doua companii – AngstRo si Oncos – au reusit sa isi reduca semnificativ pierderile, ultima dintre acestea, aflata in insolventa, fiind in proces de reorganizare.

Cu o cifra de afaceri de peste 730 milioane de lei, cea mai mare companie autohtona activa in mod direct in comert ramane Unicarm din Satu Mare. Aceasta detine o retea de 92 de unitati comerciale, majoritatea in nord-vestul tarii, o mare parte din sortimentatia magazinelor fiind acoperita din productia proprie (carne, mezeluri, lactate, produse de panificatie, conserve, inghetata). Unicarm are insa de doua ori mai putine magazine proprii decat Succes Nic Com din Targu Jiu, care continua sa fie retailerul cu cea mai extinsa prezenta in teritoriu. Compania detine aproximativ 180 de unitati comerciale in judetele Gorj, Dolj, Olt, Arges, Hunedoara, Cluj, Constanta si in Bucuresti. Peste 100 dintre acestea sunt situate in Targu Jiu si in alte localitati din judetul Gorj.

Compania controlata de omul de afaceri Nicolae Sarcina este singurul operator independent de hypermarketuri din Romania, administrand fostele magazine Pic de la Pitesti si Craiova, fara a detine insa spatiile comerciale. Reteaua Succes cuprinde o mare diversitate de formate de retail, de la magazine cu servire la tejghea si mini-marketuri in benzinarii, pana la supermarketuri si puncte sau depozite en-gros.

Excluzand celelalte business-uri, Unicarm si Succes sunt companiile cu cele mai mari afaceri in retail, magazinele proprii generand, in fiecare caz, vanzari ce pot fi estimate la peste 200 de milioane de lei anual.  Totodata, producatorul de mezeluri Diana din Ramnicu Valcea a inregistrat vanzari de 220 de milioane de lei cu reteaua sa de 33 de magazine, potrivit reprezentantilor companiei.

Cu afaceri de aproape 175 de milioane de lei raportate pe 2013, Annabella din Ramnicu Valcea este un alt retailer local important in functie de cifra de afaceri obtinuta exclusiv din activitatea din comert. Infiintata in 1994, reteaua a ajuns in aceasta primavara la 50 de magazine, toate amplasate in judetul Valcea, si a lansat in acelasi timp cel mai modern concept de retail al sau: suprmarketul Annabella A-Z.

Lactag, cel mai dinamic retailer din clasament

In 2013, cel mai dinamic retailer independent a fost Lactag din judetul Arges. Afacerea s-a dezvoltat cu rapiditate din vara lui 2012, cand a fost cumparata de Adriean Asan-Mic si Robert Iriza. Cei doi antreprenori au pornit de la zero in retail, primele magazine „Pe gustate!” fiind deschise la sfarsitul lui 2012. Business-ul, care astazi include o fabrica de lactate, una de mezeluri si 29 de magazine in Oltenia, Arges si Bucuresti, a raportat o cifra de afaceri de peste 60 de milioane de lei anul trecut, de peste trei ori mai mare decat in anul precedent, in vreme ce profitul a crescut de peste doua ori si jumatate.

Majoritatea retelelor independente de magazine prezente in top au in spate un business din zona productiei de alimente, considerata un avantaj competitiv in comert, in contextul in care multe afaceri autohtone din retail fie au intrat in faliment din lipsa de lichiditati, fie au fost preluate de retaileri internationali. In plus, un business integrat le permite acestora sa-si controleze mai bine profitabilitatea. De exemplu, Dan si Dorina Mutu, proprietarii retelei Annabella, deruleaza afaceri in productia de legume si fructe conservate, detinand brandul Raureni, unul dintre cele mai puternice pe aceasta piata.

Reteaua de magazine este insa un business distinct, care nu depinde de partea de productie. O abordare similara o are reteaua Zanfir din judetul Vrancea, cu noua supermarketuri si un magazin specializat care genereaza vanzari anuale de aproape 100 de milioane de lei. Magazinele beneficiaza si de productia proprie de carne si preparate din carne, sotii Lilieana si Vasile Zanfir detinand si o unitate de transare a carnii, care isi desfasoara activitatea pe firma Policalita.

In clasamentul retailerilor independenti apare si grupul Agricola din Bacau, al doilea cel mai mare producator de carne de pasare. Acesta detine in prezent o retea de 43 de unitati. Vanzarile magazinelor au reprezentat insa numai 7% din cifra de afaceri de peste 360 de milioane de lei obtinuta de Agricola in 2013, dupa ce in 2012 ponderea se ridica la 11%. Compania si-a restructurat reteaua de unitati comerciale in cursul anului trecut, renuntand la 20 de magazine, iar anul acesta reteaua a fost trecuta pe o firma distincta – Agricola Magazine – tot ca parte a acestui proces.

De asemenea, in clasament regasim si Amigo & Intercost din Odorheiul Secuiesc, un business concentrat pe distributia de bauturi alcoolice,  racoritoare si energizante, ai carui proprietari au decis sa investeasca si in comert. In ultima perioada, compania a investit in extinderea retelei, care a ajuns astfel la 19 unitati, iar ponderea vanzarilor magazinelor a crescut de la 7% in 2012 la 11% in 2013. Cu toate acestea, magazinele reprezinta un business secundar pentru distribuitor.

Producatorii de mezeluri sunt inca jucatori foarte activi in comert

Ca si in analiza rezultatelor raportate pe 2012, producatorii de carne si mezeluri domina clasamentul celor mai mari retaileri autohtoni. In cazul companiilor Diana, Angst, Ana si Cornel, Sergiana, Carniprod, Agil sau Luca, productia de mezeluri este principala afacere. Pentru Zanfir sau Elan-Trio din Odorheiu Secuiesc, carnea proaspata si preparatele din carne sunt doar un business secundar, comertul sau distributia aducand cea mai mare parte din incasari.

Carniprod din Tulcea si Agil din Timisoara sunt doi producatori de mezeluri aflati in plin proces de extindere a retelelor. Strategia lor vizeaza deschiderea de magazine prin intermediul carora sa-si asigure piata de desfacere pentru productia proprie. Astfel, aproximativ 90% din incasarile companiei sunt obtinute din vanzarea produselor proprii. Reteaua Agil numara in prezent 45 de magazine situate preponderent in Banat si Transilvania, ale caror vanzari reprezinta jumatate din cifra de afaceri a firmei, in timp ce Carniprod a ajuns la 34 de unitati comerciale, 18% din afacerile firmei tulcene fiind obtinute prin intermediul magazinelor.

Pe de alta parte, exista si producatori care au inceput sa renunte, treptat, la afacerea cu magazine. Un exemplu este Cris-Tim, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata mezelurilor, care ajunsese la cateva zeci de magazine in urma cu trei-patru ani, avand o prezenta importanta in Capitala si planuri de a ajunge la 150 de magazine la nivel national. De la inceputul acestui an, Cris-Tim a inchis doua unitati comerciale si a cedat alte doua spatii catre Profi, ramanand doar cu noua magazine operationale, toate in Bucuresti. Totodata, anul trecut, afacerile firmei care opereaza magazinele producatorului, Impex Cris-Tim, s-au redus cu aproape 15%.

Si CarmOlimp din judetul Brasov isi diminueaza prezenta in comertul independent, reducandu-si numarul de magazine proprii, dar si pe cele in franciza. In schimb, compania intentioneaza sa isi majoreze business-ul realizat in lanturile internationale de retail. Compania din Brasov, care detine una dintre cele mai mari unitati de abatorizare din tara, a avut afaceri in scadere cu 14% anul trecut, fiind cel mai probabil afectata de scandalul carnii de cal izbucnit la inceputul lui 2013. Un alt producator de mezeluri din judetul Brasov – Luca – a cedat o parte din magazinele sale din Brasov companiei Mega Image, care a deschis in spatiile respective magazine de proximitate Shop&Go. Astfel, anul trecut, vanzarile celor 6 magazine ramase in reteaua Luca au mai reprezentat doar 15% din cifra de afaceri a companiei, de aproape 60 de milioane de lei.

Ce forme ia parteneriatul cu lanturile internationale

Retailerii locali care au incheiat parteneriate cu retelele internationale au renuntat, in general, la business-ul din comert sau au cedat o parte din spatiile comerciale. Exemplele sunt Alimrom din Cluj-Napoca, Al Comsib din Sibiu sau Aliment Murfatlar din Constanta, proprietarii acestor companii alegand sa-si vanda afacerile sau sa inchirieze spatiile comerciale unor retele internationale. Producatorul de preparate din carne Angst a avut o alta strategie: a decis sa isi pastreze brandul si sa intre in franciza Express dezvoltata de Carrefour, in 2011.

Dupa doi ani si jumatate si dupa ce rebranduise 21 de supermarketuri in Express, producatorul a decis sa iasa din franciza si sa revina la brandul Angst si la propriul concept de retail. Compania Sergiana din judetul Brasov a abordat, in schimb, un alt model de business pentru a-si extinde reteaua de unitati comerciale. Specializata in productia preparatelor din carne traditionale, aceasta a decis sa colaboreze cu retelele internationale, inaugurand magazine in galeriile comerciale ale hypermarketurilor. Producatorul de mezeluri are 52 de magazine, denumite „pravalii”, in care vinde doar produse proprii, cea mai mare parte dintre acestea fiind amplasate in galeriile Kaufland, Carrefour, Auchan si Mega Image.

Printre retelele locale cu afaceri importante in retail, dar care nu au intrat intre prime 25 de companii in functie de cifra de afaceri, se numara Alfa Beta si Adivin din judetul Constanta, Fraher din Tulcea, Berlin din Vaslui, Paco din Vrancea, Comind din Ialomita si Dacia din Alba.

Florina Dobre, CEO Bringo
Florina Dobre, managerul pentru care flexibilitatea și învățarea sunt esențiale
După o experiență de aproape două decenii în telecom, Florina Dobre a intrat într-o industrie nouă, iar patru ani mai târziu a ajuns să...
Mia Karimzadeh, Vicepreședinte Prodal ’94
Prodal ’94, în căutarea mixului perfect pentru creștere
După trei ani consecutivi de creștere, 2024 a adus provocări multiple pentru Prodal ’94. Compania a trebuit să găsească o strategie...
Annabella Retail Park
Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în...
unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...