Sistemul de garanție-returnare și drumul anevoios de la teorie la practică

Considerat cel mai amplu proiect de economie circulară desfășurat până acum la nivel național, sistemul de garanție-returnare este cu un pas mai aproape de implementare odată ce există și un administrator pentru acesta. Este vorba despre RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, companie care are în acționariat reprezentanți ai producătorilor de băuturi răcoritoare, bere, dar și comercianți din retailul modern. Cum arată în acest moment cel mai important proiect de mediu din România, explică Alice Nichita și Julia Leferman, reprezentantele a doi dintre acționarii RetuRO. Sistemul de garanție-returnare și drumul anevoios de la teorie la practică

Despre sistemul de garanție-returnare, primul lucru reținut la nivel colectiv a fost taxa de 50 de bani pe care clienții o vor plăti atunci când cumpără o băutură. Până la această taxă însă, există un drum lung cu multe obstacole, fie de ordin legislativ, fie care țin pur și simplu de educarea consumatorului român. Practic, vorbim despre un sistem care va ajuta România să introducă ambalajele într-o economie circulară și să-și atingă țintele naționale de colectare și reciclare agreate la nivel european.

„Aceste ținte prevăd ca până în 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în 2029 – 90%. De asemenea, va ajuta la atingerea țintelor de reciclare pentru restul tipurilor de materiale, și anume 75% pentru sticlă și 60% aluminiu începând cu 2030”, punctează Alice Nichita, Președintele Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate. Înainte să devină operațional, sistemul de garanție-returnare are nevoie de cadru legislativ complet, de dialog și de multă muncă de echipă.

„În octombrie 2021, după adoptarea HG 1074/2021, am început demersurile pentru înființarea companiei RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, prin care ne-am propus să facem pașii necesari pentru licențierea administratorului și operaționalizarea sistemului. Compania are în acționariat trei asociații reprezentative: Asociația Berarii României pentru Mediu, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate și Asociația Retailerilor pentru Mediu. În curs de integrare ca acționar este și statul român, prin autoritatea centrală de mediu”, explică Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu.

De altfel, cele trei asociații au fost înființate special pentru a asigura implementarea, gestionarea sistemului de garanție-returnare și finanțarea capitalului social al administratorului SGR. Totodată, documentația necesară licențierii a fost depusă la începutul lunii martie, prin intermediul RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, iar cei implicați au atașat un plan de afaceri și au estimat și un calendar de implementare plecând de la informațiile primite de la furnizorii de echipamente, de infrastructură sau de soluții logistice. „Fără îndoială, RetuRO va fi unul dintre cei mai mari operatori logistici ai României și are o misiune foarte importantă, aceea de a implementa un sistem nu doar funcțional, ci și la îndemâna consumatorului”, declară Julia Leferman.

„În această perioadă lucrăm la definitivarea aspectelor organizaționale, cum ar fi stabilirea directoratului companiei sau definirea procedurilor administrative. Pe parcursul implementării sistemului, ne dorim să stabilim un calendar cu termene intermediare, pe care să le verificăm constant pentru a ne asigura că implementarea decurge fără probleme”, adaugă Alice Nichita.

RetuRO a fost singura companie care a depus documentația pentru acreditare și ar urma să funcționeze conform principiului „not-for-profit”, ceea ce înseamnă că nu va împărți dividende, iar eventualul profit va fi folosit pentru investiții în funcționarea sistemului. „În ceea ce privește pașii următori, ne concentrăm pe definirea procedurilor administrative, organizaționale și de recrutare pentru managementul companiei. În același timp, RetuRO va începe să pună bazele operaționale ale sistemului, din perspectiva infrastructurii necesare”, spune Julia Leferman.

Modificări de ordin legislativ

Cât despre modificările necesare la nivel legislativ, acționarii sunt într-un dialog permanent cu Ministerul Mediului pentru clarificarea legislației primare de mediu și a celei fiscale. Sunt necesare o serie de alte modificări, printre care inclusiv extinderea termenului de implementare a sistemului de garanție-returnare deoarece, potrivit Hotărârii de Guvern 1074/2021, acesta este octombrie 2022, adică mai puțin de șase luni de la numirea administratorului SGR. Acționarii RetuRO propun o nouă perioadă, de minimum 18 luni, care a fost inclusă și în aplicația de licențiere, acesta fiind considerat un termen realist având în vedere toate demersurile necesare pentru implementare.

„Ca parte a industriei producătorilor de băuturi reiterăm constant necesitatea de a prelungi termenul de implementare a sistemului. Pe tot parcursul implementării, sunt necesare etape bine definite care nu pot fi omise, având în vedere că fiecare dintre ele are un rol specific care contribuie la punerea în funcțiune a sistemului. Putem compara sistemul cu un puzzle în acest punct. Dacă pierdem o piesă, vom avea automat un proiect incomplet, indiferent despre ce etapă discutăm – semnarea contractelor, setarea sistemului IT, comandarea RVM-urilor, campania de educare a populației etc. Ne referim la un parcurs care necesită mult mai mult timp față de cel prevăzut în HG. Prin urmare, termenul de octombrie 2022 este unul complet nerealist și, așa cum spuneam anterior, noi am estimat un minimum de 18 luni pentru a ne asigura că la final vom avea un sistem nu doar funcțional, ci și transparent și corect implementat”, susține Julia Leferman, Directorul General al Asociației Berarii României pentru Mediu.

Primele acțiuni operaționale ale RetuRO

În calitate de administrator al sistemului de garanție-returnare, RetuRO va face o serie de pași administrativi și organizaționali, primul fiind legat chiar de finanțarea necesară implementării sistemului.

„Trebuie să înregistrăm toți producătorii și comercianții în sistem în termen de 90 de zile de la data desemnării administratorului, adică cel mai târziu 1 august 2022. Vom semna circa 84.000 de contracte cu comercianții și peste 4.000 de contracte cu producătorii și importatorii de băuturi. La aceste acțiuni se mai adaugă dezvoltarea și implementarea sistemului IT. În plus, ambalajele colectate trebuie duse la centre de numărare și sortare, iar centrele nu există momentan. Avem nevoie de 5-6 centre la nivel național. Desigur, acestea sunt doar câteva dintre acțiunile necesare. Proiectul este unul foarte ambițios și are nevoie de un timp pe măsură, adică minimum 18 luni de la licențierea administratorului”, explică Alice Nichita, Președintele Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate.

Articolul complet poate fi citit aici

ING Bank România finanțează RetuRO cu 426 milioane de lei
ING Bank România finanțează RetuRO cu 426 milioane de lei
ING Bank România a acordat o finanțare verde în valoare de 426 milioane de lei companiei RetuRO Sistem Garanție Returnare, pentru implementarea...
Sistemul de Garanție-Returnare, funcțional începând cu 30 noiembrie 2023
Sistemul de Garanție-Returnare, funcțional începând cu 30 noiembrie 2023
Consumatorii vor putea returna ambalejele din PET, sticlă și metal, începând din 30 noiembrie 2023, când în România va începe să...
RetuRO Sistem Garanție Returnare devine administratorul SGR în România
RetuRO Sistem Garanție Returnare devine administratorul SGR în România
Compania RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a devenit administratorul  sistemului de garanție-returnare din România, printr-o Hotărâre de...
Primul pas spre desemnarea unui administrator al sistemului de garanție-returnare în România
Primul pas spre desemnarea unui administrator al sistemului de garanție-returnare în România
Compania înființată de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților, RetuRO Sistem Garanție...