Deodorantele, o categorie care nu poate depăși granițele clasicului

O categorie de bază pentru consumatorii din urban, deodorantele sunt achiziționate, în primul rând, pentru eficiența lor și mirosul plăcut, iar inovațiile și beneficiile reprezintă mai degrabă criterii pentru publicul feminin, decât pentru marea masă. Drept dovadă, doar 21% din ei aleg dermato-cosmeticele și blockerele de transpirație, principalele bariere pentru prima categorie fiind prețul și indisponibilitatea din lanțurile de retail, arată un studiu iSense Solutions realizat exclusiv pentru Progresiv. Deodorante antiperspirante blockere transpiratie Consum comert magazin achizitie. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Mai bine de trei sferturi din consumatorii români utilizează deodorant clasic (78%), în timp ce dermato-cosmeticele și blockerele de transpirație sunt folosite de 16%, respectiv 5% din respondenții studiului iSense Solutions. Iar dacă pe formatul clasic împărțirea este oarecum echitabilă (52% bărbați vs 48% femei), în cazul dermato-cosmeticelor audiența este preponderent feminină (73%), în timp ce în cazul blockerelor, 59% dintre utilizatori sunt de gen masculin.

Principala formă de deodorant pe care românii o utilizează, indiferent de categoria de vârstă, este de tip spray, în proporție de 59%, urmată de deodorantul roll-on (43%), stick (41%), cremă (7%) și pudră (3%). Privind mai în detaliu, tinerii (18-24 și 25-34) și seniorii (55-65) folosesc mai degrabă roll-on, iar adulții (35-44 și 45-54) preferă varianta stick. Din perspectivă sociodemografică, studiul indică faptul că femeile folosesc semnificativ mai mult deodorantul spray (65%) față de bărbați (52%), în timp ce în cazul roll-onului și al stickului ponderile sunt aproximativ egale între cele două genuri.

Mai mult, utilizatorii de sex masculin folosesc majoritar deodorante clasice (85%), 9% dermato-cosmetice și 6% blockere, în timp ce femeile folosesc în proporție de 73% produse clasice, alături de deodorantele dermato-cosmetice (23%) și blockere (4%). Ultimele două tipuri de produse au cea mai mare incidență în rândul grupei de vârstă 35-44, unde peste un sfert din consumatori (28%) aleg aceste sortimente de deodorante în detrimentul celor clasice.

Când vine vorba despre frecvența folosirii deodorantelor, 89% din românii din mediul urban declară la unison o utilizare zilnică, în timp ce 8% de la patru până la șase ori pe săptămână, iar 3% din respondenții studiului recunosc că se dau cu deodorant de două sau de trei ori pe săptămână.

De ce folosesc românii deodorante

Motivele principale pentru care românii aleg să folosească deodorant clasic sunt mirosul plăcut (65%), eficiența (52%), protecția de lungă durată (48%), dar și faptul că nu lasă urme pe haine (43%) și nu irită pielea (43%). De asemenea, jumătate dintre consumatori consideră că produsele clasice au un raport bun calitate–preț. În ceea ce privește deodorantele de tip dermato sau blockere, consumatorii le aleg pentru că le consideră mai potrivite pentru ei (61%), pentru că cele clasice nu erau eficiente (39%) sau pentru că lăsau urme pe haine (35%). Alte motive sunt iritația (19%), considerentele ecologice (12%), doar 8% din români folosind dermato-cosmetice și blockere la recomandarea medicului sau a farmacistului.

Important de menționat este că o treime din utilizatorii de deodorante clasice au încercat și produse dermato sau blockere. Principalele bariere de achiziție în acest caz sunt prețul mai ridicat față de produsele clasice (55%), efectul de scurtă durată (28%) și faptul că nu stopează eficient mirosul (26%).

Mai mult, utilizatorii revin la deodorantele clasice pentru că acestea sunt disponibile în supermarketuri și hipermarketuri (31%), spre deosebire de dermato-cosmetice, care se regăsesc doar în farmacii și magazine partenere. Demn de luat calcul este că un sfert din respondenții studiului ar utiliza produse dermato dacă acestea s-ar regăsi în lanțurile de retail, în timp ce aproape jumătate dintre ei le-ar utiliza dacă ar ști că sunt mai eficiente (47%) și ar avea un preț mai accesibil (46%).

Dacă ne raportăm la brandurile utilizate în ultimele trei luni de respondenții studiului, în topul mențiunilor regăsim produsele mass-market. Astfel, în ulti­mele trei luni, respondenții studiului iSense Solutions au utilizat antiperspirante și deodorante Nivea/Nivea Men (37%), Dove/Dove Men (35%), Rexona/Rexona Men (22%), Old Spice (19%), Lady/Mennen Speed Stick (18%), Borotalco (17%), Adidas (14%) și altele (13%). Dacă ne raportăm la segmentarea pe sexe, femeile folosesc semnificativ mai mult branduri precum Dove (41%), Borotalco (22%) și Vichy (5%), în timp ce consumatorii masculini folosesc în mod semnificativ branduri precum Old Spice (32%) sau Adidas (22%). În ceea ce privește segmentul de produse dermato-cosmetice, Vichy se află în topul utilizării.

295 cons gr 1

Cum, de unde și ce cantitate de deodorant cumpără românii

Majoritatea românilor achiziționează deodorant din magazine fizice, 65% din ei orientându-se către hipermarketuri, iar 48% către supermarketuri. Sunt totuși și persoane care comandă online (9%), achiziționează din farmacii (12%) sau din magazine fizice de cosmetice (15%). Respondenții studiului care folosesc produse dermato-cosmetice spun că principalele lor canale de achiziții sunt tot hipermarketurile și supermarketurile, urmate în topul canalelor de achiziție de farmacii (atât din locațiile fizice, cât și din online) .

Când vine vorba despre cantitatea pe care o cumpără, jumătate dintre utilizatori achiziționează deodorante cu gramaj sub 100 ml, din care 25% preferă varianta de 50 ml. De notat că 33% din totalul de consumatori achiziționează deodorant cu un gramaj mai mare, între 100 şi 150 ml. Cât despre criteriile de alegere a deodorantelor, românii consideră foarte important controlul eficient al mirosurilor (67%), protecția de lungă durată împotriva transpirației (72%), formula care nu pătează (68%), formula hipoalergenică (47%), parfumul plăcut (59%) sau să fie potrivite pentru piele sensibilă (51%). În general, aceste criterii de alegere sunt mult mai relevante în cazul femeilor decât în cel al bărbaților.

Pe de altă parte, deloc importante în alegerea deodorantului sunt considerate designul ambalajului sau recomandările din partea prietenilor și a familiei (recomandările au cel mai mare impact în cazul persoanelor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani).

Metodologie: Studiul iSense Solutions a fost efectuat online în perioada 4-5 iunie 2024, pe un eșantion de 516 respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani.

Magazinele fizice, preferatele românilor când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic
Magazinele fizice, preferatele românilor când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic
Magazinele fizice continuă să fie preferatele românilor pentru cumpărături, 90% dintre români obișnuind să își facă cumpărăturile din...
eMAG lansează Dermato Shop, un concept shop-in-shop online cu peste 3.000 de produse de îngrijire pentru toată familia
eMAG lansează Dermato Shop, un concept shop-in-shop online cu peste 3.000 de produse de îngrijire pentru toată familia
eMAG simplifică modul în care clienții pot găsi și comanda produse pentru rutina de îngrijire a întregii familii și lansează primul...
Jumătate dintre români și-au schimbat comportamentul de utilizare a cosmeticelor în pandemie
Jumătate dintre români și-au schimbat comportamentul de utilizare a cosmeticelor în pandemie
În contextul pandemiei, utilizarea produselor cosmetice și de îngrijire personală a suferit modificări pentru jumătate dintre românii din...
Deodorantele și antiperspirantele, o piață dependentă de relaxarea restricțiilor
Deodorantele și antiperspirantele, o piață dependentă de relaxarea restricțiilor
Restricțiile de circulație și limitarea interacțiunilor sociale și-au pus amprenta și asupra categoriei de deodorante și antiperspirante,...