Cele mai importante insighturi de la ReTech & Digital 2023

ReTech & Digital, primul eveniment Progresiv dedicat integral soluțiilor digitale și inovațiilor tehnologice din industria de retail & FMCG, a avut loc pe 14 septembrie, la Hotel Radisson Blu București. Sub motto-ul „Attract and retain your customers through technology”, ReTech & Digital a reprezentat un punct de întâlnire al furnizorilor și distribuitorilor de tehnologii cu retaileri și producători locali și a adus insighturi valoroase despre starea industriei de retail & FMCG din perspectivă digitală și tehnologică, inovațiile care pot optimiza și aduce plusvaloare retailerilor și producătorilor și trendurile care urmează în piață. Cele mai importante insighturi de la ReTech & Digital 2023

Șaisprezece speakeriau urcat pe scena ReTech & Digital pentru a împărtăși cu cei peste 150 de participanți informații și soluții utile pentru businessurile din retail și FMCG, pornind de la radiografia pieței locale și tehnologiile care reprezintă o soluție convenabilă în contextul economic incert, până la inovații ce folosesc Inteligența Artificială pentru a planifica și optimiza diverse sectoare de retail, ecommerce sau producție. Mai jos vă prezentăm principalale declarații și insighturi ale speakerilor ReTech & Digital 2023:

24% dintre consumatori renunță la cumpărăturile online și se reîntorc în magazinele fizice, a punctat Marcin Nowakowski, Associate Partner McKinsey & Company Polonia, în deschiderea ReTech&Digital, citând studiul State of Grocery 2023. În aceste condiții, retailerii ar trebuie să fie relevanți și să-și adapteze oferta pentru noii cumpărători care valorizează mai mult proximitatea, timpul petrecut în magazin, dar și prețul atractiv. „Inflația face ca prețul să fie mai atractiv decât proximitatea. 35% dintre cumpărători vânează discounturi în diferite magazine. 31% renunță la anumite categorii, în timp ce 28% fac stocuri de produse la promoție. Fiți atractivi la nivel de preț acolo unde chiar merită”, a spus Marcin.

În acest context, inteligența artificială cântărește tot mai mult în optimizarea prețurilor și eficientizarea promoțiilor, aspect important pentru retailerii care își doresc să rămână aproape de clienții săi, dar și competitivi, după cum a adăugat Mariana Miron, Associate Partner McKinsey & Company România. „Există provocări, trebuie să știi cum să le prioritizezi și cum găsești oamenii potriviți pentru a implementa toate aceste tehnologii”, a mai spus aceasta.

Pentru retailerul francez Carrefour, obiectivul declarat este ca până în 2026 să fie o companie digital based omnichannel.„Tehnologia este un factor decisiv în acest proces de transformare și este în centrul businessului pentru că atinge toate aspectele afacerii noastre, indiferent că vorbim despre magazine, logistică, clienți sau angajați. Am lansat o varietate de tehnologii și aplicații pe plan local și continuăm să investim în tehnologie. Important este ca și piața să fie pregătită pentru aceste inovații. Anul trecut, am lansat pe piața din Franța Carrefour Flash, un magazin autonom full. Am insistat să-l implementăm și pe plan local, însă investițiile anilor anteriori ne-am învățat că tehnologia nu se implementează dacă piața nu e pregătită. Continuăm să monitorizăm piața locală, însă în momentul de față piața locală nu e pregătită pentru lansarea și scalarea acestui concept la nivel național”, a declarat Gabriela Stănică, Chief Information Data Officer & E-Commerce Director Carrefour România pe scena ReTech & Digital.

Dacă în pandemie Bringo înregistra în jur de 12.000-14.000 de comenzi pe zi, iar clienții își doreau doar să le ajungă comanzile, în prezent pentru aceștia contează siguranța produselor și controlul a ceea ce intră în coș, a spus Adrian Urdar, Chief Product Officer Bringo Internațional. „Acest lucru ne forțează să ne adaptăm strategia și să pivotăm. Până la final de an vom deveni un mall virtual, avem 300 de vendori în prezent. Bringo este o mină de date, știm traseul clientului și ce și-a cumpărat mereu. Avem aplicația de client, de livrator, de picking și tool-uri de monitorizare. Ca și planuri de expansiune Bringo este într-o celulă de soluții disponibile la vânzare, fiind posibil de monitorizat în orice zonă din lume. Suntem în Belgia și Maroc în prezent”, a mai spus Adrian Urdar pe scena ReTech & Digital.

retech1

Insighturi utile de la  ReTech & Digital 2023

Evenimentul a continuat cu prezentări despre soluții inteligente ce pot ajuta la planificarea și optimizarea activității în retaiil și FMCG, re:innovation numărându-se printre providerii de astfel de soluții. „Nu există două magazine la fel. Nu au același sortiment, nu au același mix de clienți. Având în magazin produsul potrivit, la momentul potrivit pare scenariul perfect. În realitate însă, clientul vine și alege din raft la întâmplare. Atunci cum faci să ai o predictibilitatea asupra fiecărui produs din fiecare magazin în parte? Totul se poate face doar cu oameni pentru că inteligența artificială nu poată să pună marfă la raft. Dar, având toate datele necesare, este absolut imperativ să ai o soluție care să planifice munca oamenilor care au devenit cel mai important asset al unei companii”, a spus Bogdan Gross, CEO re:innovation, pe scena ReTech & Digital.

Un procent de 25% din vânzările din retail este ratat din cauza unei execuții deficitare la raft, iar 14% din vânzările ratate poate fi atribuit situațiilor out of stock, displayurilor greșite și promoțiilor nepotrivite. Mai mult, 49% din acțiunile planificate nu sunt executate, a explicat Marius Iurian, Cofondator și Managing Partner Transart Business Sotfware, subliniind importanța inteligenței artificiale în acest context ca motor pentru dinamizarea proceselor din retailul modern.

La rândul său, Florentina Grigore, Fondator și Managing Director Digital Trade Marketing Agency, a subliniat pe scena Retech&Digital importanța unei viziuni de ansamblu și o integrare a ecommerce în comunicarea dintre departamente. „8 din 10 consumatori preferă să interacționeze cu brandurile atât online cât și fizic. Pentru asta trebuie să construiți o strategie pentru toate canalele. Ecommerce trebuie să comunice cu celelalte departamente din companie, marketing, vânzări, category management. Țineți cont de disponibilitatea produsului, ambalaj, raft, preț și promo, display. Acestea sunt elemente comune pentru magazinele online și offline”, a adăugat Florentina.

Iar dacă înainte de pandemia COVID-19, 60% dintre companii nu aveau soluții digitale, după pandemie 65% dintre companii, la nivel global, oferă servicii e-commerce. Din această categorie face parte și Macromex, care a lansat Mercadi.ro, o platformă dedicată proprietarilor de magazine de proximitate. Cum arată rezultatele la mai puțin de doi ani de la lansare? „Mai avem puțin și ajungem la 10 milioane de euro vânzare prin platformă, iar valoarea medie a comenzii a depășit pragul de 1.600 de lei, peste media din offline”, a punctat Viviana Iacob, eCommerce Manager Macromex.

Citește și: Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență

Panel ReTech & Digital: digitalul și tehnologia, piloin esențial în retail

Digitalul este în mod clar o direcție de business și o zonă în care consumatorii se simt deja confortabil, iar acest lucru se vede în evoluția businessurilor. eMAG, spre exemplu, experimentează creșteri double-digit în categoriile de frecvență, chiar și după pandemie. „Am consolidat categoria de dermato, avem creșteri pe zona de pet, fashion, consumabile pentru îngrijirea casei. Vedem o creștere a numărului de produse din coș din aceste categorii”, a spus Irina Pencea, General Manager eMAG România.

„Apetența românilor pentru tehnologiile noi este foarte crescută chiar și dacă ne raportăm la piețele vestice. Înainte de pandemie nu exista neapărat o piață de food online pentru că nu exista cerere. Acum suntem în punctul în care consumatorii îmbrățișează online-ul și își doresc soluții tehnologice, urmând trendurile internaționale. Important este însă ca retailerii și producătoriisă aibă capacitatea de a înțelege că nu vor vedea imediat ROI”, a adăugat Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA Sales Leader VTEX.

La rândul său, Smaranda Teleabă, Chief Digital & Marketing Officer L’Oreal România, a punctat ca și tendință experiențele personalizate și individualizate pe care le caută consumatorii. „În zona de beauty foarte multe dintre tehnologiile din vest au fost adoptate. Vorbim însă de o rată de adopție mai ridicată la tineri. Pe zona de tehnologii ne focusăm pe realitatea virtuală și inteligență artificială, pentru a le recomanda cap coadă consumatorilor o întreagă rutină. Ajută la creșterea valorii bonului și la loialitate”, a explicat Smaranda.

Și pentru businessul Auchan digitalizarea merge în linie cu interesul consumatorilor,retailerul ajungând în prezent la peste 60% din magazine cu case de marcat full automatizate. „Anul viitor vom ajunge la 100% case self check-out în toată rețeaua de magazine.  În paralel, am lansat o platformă tehnologică nouă, iar acum suntem în punctul în care învățăm să o folosim și să o integrăm cu alte aplicații. În plus, avem o platformă de fidelitate folosită la 40% din bonurile de la casa de marcat. Transformăm încet compania și începem să folosim datele”, a declarat George Faur, Auchan Director Sisteme Informatice Auchan Retail România.

Pe de altă parte, Thomas Arieșan, Senior Sales Manager TotalSoft, crede că piața locală de online are oportunitatea de a observa ce a funcționat și a fost validat în alte țări și să transforme aceasta într-un avantaj. „Depinde de clienți dacă vor să fie early-adopters. Putem vorbi de două categorii de clienți - sunt cei care experimentează și testează concepte, dar există și genul de client mai precaut, care are nevoie de consultanță, să vadă dovezi de la alți clienți că soluțiile funcționează. Noi suntem cumva un punct de legătură între ei. Există o deschidere mai mare de a testa, de a face un proiect-pilot”, a spus Thomas Arieșan.

RTD

Inteligența Artificială, main focus la ReTech & Digital 2023

Automatizarea permite sectorului de retail să se adapteze schimbărilor din piața muncii și disponibilității angajaților, a spus, în cadrul ReTech & Digital, Gabriel Sidor, Automation Enablement & Solution Manager Future Workforce. „Prin automatizare am salvat 5 milioane de ore pentru clienții noștri, am câștigat productivitate. Asta înseamnă în același timp 60 de milioane de euro. 50% din procesele dintr-o organizație pot fi automatizate. Roboții sunt primul pas al automatizării. Eficiența este cheia în a obține rezultatele pe care le dorim. Spre exemplu, prin automatizare Lidl România a economisit 20.000 de ore de muncă ”, a explicat Gabriel Sidor.

„Inteligența Artificială ne ajută să inițiem un dialog cu consumatorii și poate fi acel prieten care ne ajută să oferim experiențe personalizate, la un cost decent. Platformele de conversație care au la bază AI sunt impresionante, dar revoluția abia cum începe pentru că mă aștept să vedem aplicații care să răspundă unor nevoi diferite”, spune Ionuț Vlad, Cofondator și CEO Tokinomo. Răspunsul Tokinomo la acest trend? Tokinomo chatimoto, o soluție cu care pot fi create și lansate campanii conversaționale AI în câteva minute și Tokinomo visibubble, o soluție care poate genera de 14 ori mai multe scanuri decât un QR code pe un material static, prezentate în premieră la ReTech & Digital 2023.

În încheierea primului eveniment Progresiv dedicat integral soluțiilor tehnologice și inovațiilor digitale din industria de retail & FMCG, Dan Marc, cofondatorul și CEO-ul Footprints AI, a oferit insighturi de la comercianții care monetizează datele prin intermediul serviciilor de retail media oferite către branduri, advertiseri și agențiile de media. „Footprints AI unește retailul fizic cu cel digital. Retail media este valul în care retailerii au cele mai valoroase date din piață. Retail media dă posibilitatea tuturor retailerilor să genereze profit din publicitate offline și online fără să își expună datele. Brandurile caută canale alternative prin care să ajungă la consumatori în funcție și de ce va cumpăra, iar targetarea să fie pe tot parcursul de achiziție”, a punctat Dan Marc.

Noi speakeri la ReTech & Digital, evenimentul Progresiv dedicat tehnologiilor și soluțiilor digitale, ce are loc pe 14 septembrie
Noi speakeri la ReTech & Digital, evenimentul Progresiv dedicat tehnologiilor și soluțiilor digitale, ce are loc pe 14 septembrie
Noi speakeri de top se alătură ReTech & Digital - Expo & Conference, primul eveniment din portofoliul Progresiv dedicat integral...
ReTech & Digital, primul eveniment Progresiv dedicat tehnologiilor și soluțiilor digitale din retail și FMCG, are loc pe 14 septembrie
ReTech & Digital, primul eveniment Progresiv dedicat tehnologiilor și soluțiilor digitale din retail și FMCG, are loc pe 14 septembrie
Progresiv organizează, în premieră, ReTech & Digital - Conference & Expo, primul eveniment din portofoliu dedicat integral tehnologiilor,...