Vânzările magazinelor, afectate de inflația record

Jumătatea acestui an a venit cu o temperare a consumului pe piața locală, scumpirile fiind principala cauză. Datele INS arată că în luna iunie, numai în cazul alimentelor, băuturilor și tutunului vânzările erau cu 0,7% sub nivelul înregistrat în luna mai ca serie brută. Raportat la numărul de zile lucrătoare și sezonalitate, scăderea a fost de 0,8% pe segmentul analizat. Vânzările magazinelor, afectate de inflația record

Față de aceeași lună a anului trecut, în iunie au fost înregistrate creșteri de 2,3% (serie brută), respectiv 4,3% ca serie ajustată sezonier în cazul vânzărilor de alimente, dar acest nivel este cu mult sub rata anuală a inflației care în iunie 2022 a fost de 15,1% raportat la iunie 2021.

În ceea ce privește prima jumătatea a acestui an comparată cu perioada similară a anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creştere, per ansamblu, cu 5,2% (serie brută) datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,6%), vânzărilor de produse nealimentare (+6,0%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,0%).


Citește și Consumatorii renunță mai ușor la un brand după doar o experiență negativă


În funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a înregistrat o creştere, per ansamblu, cu 6,6%, datorită creşterii înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,0%), vânzările de produse nealimentare (+5,4%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,9%).

Potrivit Asociației CFA România, anticipațiile inflaționiste au continuat să crească, ceea ce indică faptul că inflația va rămâne exprimată în două cifre cel puțin următoarele 12 luni.

Ca răspuns la scumpirile tot mai mari, sunt deja retaileri mari care au luat decizia de a menține prețurile nemodificate. Kaufland a anunțat că îngheață prețurile la 1.000 de produse până la 11 octombrie, iar Auchan România blochează prețurile a peste 3.000 de produse marcă proprie, acțiune valabilă pentru toți clienții, atât în magazinele Auchan, cât și pe platforma de comerț online.

Vânzările de alimente, creștere moderată după primele zece luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere moderată după primele zece luni ale anului
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut (serie brută), pe...
Vânzările de alimente, creștere de 3% în ultimul an
Vânzările de alimente, creștere de 3% în ultimul an
Scumpirea alimentelor reduce considerabil volumele achiziționate de shopperi, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. În luna iulie...
Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Luna mai a venit cu o temperare a vânzărilor de alimente, băuturi și tutun raportat la luna aprilie, o lună marcată de achizițiile specifice...
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Încasările magazinelor au crescut anul trecut pe ansamblu cu 10,1%, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun înregistrând un plus de...