Vânzările de alimente, creștere de aproape 4% după prima jumătate a acestui an

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut cu 8,1% în prima jumătate a acestui an față de primul semestru al anului trecut ca serie brută și cu 7% ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Vânzări de alimente, băuturi și tutun

În acest interval, cele mai bune evoluții au venit din zona comerțului cu produse nealimentare și al carburanților. Datele INS arată o creștere de 13% în cazul vânzărilor de produse nealimentare și de 5,5% în ceea ce privește comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate. Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 3,9% în perioada analizată, sub nivelul inflației.

„Toate acestea arată că presiunile asupra cererii rămân puternice, menținând riscurile inflaționiste în creștere. Salariile reale se află în teritoriu pozitiv de aproape un an și jumătate, cu rate lunare de creștere foarte sănătoase. Aceste modele de consum merg mână în mână cu alte date macroeconomice pe care le-am observat de la începutul anului, și anume o activitate puternică a creditelor de consum și un deficit comercial în creștere vizibilă”, explică analiștii ING.

Raportat la luna mai a acestui an, vânzările de alimente au scăzut în iunie cu 0,8%, potrivit datelor INS, dar au fost cu 6,2% peste nivelul din iunie 2023. În ceea ce privește produsele nealimentare, vânzările au crescut în iunie cu 0,3% față de nivelul din luna mai, în timp ce cererea pentru carburanți a înregistrat un avans de 5,7% ca serie brută.

„Pe termen scurt, ne așteptăm la un nou trimestru puternic în ceea ce privește consumul privat și preconizăm o accelerare a creșterii anuale a PIB în trimestrul al doilea la 2,7%. Vânzările cu amănuntul ar trebui să își continue creșterea și în restul anului din moment ce avansul salariilor va rămâne probabil puternic. Prin urmare, ne menținem proiecția de 2,8% pentru rata de creștere a PIB-ului în acest an”, adaugă analiștii ING.

grafic evolutie comert cu amanuntul analiza ING

Vânzările de alimente au revenit pe creștere în această toamnă
Vânzările de alimente au revenit pe creștere în această toamnă
Comerțul cu alimente, băuturi și tutun a crescut în octombrie raportat la luna septembrie după două contracții trimestriale consecutive,...
Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de 5% în primele cinci luni ale anului
În contextul în care alimentele, băuturile și tutunul s-au scumpit cu peste 18% în primele cinci luni ale acestui an, vânzările magazinelor pe...
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut (serie brută), per...
Vânzările de alimente, creștere de 2,5% după primele opt luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de 2,5% după primele opt luni ale anului
Încasările din comerțul cu amănuntul resimt efectele inflației generalizate, rezultatele din primele opt luni ale acestui an fiind sub nivelul...
Vânzările de alimente, în scădere în luna mai
Vânzările de alimente, în scădere în luna mai
Vânzările magazinelor au fost mai mici în luna mai a acestui an față de luna aprilie când vine vorba despre produse alimentare, băuturi și...