România, a treia piață din Europa Centrală și de Est raportat la stocul spațiilor de retail modern
Dezvoltatorii au livrat în prima jumătate a anului patru proiecte de retail modern, cu o suprafață totală de 30.000 metri pătrați, Giurgiu, Călărași, Dej și Vaslui fiind orașele care au beneficiat de noi astfel de investiții, în timp ce în al doilea semestru oferta nouă va fi mult mai consistentă, cu aproape 260.000 metri pătrați de spații ce sunt programate a fi finalizare până la sfârșitul anului, după cum arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Funshop Park Vaslui (10.000 metri pătrați) dezvoltat de Scallier, Retail Park Dej (7.000 metri pătrați) aparținând grupului Cometex (deținut de retailerului electro-IT Altex), Shopping Park Giurgiu (7.000 metri pătrați) deținut de Square 7 Properties & Mitiska și Irimia Shopping Center (6.000 metri pătrați), investiție realizată de un om de afaceri local, sunt cele patru proiecte finalizate în prima jumătate a anului.
Stocul spațiilor de retail modern din România totalizează 4,23 milioane de metri pătați, fiind a treia piață din Europa Centrală și de Est, după Polonia (stoc de 16 milioane metri pătrați) și Cehia (4,5 milioane metri pătrați).
Livrările din a doua jumătate a anului sunt semnificativ mai consistente: zece proiecte, cu o suprafață de aproape 260.000 metri pătrați, patru din acestea fiind de peste 25.000 metri pătrați, respectiv Promenada Craiova (78.500 mp – centru comercial, parc de retail și un magazin Dedeman) dezvoltat de NEPI Rockcastle, Prima Shopping Center (70.000 mp) dezvoltat de Oasis Consulting la Sibiu, Alba Iulia Mall (29.000 mp), investiție a Prime Kapital – MAS REI, și AFI Park Arad (29.400 mp), dezvoltat de AFI Europe. Promenada Craiova și Alba Iulia Mall vor reprezenta cele mai mari proiecte dezvoltate în cele două orașe.
Mai mult de jumătate din spațiile de retail ce vor fi livrate în a doua parte a anului (60%) sunt în parcuri de retail, restul fiind în format de centre comerciale de tip mall.
Anul 2023 va marca astfel un nivel record de livrări de spații de retail din 2008 până în prezent, ceea ce ar duce la depășirea pragului de 4,5 milioane de metri pătrați la finalul acestui an stoc de spații de retail la nivel național.
„După doi ani și jumătate în care dezvoltatorii au livrat în special proiecte de retail cu suprafețe de până în 10.000 de metri pătrați și în orașe de dimensiuni mai reduse din punct de vedere al populației, începând cu a doua jumătate a acestui an, investițiile se vor concentra deopotrivă și către scheme de peste 20.000 metri pătrați, în orașe mari, precum Craiova, Sibiu, Iași, Pitești, Arad, Alba Iulia sau Brașov. Astfel, în prezent sunt anunțate mai mult de zece proiecte de retail de peste 20.000 de metri pătrați, parte dintre acestea fiind deja în construcție sau în faze avansate de autorizare, ceea ce indică angajamentul pe termen lung al dezvoltatorilor față de România în general și față de piața de retail în special, în ciuda presiunilor inflaționiste și a celor legate de comprimarea consumului”, explică Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Chiria headline a unui spațiu de 100 - 150 de metri pătrați situat într-un centru comercial dominant din București atinge nivelul de 75 - 80 €/mp/lună, în vreme ce în proiecte similare din principalele orașe regionale, precum Timișoara, Iași, Cluj - Napoca sau Constanța, chiria pentru astfel de spații atinge valori de 50 - 65 €/mp/lună, respectiv 30 - 35 €/mp/lună în cazul acelorași spații din orașe secundare, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox.