Proiect de reducere a birocrației pentru comercianți. Ce modificări sunt prevăzute

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului are în vedere reducerea birocrației pentru comercianți printr-un proiect de ordonanță de urgență privind modificarea Ordonanței Gvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. Prin noul proiect se are în vedere vânzarea direct de produse locale, fiind adus în discuție modelul REKO implementat la nivel european, dar și eliminarea unor cursuri obligatorii pentru vânzători, dispare birocrația de la lichidarea stocurilor.

Unul dintre obiectivele proiectului propus este facilitarea vânzării directe de produse locale către consumatori, fără intermediari. ”În ultimii ani la nivelul Europei s-a dezvoltat un model inovativ, numit REKO, de desfacere și vânzare a produselor direct de la producătorul local la consumator prin intermediul unor platforme electronice online, rețele sociale, aplicații. Avantajele sunt multiple atât pentru producători, cât și pentru consumatori. Pe de o parte, consumatorii au oportunitatea să comande o varietate de produse locale și proaspete de la mai mulți producători diferiți cu livrarea în același loc și în același moment, prin mijloace electronice ușor accesibile și facile, fără să existe limite minime per comandă sau condiționarea de un pachet predefinit, fără costuri suplimentare de livrare, taxe de procesare a plății cu cardul sau cash, etc. În oglindă, producătorii se bucură și ei de posibilitatea comercializării în avans a produselor printr-un sistem eficient, simplu și nebirocratic, predictibilitatea comenzilor și veniturilor la intervale regulate scurte”, este precizat în nota de fundamentare semnată de Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Claudiu Năsui. Proiect de reducere a birocrației pentru comercianți. Ce modificări sunt prevăzute

Potrivit ministrului, din 2013 până în prezent acest tip de model s-a extins la sute de grupuri locale în Europa, dar și pe alte continente, reunind zeci de mii de producători locali și milioane de consumatori pentru comercializarea unor produse proaspete, sănătoase și de origine locală într-un model economic sustenabil și avantajos. Modelul REKO se încadrează într-un lanț scurt de producție și direct „de la fermă la furculiță” (”From farm to fork”), dar și în strategia verde a Uniunii Europene.

Alte modificări prevăzute

Prin noul proiect ar urma să fie eliminat cursul pentru vânzători, realizat la stat, pentru care se aplică deja o taxă, iar prețurile variază între 500 și 700 de lei. În plus, noul proiect de ordonanță de urgență are în vedere și eliminarea birocrației necesarea la soldarea stocurilor, dar și necesitatea abrogării obligației de a achita bunurile cu 30 de zile înainte de data debutului vânzării de soldare.

”În prezent comercianții au obligativitatea notificării vânzărilor de lichidare la administrația publică locală printr-o procedură greoaie, birocratică și nejustificată. Această obligație sporește birocrația fără a aduce vreun beneficiu consumatorului. Limitările de natură temporară în această materie nu aduc niciun fel de beneficii nici consumatorilor, nici comercianților și nu în ultimul rând, nici bugetului de stat. Astfel, înlăturarea acestor restricții ar avea un efect benefic pentru consumator care ar putea beneficia în orice perioadă a anului de acest tip de reduceri, dar și pentru economie în general, întrucât ar încuraja consumul și ar aduce venituri suplimentare la bugetul de stat”, este precizat în nota de fundamentare.

Potrivit lui Cladiu Năsui, modificările vor avea un impact pozitiv atât asupra mediului concurențial, cât și asupra mediului de afaceri pentru că vor determina eliminarea prevederilor care impun sarcini administrative în scopul reducerii birocrației, având drept efect ușurarea derulării activității operatorilor economici.

economie circulara
Economia circulară în retail. De unde începe schimbarea?
Integrarea principiilor economiei circulare în afaceri se află încă în stadiu incipient la nivel global, în condițiile în care, potrivit...
Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Ruxandra Târlescu Partener și Lider Retail & Consumer Markets PwC România
Promoțiile, principalul motiv pentru care consumatorii aleg să schimbe brandul cumpărat
Adaptarea la schimbările în comportamentul cumpărătorilor și presiunea de a menține prețurile la un nivel acceptabil, concomitent cu...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...