Planurile liderului pieței de retail din România la est de Prut
Kaufland a deschis cel de-al treilea hypermarket din Republica Moldova, la doar un an de la intrarea pe această piață. Planurile retailerului german sunt însă pe termen lung, iar în următorii zece ani, în Republica Moldova ar urma să existe 20 de hypermarketuri Kaufland și un centru logistic.
Desigur, planurile de extindere la est de Prut nu se compară cu cele din România unde retailerul german este lider de piață. Însă nici piața nu este aceeași. România este o țară care, oficial, are peste 19 milioane de locuitori dintre care aproape 40% au un venit lunar. Totodată, câștigul salarial mediu net era la aproape 3.400 de lei la jumătatea acestui an, adică echivalentul a șapte sute de euro.
De partea cealaltă, în Republica Moldova, o țară de nici patru milioane de locuitori, câștigul mediu este de puțin peste 300 de euro.
Raportat la puterea de cumpărare, potrivit studiului „Puterea de cumpărare în Europa” realizat de GfK la finalul anului trecut, România se afla pe poziția 32 la nivelul european, în timp ce Republica Moldova împărțea ultimele locuri cu Kosovo și Ucraina.
Noul hypermarket Kaufland din Republica Moldova în cifre
Cea de-a treia locație a retailerului german este în nordul țării, la Bălți, și are o suprafață de vânzare de 3.900 de metri pătrați. Asemenea locațiilor moderne din România, hypermarketul din Bălți dispune de o vitrină asistată cu o lungime de 44 de metri, una dintre cele mai mari ale rețelei Kaufland.
Pe rafturile magazinului sunt disponibile peste 3.700 de articole, achiziționate de la producători și furnizori locali, sortiment care, potrivit planului de dezvoltare al companiei în Republica Moldova, va fi completat continuu.
În cazul acestei unități, numai investițiile în infrastructură (realizarea soluției de trafic și amenajarea scuarului din preajma străzii Decebal, precum și amenajarea terenului municipal din fața magazinului) s-au ridicat la 11 milioane de lei moldovenești, adică echivalentul a puțin peste 2,7 milioane lei.
Prin deschiderea magazinului din Bălți, Kaufland a creat peste 100 de locuri noi de muncă în Republica Moldova.
„Acum un an am deschis primele două magazine în Republica Moldova, iar astăzi celebrăm acest eveniment cu deschiderea a unui nou magazin în nordul țării, în Mun. Bălți. Planurile noastre de dezvoltare nu se opresc aici, ci, în ton cu dinamismul care ne caracterizează, o vom continua în întreaga țară”, susține Dona Răpciuga, Director Executiv Kaufland Moldova.
Extinderea Kaufland pe noi piețe are la bază un împrumut acordat la începutul acestui an de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare grupului german Schwarz. Din suma totală care s-a ridicat la 120 de milioane de euro, planurile pe care Kaufland le are pentru piața din Moldova au primit 50 de milioane de euro. Restul de 70 de milioane de euro au fost alocate extinderii Lidl în Grecia, potrivit informațiilor publicate la acea dată de BERD.
Proiectele grupului german prevăd implementarea unor programe locale dedicate atât tinerilor din Grecia, cât și celor din Moldova. Dacă în cazul Greciei este vorba despre instruirea și pregătirea lor pentru piața muncii, în Moldova va exista inclusiv un program de recrutare dedicat persoanelor cu dizabilități.
Dincolo de politica de personal, banii de la BERD vor fi folosiți și pentru implementarea unor tehnologii de ultimă oră în magazine pentru a le face mai sustenabile din punct de vedere energetic și mai „prietenoase cu mediul.” Noul hypermarket din Republica Moldova dispune de o instalație de climatizare ecologică care recuperează căldura de la instalațiile frigorifice și care permite economisirea resurselor naturale.