Peste 230.000 metri pătrați de spații ar putea fi livrați în 2023, maximul ultimilor 6 ani
Activitate efervescentă pe piața dezvoltărilor de retail în 2023: livrările de spații comerciale vor crește semnificativ în 2023, în condițiile în care în prezent peste 230.000 de metri de pătrați spații de retail sunt în construcție și au ca termen de livrare finalul anului, reprezentând un maxim al ultimilor șase ani, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
La nivelul anului trecut, dezvoltatorii au livrat aproximativ 100.000 de metri pătrați de spații de retail, 80% reprezentând parcuri de retail. București, Timișoara, Pitești, Turda, Baia Mare, Slatina, Miercurea Ciuc sunt orașele care au beneficiat de astfel de investiții.
În ultimul trimestru din 2022 au fost livrate proiecte de retail cu o suprafață cumulată de 20.000 metri pătrați. Stocul de spații de retail la nivel național se situa la finalul anului trecut la nivelul de 4,2 milioane de metri pătrați, din care 56% reprezintă facilități de tip mall, 38% parcuri de retail și 6% galerii comerciale.
După o perioadă de câțiva ani în care atenția dezvoltatorilor a fost către parcurile de retail, acestea din urmă cumulând peste 80% din noile livrări, în următorii trei ani activitatea de dezvoltare va fi dominată de proiectele de tip mall, proiecte ce reprezintă mai mult de 60% din totalul spațiilor noi estimate a fi construite până în 2025 la nivel național.
„Anul 2022, dar și planurile pe care dezvoltatorii le au pentru următorii trei ani, reprezintă încă o dovadă că retailul tradițional va continua să ocupe un loc esențial în peisajul imobiliar, în primul rând pentru că mall-urile, parcurile de retail sau galeriile comerciale nu mai înseamnă doar un loc în care poți face cumpărăturile. Acestea asigură ecosistemul perfect pentru brandurile noi care doresc să intre pe piață, dar și pentru ca cele prezente deja să își adapteze politicile de vânzări la modificările de consum ale clienților. De asemenea, clienții au acces imediat la produsele pe care și le doresc, în timp ce dezvoltările de astfel de proiecte contribuie direct și indirect la bunăstarea comunității prin investițiile în infrastructură realizate, prin crearea de locuri de muncă, dar și prin taxe și impozite”, declară Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Citește și Comerțul viitorului, între fantezie și necesitate
Aproape 600.000 metri pătrați de spații de retail se află în prezent în diferite stadii de construcție, aceste spații urmând a fi livrate în perioada 2023-2025. Aproximativ 40% din această suprafață ar putea fi construită până la finalul anului, potrivit datelor comunicate de dezvoltatori. Prime Kapital - MAS Real Estate, NEPI Rockcastle, Scallier, AFI Europe sau Oasis rămân printre cei mai activi dezvoltatori de astfel de proprietăți pe termen scurt și mediu, fapt ce arată că piața locală rămâne atractivă chiar și în condițiile presiunilor macroeconomice. Pe de altă parte, apetitul general pentru consum al românilor a încurajat noi retaileri precum Primark, Popeyes, TEDi sau HalfPrice să intre în România și să-și deschidă primele magazine în 2022.
Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 50.000 de angajați în peste 60 de țări și venituri de 9,4 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.
Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 80 de profesioniști ce oferă o gamă completă de servicii de consultanţă imobiliară investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor.