Kaufland, pariu de 200 de milioane de euro pe creștere în 2018

Cursa anului 2018 pentru retaileri nu pare a fi lipsită de obstacole. Cu toate acestea, Marco Hößl, CEO-ul Kaufland România, vorbește despre viitor cu siguranța unui pilot de Formula 1. Iar retailerul german își va asigura pole-position-ul prin deschiderea de noi magazine, un buget de investiții dublu față de 2017 și menținerea pariului pe prospețime și produse locale. Kaufland, pariu de 200 de milioane de euro pe creștere în 2018

Cum arată radiografia retailului în 2017 din perspectiva dumneavoastră? Care au fost cele mai importante tendințe pe care le-ați remarcat?
Marco Hößl:
Cine a renunțat să își dorească să devină mai bun, acela a încetat deja să fie bun. Toată lumea vorbește despre digitalizare, un fenomen care vine spre noi asemenea unui val imens. Sunt de părere că în spatele acestuia se ascunde deja o avalanșă mult mai mare și anume necesitatea de a acționa sustenabil. Cine aleargă după mai multe trenduri nu apucă să devină el însuși un trendsetter. Este mult mai ușor să dirijezi un trend într-o direcție în care acesta oricum se îndreaptă. Important este ca atributele cunoscute precum prospețimea, sortimentul, atmosfera și amabilitatea față de clienți să primească câte un tuning din când în când. Un astfel de tuning s-a putut observa și în orientarea spre sortimente locale. Achiziția de produse locale a fost mereu o prioritate pentru Kaufland. Ne-am orientat și mai mult spre România și amintesc doar câteva proiecte: programul Global GAP, carnea de porc românesc la raft, marcă proprie K-Vreau din România. 2017 a fost anul în care toți au înțeles că micul fermier român își poate vedea recolta pe raftul hypermarketurilor.
2017 a fost și despre dinamism și pentru noi asta înseamnă să fii mai mult decât un hypermarket.

Aceasta este partea frumoasă, însă dacă ar fi să numiți câteva pietre de încercare, care ar fi acestea?
Marco Hößl:
Retailul este ca Formula 1. Dacă brusc se schimbă regulile, mâine nu va câștiga o echipă necunoscută. Pentru a deține pole-position în cursă trebuie să faci o figură bună deja în sesiunea de antrenamente. Provocările vin și pleacă, dacă mai întâi încerci să găsești soluții în loc să dai vina pe alții, vei constata că mereu există o soluție pentru orice.
Din punctul meu de vedere, oportunitățile de a crește un business vin mereu atunci când înțelegi că nevoile clienților sunt reale. Anul acesta am bifat câteva momente importante: am pariat pe adaptabilitate maximă deschizând primul magazin estival pop-up într-un cort, primul magazin într-un complex imobiliar și vom deschide și prima locație dintr-un mall. Am remodelat magazinele Kaufland după un nou concept, în care am investit mai multe milioane de euro.

Dacă ne referim la evoluția businessului Kaufland în România care au fost cele mai importante momente din punctul de vedere al dezvoltării rețelei și cum se prezintă lucrurile la capitolul vânzări?
Marco Hößl:
În 2017 am bifat o serie de distincții care ne răsplătesc rezultatele ca echipă. Suntem singura companie care a obținut, pentru al doilea an consecutiv, titlul de angajator de top în România. De asemenea, nu este un secret pentru nimeni că suntem printre cei mai mari angajatori privați din România și, implicit, unul dintre cei mai importanți contribuabili la bugetul de stat. Spre exemplu, în 2016, contribuția a fost de peste 140 de milioane de euro. Suntem o firmă românească cu ADN nemțesc. Cât despre performanța financiară, și în 2017 creșterea va fi de două cifre.

Care sunt factorii macroeconomici care ar putea impacta piața de retail anul acesta?
Marco Hößl:
Personal mă bucur că salariul minim pe economie crește în continuare. Iar noi vom mări din nou salariul minim intern până în martie 2018. Astfel, salariul minim pentru lucrătorii comerciali din magazine va ajunge la suma de 2.800 lei brut pe lună, incluzând atât tichetele de masă, cât și tichetele cadou oferite de Crăciun și de Paște. Nu suntem o fabrică ce mâine își închide porțile și își mută producția într-o țară cu salarii mici atunci când aici se majorează costurile cu salariile.

Cu ce scenarii lucrați pentru anul viitor?
Marco Hößl:
Sunt convins că răspunsul meu la această întrebare ar fi de mare interes. Asta e ca și cum i-ai întreba pe cei de la Coca-Cola dacă pot să-ți dea rețeta. Un optimist adevărat nu este convins de faptul că la anul totul va merge bine, însă este convins că nu totul va merge prost.

Cum profită Kaufland în acest context de popularitatea segmentului de proximitate și cum arată strategia de expansiune pentru 2018?
Marco Hößl:
Anul nostru financiar se va încheia în martie 2018. Până atunci vom mai deschide trei noi magazine, în București, Buzău și Satu Mare și vom închide cu 119 locații. În noul an financiar vom deschide 10 noi magazine și vom investi în continuare în modernizarea rețelei de magazine. Credem că vom păstra acest ritm și în anii următori. Noi suntem foarte puternici pe prospețime, iar proximitatea este pentru noi în plan secund. Dacă mă uit însă în viitor, este loc pentru ambele.

Vă veți concentra cu precădere pe București sau aveți în plan extinderea și în alte orașe?
Marco Hößl:
În Cluj, spre exemplu, este loc pentru șapte magazine Kaufland. În București cu Buftea, Chitila, Otopeni, Pipera, este loc pentru 25 de magazine. Anul viitor vom deschide și în orașe mici, precum Târnăveni. Avem o hartă strategică și știm exact în care oraș vom deschide magazine până în 2025. În momentul de față, în România, este loc pentru 180 de magazine Kaufland.

Cum va evolua bugetul de investiții pentru 2018 și spre ce proiecte veți direcționa banii?
Marco Hößl:
Pentru modernizarea și extinderea rețelei locale vom pune la dispoziție peste 200 de milioane de euro, dublu față de anul anterior. Vorbim de investiții importante, este esențial să oferim clienților un spațiu în care să le facă plăcere să își petreacă timpul.

Care sunt pilonii care vor asigura creșterea businessului Kaufland în România anul acesta?
Marco Hößl:
Dacă ne referim la retail, aș paria pe investițiile în agricultură și industria alimentară românească. Pentru noi focusul va fi colaborarea cu producători români. 50% din produsele noastre vin din România. Vorbim de avantaje în privința costurilor logistice. Avem în medie peste 100 de producători români cu care colaborăm pentru livrarea legumelor și fructelor.

Din ce zone poate veni creșterea afacerilor Kaufland anul acesta și ce planuri există pentru online?
Marco Hößl:
Există cu siguranță peste 100 de idei, proiecte sau concepte inovatoare la care lucrăm în același timp și, pentru a rămâne creativ, nu vreau și nu pot fi implicat în toate. Mă bucur întotdeauna pentru ideile care ne duc mai departe și acest lucru implică și o cultură organizațională deschisă. Dacă vom intra în online trebuie să fie perfect. Eu cred că dacă în 3-4 ani Amazon va intra pe piață cu zona de fresh, toți jucătorii care nu au o bază solidă vor dispărea. O altă problemă este lanțul de livrare, nu dorim să începem doar cu produsele din sortimentul uscat. Într-un magazin online produsele trebuie să aibă același preț și aceeași calitate ca cele din magazinul fizic. Lucrăm la o aplicație scan&pay mai bună pentru anul viitor, la self-checkout.

Ce așteptări aveți pentru dinamica pieței de retail anul viitor și ce trenduri în consum se prefigurează?
Marco Hößl:
Noi vindem preponderent produse alimentare și chiar dacă anul acesta culoarea în vogă va fi verdele deschis, noi nu vom vinde ulei în această culoare. Mai precis, indiferent de trenduri, pentru noi va conta să oferim produse de calitate la prețuri accesibile. Pentru 2018, se va menține trendul de „premiumizare”. E foarte important ca produsele să fie sustenabile. Românii sunt mai atenți la aceste aspecte. În prezent, în era digitală, fiecare client poate afla cu ajutorul unui smartphone foarte multe lucruri despre un produs.

Care va fi, în opinia dumneavoastră, cea mai tare idee în retail pe viitor?
Marco Hößl:
De ce una singură? Există multe și vom realiza câteva din acestea în cursul lui 2018. Care vor fi acestea, rămâne însă, pentru moment, secretul nostru.

Marco Höβl, Kaufland:„Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Marco Höβl, Kaufland: „Am accelerat ritmul investițiilor sustenabile în trei direcții clare”
Sustenabilitatea joacă un rol esențial pentru Kaufland și, pentru că orice viziune necesită consecvență, anul 2023 a consolidat direcțiile...
Strategia Kaufland privind expansiunea: diversificarea și optimizarea formatelor de magazine
Strategia Kaufland privind expansiunea: diversificarea și optimizarea formatelor de magazine
Dacă ar fi să descrie anul 2022, Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, spune că a fost cu certitudine unul provocator, dar cu...
2023, un mix între prudență și consolidare pentru Kaufland România
2023, un mix între prudență și consolidare pentru Kaufland România
Dacă anul trecut a venit cu o premieră pentru strategia de expansiune a Kaufland în România, în 2023 Marco Hoessl, Director General al...
Kaufland, pariu de 200 de milioane de euro pe creștere în 2018
Kaufland, pariu de 200 de milioane de euro pe creștere în 2018
Cursa anului 2018 pentru retaileri nu pare a fi lipsită de obstacole. Cu toate acestea, Marco Hößl, CEO-ul Kaufland România, vorbește despre...