Delhaize fuzionează cu grupul Ahold. Implicații pentru Mega Image România

Retailerul de origine olandeză Ahold a anunțat astăzi că va fuziona cu grupul Delhaize, creând astfel un business cu vânzări cumulate de 54 de miliarde de euro în Europa și Statele Unite. Cei doi retaileri operează împreună 6.500 de magazine, cu circa 375.000 de angajați. Controlul companiei nou create în urma fuziunii, Ahold Delhaize, va fi deținut de către acționarii Ahold (cu o participație de 61% la capitalul propriu), restul de 39% din capital revenind acționarilor actuali ai Delhaize. Delhaize fuzionează cu grupul Ahold. Implicații pentru Mega Image România

Tranzacția, evaluată la 9,32 miliarde de euro (10,4 mld. dolari) pe baza cotației bursiere a acțiunilor celor două companii pe NYSE (New York Stock Exchange) – potrivit Bloomberg – va fi finalizată la jumătatea anului 2016. La acel moment, investitorii Delhaize vor primi 4,75 de acțiuni la Ahold pentru fiecare acțiune deținută în prezent la Delhaize.

Piața din Statele Unite, cea mai mare miză a fuziunii

Miza principală a fuziunii Ahold-Delhaize ar putea fi piața din Statele Unite, aceasta deținând cea mai mare pondere în vânzările anuale atât în cazul retailerului belgian, cât și al celui olandez. Fuziunea celor doi creează o rețea de aproximativ 2100 de magazine în Statele Unite. În Europa, aceasta îi permite grupului Delhaize să revină pe piața din Cehia, iar pentru Ahold reprezintă o întărire a poziției în Belgia, unde în ultimii ani a piedut teren din cauza competiției puternice. De alttfel, cei doi retaileri și-au schimbat semnificativ modelele de business în anii recenți, acestea fiind acum mai degrabă complementare.

Ahold deține brandul Albert Heijn care este prezent nu doar în Olanda - țara de origine a grupului - ci și în Belgia, unde Delhaize are o poziție de piață foarte puternică.

În țara de origine, Ahold mai deține drogheriile Etos și magazinele de băuturi alcoolice Gall & Gall. Ahold mai este prezent în piețe precum Republica Cehă și Slovacia, dar și în Statele Unite ale Americii. Operează, de asemenea, și două magazine online, în Olanda și în Statele Unite.

Delhaize Group operează în prezent în șapte țări: SUA, Indonezia, Belgia, Luxemburg, Serbia, Grecia și România, având o rețea de circa 3.500 de magazine.

Cine va conduce noua companie

Mats Jansson, Președintele Delhaize Group, va deveni Președintele Ahold Delhaize. Vice-președinții companiei nou create vor fi Jan Hommen – actualul Președinte al Ahold - și Jacques de Vaucleroy, actualul Delhaize Group Director. La rândul său, Dick Boer, CEO-ul Ahold din ultimii patru ani, va ocupa aceeași funcție în cadrul noii companii, iar Frans Muller, CEO-ul actual al Delhaize Group, va coordona procesul de fuziune a celor două business-uri din poziția de Deputy Chief Executive Officer al Ahold Delhaize.

Compania Ahold Delhaize va avea sediul central în Olanda, iar operațiunile europene ale retailerului vor fi coordonate din biroul din Bruxelles. Oficialii grupului belgian au menționat că magazinele de pe piața belgiană vor continua să fie operate sub brandul Delhaize.

Implicații pentru Mega Image România

În România, Delhaize operează 423 de magazine, dintre care 203 supermarketuri Mega Image, 217 magazine de proximitate Shop&Go, un magazin specializat pe alimente congelate AB Cool Food și un magazin cu mărci proprii Gusturi Românești. Ahold, în schimb, nu are o prezență în România și nici nu s-a arătat interesat până acum de piața românească.

Delhaize a raportat pe 2014 o cifră de afaceri de 2,8 mld. lei (635 mil. euro) și 55,7 mil. lei (12,5 mil. euro) pe piața locală. Judecând după dimensiunea business-ului local, România nu este o miză în cadrul fuziunii Ahold-Delhaize. Cu toate acestea, este de așteptat să vedem schimbări importante în modul de operare al retailerului în România, atât la nivel de format de magazine, cât și la nivel de sortimentație.

Schimbările recente din top managementul Mega Image România – plecarea din grup a directorului general Xavier Piesvaux și numirile noi în boardul de conducere anunțate la începutul lui 2015 – ar putea indica iminența unor schimbări strategice la nivelul business-ului local.

Rămâne de văzut dacă Mega Image își va menține ritmul accelerat de expansiune - cu investiții anuale de peste 50 mil. euro - și focusul pe piața din București în următorii ani.

Ultima mișcare importantă a fost închiderea tuturor magazinelor din orașul Pitești – ceea ce arată că retailerul nu are încă un concept de retail bine pus la punct pentru piața din afara Capitalei, cât și atenția acordată eficientizării operațiunilor locale.

O altă mișcare așteptată pe piața locală este lansarea francizei Mega Image, după ce primul pas a fost făcut cu lansarea modelului de „Operational Partnership” (franciză managerială – n.r.) Shop&Go, în anul 2010.

Citiți și interviul recent acordat de Xavier Piesvaux revistei Progresiv, aici.

Delhaize delistează Colgate-Palmolive și Nivea de pe rafturile din Belgia
Delhaize delistează Colgate-Palmolive și Nivea de pe rafturile din Belgia
Retailerul Delhaize, parte a grupului Ahold Delhaize, a decis să delisteze produsele Colgate-Palmolive și Nivea de pe rafturile unor magazine din...
Ahold Delhaize vizează o creștere a businessului prin achiziții
Ahold Delhaize vizează o creștere a businessului prin achiziții
Retailerul Ahold Delhaize va profita de actualul context pentru a crește businessul prin achiziții, a afirmat Frans Muller, CEO-ul companiei....