Alimentele, cu peste 21% mai scumpe decât la finalul anului trecut

Inflația este principalul motiv de îngrijorare a românilor, aceștia fiind printre cei mai preocupați europeni de creșterea prețurilor. Temerea consumatorilor români este confirmată de datele statistice având în vedere că, în ultimele 12 luni, alimentele s-au scumpit cu 21,5%. Peste acestea se adaugă o scumpire a mărfurilor nealimentare cu 16,1%, în timp ce serviciile costă cu 9,5% mai mult. Alimentele, cu peste 21% mai scumpe decât la finalul anului trecut

Drept urmare, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creștere: peste 80% dintre aceștia și-au schimbat obiceiurile atunci când cumpără alimente și produse de primă necesitate și își direcționează cheltuielile către retaileri precum discounterii, hypermarketurile și supermarketurile, arată datele studiului „Consumer Sentiment Survey” realizat de McKinsey&Company România în noiembrie anul acesta.

„Consumatorii români iau măsuri pentru a-și proteja veniturile în fața incertitudinii crescânde, prioritizând achizițiile esențiale și alegând produse mai ieftine sau cu atenție mai mare față de raportul calitate-preț. Companiile care își fac timp să înțeleagă modul în care se comportă consumatorii vor putea să îi sprijine adecvat", spune Alexandru Filip, Managing Partner McKinsey&Company România.

În ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre consumatorii români și-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente și produse esențiale, arată datele McKinsey&Company România. De exemplu, au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului. Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce privește produsele de uz casnic (77%), gustările și dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele și ouăle (67%).


Citește și Tendințe în comunicare și promovare pentru branduri în 2023


Datele Institutului Național de Statistică arată că în luna noiembrie a acestui an față de noiembrie anul trecut, zahărul costa cu aproape 62% mai mult, untul cu 43,3%, uleiul cu 40,6%, pâinea cu 26,2%.

În cazul bunurilor nealimentare, energia electrică și gazele continuă să bifeze cele mai mari scumpiri. În cazul energiei electrice, costurile au crescut cu peste 47% în ultimele 12 luni, în ciuda măsurilor de plafonare, iar gazele au costat cu 37,6% mai mult în noiembrie 2022 față de noiembrie 2021.

Cei mai îngrijorați români de efectele inflației sunt persoanele cu venituri mari și Baby Boomers (i.e., persoanele născute între 1946 și 1964) aceștia devenind mult mai conștienți de impactul total asupra bugetului personal și al familiei, dorind astfel să se protejeze de neprevăzut și să mențină un stil de viață sustenabil, potrivit studiului McKinsey&Company România. Totodată, majoritatea respondenților se așteaptă ca prețurile produselor de bază să crească pe tot parcursul anului viitor.

 

Făina, mălaiul, uleiul și zahărul, prețuri mai mici pe final de an
Făina, mălaiul, uleiul și zahărul, prețuri mai mici pe final de an
Luna noiembrie a venit cu o serie de ieftiniri în cazul alimentelor de bază, media reducerilor de preț anunțată de statistică fiind de 0,16%...
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Deși rata inflației este în scădere în România, prețurile alimentelor continuă să fie peste nivelul din vara anului 2022, în ciuda...
 Radiografie 2023: creșteri ale prețurilor, schimbări în comportamentul consumatorilor și mai mulți clienți din generația Z
Radiografie 2023: creșteri ale prețurilor, schimbări în comportamentul consumatorilor și mai mulți clienți din generația Z
Principala preocupare a clienților din Europa Centrală, în 2022, a fost legată de creșterea prețurilor la alimente, determinată de creșterea...
 Shopperii se întorc în hypermarketuri în căutarea prețurilor mai mici
Shopperii se întorc în hypermarketuri în căutarea prețurilor mai mici
Românii cumpără mai puțin din magazinele de proximitate și din cele specializate (cu prețuri mai mari), preferând supermarketurile,...