O nouă față pentru lanțurile de aprovizionare

Articol semnat de Adriana Pălășan, Managing Partner, Supply Chain Management Center și Președinte ARILOG – Asociația Română de LogisticăO nouă față pentru lanțurile de aprovizionare

Anul 2020 a adus cu el restricții și situații cu care nu ne-am mai confruntat astfel încât schimbările care au trebuit să fie făcute au reinventat operațiunile în transporturi, logistică și retail.

Tendințele globale de logistică s-au stabilizat în ultimii patru ani, dar pandemia a accelerat transformarea percepției despre lanțurile de aprovizionare și modul în care acestea funcționează. Care sunt factorii care au schimbat fața supply-chain-urilor în 2020?

Pandemia este prima circumstanță mondială cu impact de masă asupra lanțurilor de aprovizionare din orice industrie. Să ne reamintim cum a început sistarea livrărilor din China și întârzierile care au facut să explodeze piața transporturilor multimodale. Cererea de transport din Asia a devenit inelastică, avioanele și-au schimbat destinația și soluția trenului în transportul multimodal a devenit prioritară.

Circulația camioanelor a fost limitată și livrarea de proximitate a crescut mai mult decât putea duce infrastructura logistică. Creșterea logisticii de online și last mile delivery a lăsat piața fără resurse. Multe companii de logistică și transport au implementat o serie de servicii noi și și-au adaptat ofertele pentru a satisface nevoile clienților lor, inclusiv protocoale de siguranță și moduri alternative de transport.

Pentru operatorii logistici, activitatea cea mai complicată a fost însă în depozite. Siguranța și securitatea sanitară au fost pe primul loc și au introdus schimbări majore în organizare:

  • - Circuite de intrare-ieșire separate;
  • - Programul de lucru cu intervale orare care să nu permită intersectarea personalului de pe schimburile respective;
  • - Operațiuni permanente de igienizare asupra echipamentelor și spațiilor;
  • - Lucrul de acasă a personalului din back-office;
  • - Crearea unor noi circuite de documente;
  • - Minimizarea interacțiunilor cu șoferii;
  • - Găsirea unor alternative pentru personalul bolnav sau aflat în concediu de supraveghere a copiilor;
  • - Boom de comerț electronic.

Creșterea comerțului electronic

Dezvoltarea comerțului electronic a pus o mare presiune pe firmele de curierat și distribuție locală pentru a crește numărul de mașini și șoferi. Pentru companiile care erau sau au trecut în perioada pandemiei în mediul online vânzările au crescut cu doi și chiar trei digiți. Din martie 2020, angajații din întreaga lume au început să se adapteze la munca de acasă, iar companiile au fost nevoite să se adapteze, de asemenea, peste noapte, prin achiziția de sisteme și modificarea procedurilor de lucru.

Operatorii logistici s-au confruntat abrupt cu noua situație. Sistemele informatice deținute nu aveau arhitectura suficient de flexibilă pentru a introduce rapid noi fluxuri de ieșire și nici furnizorii pentru modificarea sistemelor și achiziția de echipamente potrivite pentru manipulările de mărfuri de dimensiuni mici nu au avut disponibilitatea să onoreze cerințele tuturor clienților.

În cascadă au crescut exponențial cererile de sisteme informatice performante în zona logistică și a apărut un decalaj între cerere și ofertă a cărui tendință de creștere se va menține și în 2021.

Companiile din retail au avut și ele partea lor de adrenalină. Companii precum Kaufland, care nu dețineau fluxuri logistice pentru comerțul online, au inițiat livrări cu companii de livrare la domiciliu și s-au descurcat onorabil. Altele precum Cora, companie promotoare a modelului „Drive”, au extins cu succes livrările online pe mai multe canale; companii precum Carrefour și Mega Image, deja cu istoric în comerțul online, și-au mărit capacitățile, iar companii precum Metro și Selgros și-au redirecționat parțial flotele pentru comenzile online.

Retailul tradițional a câștigat prin poziția magazinelor, dar au fost și magazine care au pierdut din cauza inacțiunii sau a închiderii temporare a spațiilor comerciale. Industria de fashion a suferit, de asemenea, enorm din cauza pandemiei și, ca să nu fie atât de tragic, parafrazez un amic care mi-a spus: „am vândut la fel de multe perechi, dar în loc de pantofi și cizme, am vândut papuci”.

Lipsa forței de muncă

Pe măsură ce vânzările online cresc și interesele se îndreaptă spre oferte de servicii personalizate și varietate de produse, există tot mai multe oportunități de muncă pentru angajații din supply-chain, de la operatorii din depozit la șoferii de vehicule grele și ușoare. Cu toate acestea, una dintre principalele provocări cu care se confruntă piața este cum să îndeplinească aceste noi roluri. Lipsa gravă de forță de muncă în transport și logistică, nu numai în România, dar și în Uniunea Europeană, recunoscută de mai mulți ani, s-a agravat în timpul pandemiei.

Pandemia a fost totuși o gură de oxigen pentru cei care au găsit personal doritor de reconversie profesională. Într-un interviu al unuia dintre acționarii Fan Courier, acesta relata cum compania a angajat anul trecut 1.000 de persoane. Cu toate acestea pregătirea și profesionalizarea noilor angajați nu se poate face peste noapte. Un dispecer bun în transporturi se formează în câțiva ani, un stivuitorist expert are nevoie de cel puțin doi ani, un vânzător specializat cel puțin șase luni, ca să nu mai vorbim de funcțiile din zona de achiziții.

Revoluția tehnologică

Articolul complet poate fi citit aici.

Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...