Studiu Valoria: Bugetele de CSR ”îngheață”, dar companiile cresc implicarea în comunitate

Valoria și CSRMedia.ro au lansat a opta ediție a studiului Dinamica și Perspectiva Domeniului CSR din România. Rezultat al parteneriatului dintre cele două organizații, studiul este o analiză comparativă a evoluției conceptului de responsabilitate socială corporativă și se adresează specialiștilor de CSR, dar mai ales managerilor și directorilor executivi care își doresc să înțeleagă evoluția acestui domeniu. Studiu Valoria: Bugetele de CSR ”îngheață”, dar companiile cresc implicarea în comunitate

Rezultatele ediției curente indică o firească căutare a modalităților de răspuns a echipelor de CSR la provocările aduse de anul 2020. Implicarea în comunitate, sprijinul acordat domeniului de sănătate și orientarea spre beneficiarii finali sunt ariile de focus subliniate de această analiză.

În 2020, 79% dintre companiile respondente,  față de 62% anul trecut, definesc responsabilitatea socială ca strategie sustenabilă de business. Rezultatele cercetării de anul acesta consemnează creșteri semnificative și la implicarea în comunitate (+9pp), filantropie (+9pp), managementul responsabil al lanțului de furnizori (+8pp). Singura scădere, de altfel marginală, este la etica în afaceri (-1pp).

Anul acesta 52% dintre companii, față de 40% în anul 2019, spun că se implică în CSR deoarece aceasta le aduce recunoaștere și vizibilitate. Pe de altă parte, deși sunt mai puține companii care spun că se implică în CSR deoarece facilitează dezvoltarea brandului de angajator (-7pp), sunt mai multe cele care spun că valoarea financiară a companiei crește (+6pp), precum și cele care spun că face parte din strategia lor de sustenabilitate (+1pp).

Răspunsurile la această ediție arată că procentul companiilor care spun că au o strategie de CSR locală scade cu -13pp. Creșterea cea mai mare o au, și în 2020, companiile care spun că au primit strategia de CSR de la firma-mamă, acest mecanism fiind, de altfel, principalul mod de proliferare a domeniului de CSR în România. 48% dintre companiile respondente, față de 41% anul trecut, spun că au o strategie de CSR primită de la grup / firma-mamă pe care o implementează.

Procentajul companiilor care spun că nu au un proces intern/extern pentru identificarea temelor relevante pentru companie în domeniul CSR, dar lucrează la asta este în creștere cu +9pp. Acest rezultat denotă în continuare o maturizare a abordării domeniului CSR de către companii.

CSR RO

Per total, față de anul trecut, numărul companiilor care urmăresc impactul CSR crește cu +4pp. Raportarea în conformitate cu standardele internaționale înregistrează o scădere de -13pp, cea după sisteme de evaluare proprii crește cu +1pp, iar cea bazată pe evaluări oferite de parteneri scade cu -2pp. 44% dintre companiile respondente, comparativ cu 26% în anul anterior, spun că folosesc sisteme de evaluare proprii pentru a urmări impactul activităților de CSR.

Peste 94% dintre companiile respondente colaborează cu ONG-uri pentru implementarea proiectelor de CSR și anul acesta. Este de remarcat creșterea cu +3pp a celor care au o colaborare cu autoritățile centrale/locale, dar mai ales creșterea de +4pp a firmelor respondente care colaborează cu instituții de învățământ. 39% dintre companii în anul 2020, față de 26% în 2019, colaborează cu instituții care oferă servicii medicale și de îngrijire pentru implementarea proiectelor de CSR.

Bugetele de CSR care cresc semnificativ, cu 20-30%, sunt mai puține cu -4pp în 2020 față de 2019, dar nu sunt singurele care scad. Vedem o scădere cu -15pp a companiilor care spun că bugetele lor de CSR sunt mai mari cu 10-20%, și o scădere de -10pp a celor care sunt mai mari cu 5-10% în acest an. 41% dintre companiile respondente, față de 24% anterior, spun că bugetul de CSR a stagnat în anul 2020.

84% dintre companii comunică despre proiectele lor de CSR în social media (stagnare), 73% prin comunicate de presă (-11pp față de 2019), iar 81% prin website-ul companiei (+15pp).

În afară de patru sectoare cu creștere – sănătate, sport, antreprenoriat și educație – toate celelalte au scăzut sau au stagnat în 2019. Creșterea de +13pp din sectorul de sănătate îl aduce acum pe acesta pe locul al doilea, iar educația (+1pp) rămâne lider. Sectorul social (-4pp) trece pe locul al treilea, iar mediul (-5pp) coboară pe locul al patrulea. 73% dintre companii în 2019, față de 55% anterior (+13pp), au vizat domeniul sănătății pentru intervenție și sprijin și numai 18% vs. 44% (+4pp) antreprenoriatul.  

Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
Tendințe și strategii de succes în industria de retail și FMCG din România
Tendințe și strategii de succes în industria de retail și FMCG din România
Deși deloc lipsit de provocări, 2023 are toate premisele să fie un an de creștere pentru companiile de referință din retail și FMCG. Potrivit...
CSR Growing Responsible 2023: patru sesiuni dinamice dedicate celor mai importante provocări de sustenabilitate ale momentului
CSR Growing Responsible 2023: patru sesiuni dinamice dedicate celor mai importante provocări de sustenabilitate ale momentului
Anul 2023 vine cu noi provocări în domeniul CSR, atât pentru companii, cât și pentru simplii cetățeni. Într-un context marcat tot mai mult de...
Lidl România are un nou Director de Comunicare și CSR
Lidl România are un nou Director de Comunicare și CSR
Începând cu luna mai, Maria Mihai preia atribuțiile de Director de Comunicare și CSR Lidl România de la Cristina Hanganu, care a deținut...