Unele dintre cele mai vechi vinuri ale României, salvate în urma unei investiții de 500.000 euro

Cu o investiție de jumătatea de milion de euro pentru mai bine de 450.000 de sticle de vin, povestea Vinoteca Românească reprezintă parcursul în conservarea și popularizarea vinurilor românești cu o istorie care se întinde pe mai mult de jumătate de secol. Vinoteca Romaneasca colectie vinuri vechi

Portofoliu de peste 450.000 de sticle de vin a fost scos la vânzare ca urmare a falimentului fostei companii de stat VINIA S.A., fondată în 1952, care administra mai mult de 1.400 de hectare de vie din peste zece podgorii, cele mai renumite fiind Iași, Cotnari, Bohotin, Murfatlar, Dealu Mare, Drăgășani sau Uricani. Aproape 50.000 dintre acele sticle aveau defecte, dar celelalte au fost recuperate și repuse în circuitul comercial. Timp de peste 40 de ani, vinurile românești produse de VINIA au fost exportate în numeroase țări, printre care Israel, Canada, Japonia sau Germania și Franța.

Cele peste 450.000 de sticle preluate de Vinoteca Românească acopereau toți anii de activitate, din 1958 până în 2009. Acestea au fost transportate de la Iași la Slobozia, unde este sediul companiei, cu aproape 30 de camioane frigorifice. A fost nevoie de jumătate de lună și o echipă de aproape 25 de persoane pentru a asigura transferul.

„Vinoteca Românească a pornit cu un vis ambițios: de a salva de la pieire sute de mii de sticle cu o istorie impresionantă. De fapt, fix acele sticle cu care am început sunt istorie. Am preluat această colecție unică, asumându-mi și pierderile inevitabile, cum au fost acele sticle defecte. Dar am crezut ferm în valoarea sa istorică și gustativă. Din 2016 până în prezent, timpul a demonstrat că am avut dreptate cu acest pariu. Iar succesul nostru arată, încă o dată, că vinul românesc are un ADN aparte, poate și datorită terroir-ului și zonei geografice, între Dunăre, Marea Neagră și Subcarpați. Rezultatele se văd prin premiile și medaliile obținute la diferite concursuri naționale și internaționale în ultimii ani. Și ne bucurăm să continuăm să promovăm vinurile românești și internaționale prin prezența activă la târguri de profil, unde degustările ne ajută să câștigăm încrederea clienților noștri”, a declarat Ion Radu, fondator Vinoteca Românească.

Vânzări de aproape 2 milioane de lei în 2024

Vinoteca Românească a crescut, în medie, cu aproape 25% în fiecare an din 2016 până în prezent. În primele nouă luni din acest an a ajuns la 1,5 milioane de lei vânzări și estimează că, până la finalul anului, va ajunge la 2 milioane de lei. Creșterea a fost posibilă datorită investițiilor semnificative în depozite climatizate, care mențin vinurile la o temperatură optimă de 12–13°C.

Au fost însă investiții și în portofoliu. Pe lângă colecția vinurilor românești, Vinoteca Românească a extins gama de produse cu vinuri din Republica Moldova sau Georgia, dar și cu sortimente de băuturi spirtoase, inclusiv divinuri (brandy) moldovenești. Dintre vinurile moldovenești merită amintite sortimente rar întâlnite pe piața din România, cum ar fi Trandafirul Moldovei, Grătiești, Purpuriu, Auriu, Pastoral, Mărgăritar sau Codru. În prezent, vinurile și divinurile moldovenești reprezintă aproximativ 45–50% din vânzări, în timp ce vinurile georgiene se situează la circa 10%.

Din 2020, Vinoteca Românească vinde și online. Până în acel moment, o parte din vânzări erau prin intermediul Facebook, dar cele mai multe prin parteneriate B2B cu reselleri. Odată cu lansarea magazinului online, produsele Vinoteca Românească sunt disponibile pentru toată România și chiar și pentru alte țări. Produsele au ajuns deja în țări precum Ungaria, Olanda, Belgia, Marea Britanie sau Canada și Japonia.

Pentru 2025, compania este în discuții avansate cu mai multe lanțuri de magazine, unde intenționează să fie prezentă cu produsele la raft. Totodată, este vizată continuarea și dezvoltarea relațiilor puternice cu magazinele de specialitate. Promovarea și consolidarea brandului va fi făcută, în special, prin prezența la târguri și expoziții din România și din alte țări.

România devine a 15-a piață de desfacere, la nivel mondial, pentru produsele agricole și agroalimentare din Italia
România devine a 15-a piață de desfacere, la nivel mondial, pentru produsele agricole și agroalimentare din Italia
România este a 15-a piață de desfacere a produselor agroalimentare italiene la nivel mondial, fiind depășită în Europa Centrală și de Est...
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Deschidem Vinul Românesc, programul Carrefour România care sprijină industria vinurilor românești încă din 2019, a susținut, la invitația...
Cum vrea Carrefour să pună România pe harta europeană a vinurilor
Cum vrea Carrefour să pună România pe harta europeană a vinurilor
La trei ani de la lansarea programului Deschidem Vinul Românesc și o investiție de ordinul milioanelor de lei, Carrefour mai face un pas pentru...
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
După doi ani în care retailul a condus creșterea în categoria de vin, marea provocare pentru producători este să mențină trendul ascendent...