Studiu. Consumatorii români se îndreaptă tot mai mult spre produsele locale
Pandemia a modificat multe aspecte ale vieții românilor, iar mâncarea nu a făcut excepție. O serie de studii realizate de agenția de cercetare iZi Data relevă faptul că lunile de pandemie au fost unele de „conștientizare și schimbare de comportament pentru români, care declară că acum fac alegeri mai sănătoase în materie de alimente și sprijină producătorii locali.”
Una dintre analizele făcute la începutul acestui an, înainte de pandemie, arăta că 19% din români achiziționau din online produse de la micii producători locali. Acum, între schimbările de comportament din pandemie se regăsește tocmai preferința în creștere pentru produsele locale. 36% dintre cei chestionați au declarat că în pandemie au cumpărat mai des de la producătorii locali.
În același timp, în perioada pandemiei, vânzările food-hub-urilor incluse în analiză (Nord Natural, Roade și Merinde, Nod Verde și Cumsecade) s-au triplat.
Printre motivațiile clienților hub-urilor de produse locale se numără faptul că se simt bine pentru că ajută oameni care fac o treabă bună (68%), în timp ce 57% consideră că produsele locale sunt superioare celor de la supermarket.
În ceea ce privește profilul vizitatorilor, studiul indică faptul că 23% sunt bărbați, iar 77% sunt femei. Dintre aceștia, 65% au copii.
Totodată, analizele iZi Data arată că 26% dintre români susțin că mănâncă mai sănătos, în timp ce 30% dintre tineri (18-24 ani) susțin că achiziționează alimente sănătoase. De asemenea, 35% dintre bucureșteni se încadrează în același trend.
Când vine vorba de gătit, tinerii sunt fruntașii clasamentului din moment ce peste jumătate dintre ei (18-24 ani) declară că gătesc mai des în perioada pandemiei, cu o scădere liniară corelată cu înaintarea în vârstă. Persoanele mature găteau oricum și înainte de perioada pandemiei: 60% din total eșantion susțin că gătesc la fel de des ca înainte.
Metodologie:
În prima jumătate a anului în curs, agenția de cercetare de piață IZI Data a realizat trei sondaje cu scopul de a evalua atitudinile românilor față de produsele locale, în cadrul unui proiect de consultanță al Fundației Friends For Friends dedicat food-hub-urilor: Nord Natural, Nod Verde, Roade și Merinde și Cumsecade.
Studiul iZi data din luna mai 2020 a fost realizat în rândul clienților hub-urilor alimentare Roade și Merinde, Nord Natural și Helyénvaló. Au fost realizate 412 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews) cu respondenți cu vârsta de peste 18 ani.
Studiul iZi data din luna mai a fost realizat pe o populație generală, reprezentativ urbană, de 1.010 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews) cu respondenți cu vârsta de peste 18 ani din toată România.
Studiu iZi data din luna februarie a fost realizat pe o populație generală, reprezentativ urbană, de 1.020 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews) cu respondenți cu vârsta de peste 18 ani din toată România.