Sondaj: 80% dintre români asociază vinul roșu cu Fetească Neagră
Peste jumătate dintre români preferă vinul roșu, iar 40% achiziționează săptămânal vin, arată un sondaj realizat de Tohani România, iar Feteasca Neagră este soiul asociat cu vinul roșu românesc de către 80% dintre români.
Românii asociază consumul de vin cu relaxarea (60%), cina fiind preferată ca moment al zilei pentru consum, de obicei în compania partenerului de viață (71%) sau a prietenilor (74%), arată datele sondajului realizat la nivel național. Jumătate dintre cei chestionați preferă vinul roșu, iar procentul celor care preferă vinul alb, respectiv rose este apropiat, 27% versus 23%.
Când spune vin roșu, majoritatea (84%) se referă la un vin românesc pe care îl consideră cel puțin la fel de bun precum cele internaționale (69%). Aproximativ o treime dintre respondenți asociază vinul roșu cu cel franțuzesc, respectiv italian. Pe lângă Feteasca Neagră (80%), printre soiurile românești menționate de respondenți s-au mai numărat Negru de Drăgășani (5,3%), Băbească Neagră (5,7%) și altele, potrivit sondajului realizat de Tohani România.
Atunci când achiziționează vin, românii iau în considerare în primul rând producătorul (84%), apoi soiul (79%), recomandările prietenilor (35%), respectiv eticheta (25%) fiind lăsate în plan secund. Mai mult de două treimi dintre respondenți au precizat că achiziționează de obicei vinul din supermarket (76%), dar un procent semnificativ (40%) se îndreaptă și către magazinele specializate, fie acestea online sau offline. 40% achiziționează vin săptămânal, iar 30% lunar.
Mai mult de o treime dintre respondenți au precizat că alocă lunar între 51 și 100 de lei pentru a cumpăra vin, iar 25% alocă între 101 și 200 de lei lunar. Aproape 20% alocă peste 200 de lei pentru a cumpăra vin.
Sondajul a mai arătat și că românii devin tot mai interesați de povestea vinului, de istoria și farmecul podgoriei de unde provine. Astfel, 70% dintre respondenți au precizat că au vizitat cel puțin o cramă, iar 45% că achiziționează vin de la cramă.
„Ne bucurăm să primim o nouă confirmare că interesul pentru Feteasca Neagră este tot mai mare, atât pe fondul creșterii notorietății acestui soi în rândul consumatorului, dar și ca urmare a creșterii calității vinului. În ultimii 15 ani, Tohani România a investit constant în podgoria de Fetească Neagră, cea mai întinsă din Dealu Mare, iar acum ne putem bucura de roadele acestor investiții: recunoașterea consumatorului, la nivel local și internațional, dar și un portofoliu de etichete medaliate în fiecare an”, declară Virgil Mândru, CEO și proprietar Tohani România.
În 2020, Tohani România a depășit pragul de 1 milion de sticle de Fetească Neagră îmbuteliate, iar producția de struguri din această toamnă aduce vești bune pentru soiul românesc, cantitatea strugurilor de calitate recoltați fiind cu peste 20% superioară celei de anul trecut.
Metodologie: Sondajul a fost efectuat online în perioada 1-30 septembrie 2021, cu 472 de respondenți, 52% dintre ei fiind bărbați.