Reguli noi privind transparența și dublul standard pe piața locală de retail

După lungi dezbateri cu mediul de afaceri și cu marii retaileri din România, directiva care prevede armonizarea drepturilor consumatorilor din UE devine lege, eliminând în primul rând dublul standard. Reguli noi privind transparența și dublul standard pe piața locală de retail

„Cetățenii români trebuie tratați asemenea tuturor consumatorilor europeni. România se aliniază regulilor UE și transpune în legislația națională Directiva Omnibus pentru o siguranță sporită a consumatorilor”, declară Florin Spătaru, Ministrul Economiei.

Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor și mai mult în lumea digitală, asigurând clienților online drepturi similare celor care achiziționează bunuri sau folosesc servicii offline. În ceea ce privește comercianții și piețele online, noua directivă introduce cerințe suplimentare, printre altele, privind transparența, dublul standard și manipularea pieței.

„Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului va amenda drastic orice practică comercială incorectă. Consumatorii români vor fi protejați și vor beneficia de aceleași drepturi precum cei din Franța, Belgia sau Germania. ANPC va impune pentru încălcările pe scară largă, transfrontaliere, amenzi cu procent de până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului, realizată în anul financiar anterior sancționării, pe teritoriul României, dar și alte sancțiuni aplicate pentru practici comerciale incorecte și/sau înșelătoare”, a adăugat ministrul economiei.


Citește și: Cooperativa Țara Mea a sistat vânzarea produselor care au costuri nejustificate


Prin transpunerea directivei europene se impune o transparență sporită în cazul publicității online și reglementarea unor noi practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării, sau prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a acestora pe platformele de comunicare sociale.

În plus, ordonanța de urgență reglementează extinderea domeniului de aplicare a Cadrului UE privind Protecția Consumatorilor, prin acoperirea conținutului și serviciilor digitale, alături de bunurile și serviciile fizice. Toate acestea vizează alinierea cadrului legal, astfel încât consumatorii să fie protejați într-o manieră similară, indiferent dacă achizițiile lor sunt efectuate online sau offline și indiferent dacă acele bunuri sau servicii sunt sau nu digitale.

Mai mult, se extinde protecția consumatorilor la servicii digitale, furnizarea și stocarea  datelor cu caracter personal fiind considerate tranzacții, pentru care „consumatorii digitali” vor începe să beneficieze de drepturi suplimentare specifice consumatorilor (de exemplu, dreptul de a primi informații precontractuale; dreptul de retragere în termen de paisprezece zile).

Ordonanța de urgență privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme aprobată de Guvernul României modifică trei acte normative în vigoare, respectiv: Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Directiva Omnibus – protecție suplimentară pentru consumatori, sancțiuni sporite pentru comercianți
Directiva Omnibus – protecție suplimentară pentru consumatori, sancțiuni sporite pentru comercianți
Anul 2022 a adus deja multe schimbări în legislația națională privind protecția consumatorilor, dar probabil una dintre cele mai așteptate...
Comerțul viitorului - magazinul fizic revine în variantă digitalizată
Comerțul viitorului - magazinul fizic revine în variantă digitalizată
Pandemia de COVID-19 va rămâne, cu siguranță, un punct de reper important pentru actualele generații, în toate domeniile de activitate. În...