Jumătate din bugetul alocat pentru sărbători, ocupat de cheltuielile cu mâncarea
Mâncarea reprezintă categoria cea mai costisitoare pentru buzunarul consumatorilor din România, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research.
Din studiul care analizează comportamentul de consum al românilor cu ocazia sărbătorilor de iarnă din acest an, rezultă că bugetul mediu este de 1.059 de lei, din care mâncarea are alocată suma de 539 de lei (51%), cadourile 395 de lei și pentru decorațiuni sunt alocați 125 de lei. Familiile tradiționale, urmate de maturii fără partener, cheltuie cel mai mult pentru mâncare, alocând 588 de lei, respectiv 586 lei. Familiile tradiționale alocă, așadar, semnificativ mai mult decât restul eșantionului pentru cumpărarea de alimente – 56%.
Totodată, în baza răspunsurilor oferite de participanții la studiu, familiile moderne reprezintă „segmentele cele mai cheltuitoare”, cu un buget total pentru sărbători de 1.284 lei. Urmează tinerii profesioniști cu un buget de 1.116 lei și milenialii fără partener – 987 de lei. La polul opus se regăsesc seniorii pensionari, potrivit cărora bugetul de sărbători se ridică la 765 de lei.
Aproximativ o treime dintre respondenți (31%) declară că anul acesta preferă să comande cadouri online, comparativ cu doar 5% în 2016. 69% din totalul respondenților continuă chiar și în prezent să cumpere cadouri de Crăciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hypermarket, piață), potrivit Reveal Marketing Research.
Cu toate acestea, se observă o scădere a numărului românilor care fac cumpărături din magazine fizice, comparativ cu 2016 când preferau această metodă în proporție de 88%.
În 2020, dintre cei care preferă mersul la magazine, tinerii profesioniști sunt cei care au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă – 81%. Fenomenul poate fi explicat de faptul că, la nivel general, tinerii au un risc mai scăzut în ceea ce privește dezvoltarea unei forme grave de COVID-19.
La polul opus din punctul vedere al generațiilor, seniorii pensionari se împart 50-50 când vine vorba de unde cumpără cadourile pentru cei dragi. 50% dintre aceștia declară că preferă să se deplaseze fizic, iar cealaltă jumătate afirmă că în 2020 comandă online cadouri.
Comparativ cu un studiu similar derulat de Reveal Market Research acum patru ani, datele din prezent arată o creștere semnificativă a celor care utilizează Internetul pentru a cumpăra cadouri. Dacă în 2016, doar 5% dintre români au declarat că își fac cumpărăturile online și doar 7% cumpără și fizic, dar și online, în 2020, 31% dintre respondenți optează pentru cadouri comandate de pe diferite site-uri.
În 2019, același studiu arăta că 40% din totalul eșantionului comandă online cadouri. Față de anul trecut, este o ușoară scădere a procentului, însă trendul se menține constant, iar românii se arată tot mai deschiși spre varianta online.
Metodologie: Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1.017 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 7-12 decembrie 2020. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.