ISM 2015 a adus noi parteneriate producătorilor români (GALERIE FOTO)

Pentru producătorii români de dulciuri și snacks-uri sărate piața locală este câteodată mai dificilă decât exportul, în condițiile în care parteneriatele încheiate cu ocazia târgurilor internaționale – așa cum este și ISM Köln - arată că produsele româneşti sunt competitive la nivel internațional.

Cel mai mare târg de snacks-uri dulci și sărate din Europa, ISM Köln tocmai și-a închis porțile, ediția de anul acesta reprezentând o prezența românească record la acest târg. Au fost prezente 14 firme românești – Alka Trading, Artesans del Sucre, Bomboniera, Chipita România, Croco, Derpan, European Food, Heidi Chocolat, Natural, Phoenix Ind, Sly Nutriția și United Brands of Balkans, cu o suprafață totală de expunere de 416 metri pătrați. Spre comparație, la ediția de anul trecut a ISM au fost 12 expozanți români, iar în 2013 România a fost reprezentată de opt companii româneşti.

Pentru multe dintre companii exportul reprezintă deja un procent important din cifra de afaceri, în timp ce altele încearcă să își crească vânzările prin livrarea de produse în alte țări.

Heidi Chocolat, companie deținută de austriecii de la Julius Meinl, participă de cinci ani la târgurile internaționale de profil, prezența la ISM fiind a doua consecutivă. “Am venit anul acesta la târg cu un nou concept, prin care le dăm posibilitatea clienților noștri să își personalizeze produsele cu mesaje scrise pe ciocolată. Putem să facem astfel de produse pentru comenzi de minim 3.000 de unități. Prețul acestor tablete este foarte bun raportat la calitatea pe care o oferim. În condițiile în care mesajul personalizat este scris de mână, costul cu forța de lucru reprezintă un avantaj competitiv pentru noi”, afrimă Eugen Mușat, Directorul de Vânzări al companiei.

În prezent, exporturile reprezintă în jur de 55% din cifra de afaceri a Heidi Chocolat, care deține o fabrică de ciocolată în Pantelimon, lângă București, produsele companiei fiind distribuite în aproape 50 de țări. Anul trecut, afacerile companiei au crescut cu 12%, principalul motor de creștere al companiei fiind exporturile. “Există o tendință la nivel global ca retailerii mari să cumpere direct de la producători. În acest context, am avut în cadrul târgului vizite din partea celor de la Walmart sau de la Kaufland Germania. Noi avem deja colaborări directe cu rețelele Auchan în Polonia sau Karstadt și Real  în Germania,  astfel că acest trend ne bucură. Nu producem însă marcă privată; tot ce vindem este sub brandul Heidi”, adaugă Eugen Mușat.

Producătorul de snacks-uri sărate şi biscuiţi Croco este un obişnuit al târgurilor internaţionale din industria alimentară. ”Participăm la toate târgurile importante de profil: ISM, PLMA şi Anuga sau SIAL în funcţie de an, iar săptămâna aceasta vom avea şi prima participare la Gulfood în Dubai. Pentru că anul acesta vom participa la patru târguri internaţionale în loc de trei ca în anii trecuţi, bugetul alocat acestor evenimente va creşte la 75.000 – 80.000 de euro”, afirmă Cristina Jitea, Key Account Manager Croco. La ISM, compania din Oneşti controlată de omul de afaceri Damian Mereu, a venit şi cu un produs nou – Croco Brezel Ring, prezent în categoria snacks-urilor de tip Toortitzi - care va ajunge pe rafturile magazinelor abia în luna martie.

Compania European Food, parte a grupului de firme al fraţilor Micula a avut o prezenţă permanentă la ISM în ultimii zece ani. ”Expoziţiile sunt principala noastră sursă de clienţi în condiţiile în care e dificil să găseşti clienţi pe internet; majoritatea vor numai mostre. În schimb, majoritatea celor care vin la târguri îşi dedică timp pentru aşa ceva şi te gândeşti că poate avea o intenţie în a cumpăra produsele”, susţine Rareş Drecin, Export Consultant la European Food.

Producătorul de biscuiţi şi prăjituri Germino din Alexandria este la prima prezenţă la un târg internaţional în calitate de expozant. ”Am venit la solcitarea unor potenţiali parteneri pentru networking; parteneriatele încheiate şi discuţiile avute cu potenţialii clienţi ne-au depăşit aşteptările. Cu siguranţă participarea la acest târg ne motivează să mai mergem şi la alte târguri. Vrem să participăm în martie la IFE în Londra, iar în toamnă s-ar putea să venim şi la Anuga”, afirmă Sebastian State, Directorul General Germino.

Şi pentru Ciprian Scrieciu, Managing Partner Bomboniera, companie care produce bomboane şi caramele sub brandul Cipi, spune că ediţia de anul acesta a ISM a fost bună din punct de vedere al comenzilor noi primite şi a confirmării contractelor deja existente.

Din producţia Bomboniera, 20-30% merge către export.  Restul producţiei merge în proporţie de 40-45% în comerţul tradiţional şi de 30-35% în retailul modern. ”Noi nu suntem prezenţi în România în toate reţelele intertnaţionale. De exemplu suntwm prezenţi în reţeaua Penny Markt în Germania, dar nu şi în magazinele Penny Market din România”, afirmă Ciprian Scrieciu.

Bomboniera a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri similară cu cea din 2013, însă profitabilitatea business-ului a crescut. ”Pentru noi, să vindem la export este mai profitabil decât pe piaţa românească”, adaugă omul de afaceri care are ca obiectiv să distribuie bomboanele şi caramelele Cipi pe ultimele două continente pe care nu este încă prezent – Australia şi America de Sud.

Brandurile românești se impun pe plan internațional

Brandurile românești nu s-au regăsit la ISM doar în portofoliile companiilor românești. Compania poloneză Maspex Group Wadowice a promovat la ISM prăjiturile și snacks-urile sărate produse de divizia sa din România – Tymbark Maspex România. Este vorba de brandurile preluate în anul 2012 de la Pan Group – Sallatini și RolliniD´Oro, dar și Hatz!, noua marcă de mini-prăjituri creată de echipaTymbark de la Vălenii de Munte. ”Exportul reprezintă 35% din cifra de afaceri a grupului, însă în România livrările la export sunt abia la început”, afirmă Carmen Sologan, Brand Manger în cadrul Tymbark Maspex România.

Un alt exemplu este cel al grupului german Intersnack, care promovează brandul Nutline preluat de la Alka pentru o gamă de seminţe crude şi fructe uscate pe care o comercializează pe piaţa germană.

Pe de altă parte, compania Alka a lansat anul acesta la ISM versiunea internaţională a brandului Toortitzi – Elephant – cu care îşi va promova acest tip de snacks-uri în afara României. ”Vindem deja Elephant din Orientul Mijlociu până în Elveţia. După ISM vom pleca la Gulfood Dubai. Cei care ne ocupăm la Alka de export călătorim în jur de 50 de săptămâni pe an”, afirmă Marius Găman, International Affairs ans Special Projects Director la Alka.

Participarea la târgurile internaţionale de profil face parte din strategia companiei de majorare a exporturilor. ”Suntem la a treia prezenţă consecutivă la ISM, dar am mai avut prezenţe la acest târg şi în trecut. Ca urmare a prezenţei la târg, exporturile au crescut de patru ori în ultimii trei ani. În 2014, exporturile s-au situat sub 10% din cifra de afaceri Alka, însă anul acesta avem ca obiectiv să dublăm cifra de afaceri din exporturi”, adaugă Marius Găman.

Ady Hirsch, Alka: 2022 este un an de vârf din perspectiva investițiilor. Depășim 15 mil. euro
Ady Hirsch, Alka: 2022 este un an de vârf din perspectiva investițiilor. Depășim 15 mil. euro
Anul acesta este unul de vârf din perspectiva investițiilor pentru Alka Group, depășind pragul de 15 milioane de euro. Cea mai mare parte din...
Marca privată, motor pentru businessurile conectate cu shopperii
Marca privată, motor pentru businessurile conectate cu shopperii
După doi ani în care pandemia de COVID-19 a pus lacăt evenimentelor de profil, târgul World of Private Label a reconfimat importanța conectării...