Favr., prima companie de snackuri din România care obține eticheta Global Carbon Point
Favr., una dintre cele companiile producătoare de snackuri din materie primă secundară, precum pulpa de fructe și malțul de bere, a devenit prima companie de snackuri din România care și-a calculat amprenta de carbon și a primit validarea Global Carbon Point (GCP).
La cinci ani de la lansare, utilizarea de materie primă secundară, provenită din producția de băuturi, a adus rezultate concrete: produsele Favr. salvează 84 g de CO2e la fiecare 100 g de produs. Favr. devine astfel prima companie de snackuri din România care a efectuat Evaluarea Ciclului de Viață (LCA) a produselor sale, subliniind angajamentul său pentru sustenabilitate.
„Am plecat în 2018 de la ideea că putem face snackuri mai bune pentru noi, dar și pentru mediul înconjurător, prin reintroducerea în circuitul alimentar a pulpei de fructe și malțului de bere rezultate din producerea băuturilor. Astfel, reușim să oferim produse cu valori nutriționale mult îmbunătățite și, în același timp, să diminuăm impactul negativ asupra mediului înconjurător. Calcularea amprentei de carbon vine ca o validare clară că folosirea materiei prime rămase din producerea de sucuri naturale și bere, care altfel ar fi fost aruncată, are un impact benefic asupra mediului", a spus Alexandru Cristinoi, fondatorul favr.
Risipa alimentară are un mare impact negativ asupra planetei. Descompunerea alimentelor este una dintre principalele surse de metan, un gaz cu efect de seră care contribuie de peste 80 de ori mai mult decât CO2 la schimbările climatice într-un GWP (potențial de încălzire globală) de 20 de ani.
Citiți și: Favr., businessul care dă o nouă viață resturilor de legume și fructe
Emisiile evitate ale favr. variază în funcție de conținutul de materiale upcycled, atingând în medie 40% din amprenta de carbon a produsului. Acestea se datorează transformării pulpei de fructe și a malțului de bere în ingrediente și evitării deșeurilor.
Rezultatele produselor favr. trebuie luate în două etape. În prima etapă, analiza totală a emisiilor de carbon în toate fazele ciclului de viață arată că peste 50% din amprenta de carbon derivă din producție, cu accent pe consumul de energie în procese precum uscarea și achiziționarea materiilor prime.
A doua etapă evidențiază emisiile evitate, cu un impact semnificativ. Prin obținerea locală a materiilor prime, inițial destinate deșeurilor, favr. nu contribuie la emisiile de gaze cu efect de seră. Această practică generează emisii evitate semnificative, salvând produse alimentare de la degradare și reducând impactul asupra mediului.
Global Carbon Point reprezintă o etichetă ce atestă că amprenta de carbon a unui produs a fost calculată conform standardelor, cu date auditate de o terță parte cu diligență corespunzătoare, fiecare produs certificat primind un cod unic. În prezent se lucrează la o platformă online ce va indexa toate produsele certificate.
„Ne dorim ca în 2024 să punem la dispoziție produsele favr. unui public cât mai răspândit prin prezența în lanțurile mari de magazine. Avem convingerea că succesul în industria alimentară poate merge mână în mână cu responsabilitatea față de planetă și comunitate", a încheiat Alexandru Cristinoi.
Favr. oferă o gamă variată de produse, de la chipsuri la granola și jeleuri, care pot fi găsite în magazine, HoReCa și online, în variante ambalate și vrac.