Exitul AB InBev din Rusia va costa compania 1,1 mld. dolari
Anheuser-Busch InBev, liderul pieței de bere la nivel mondial, a anunțat că intenționează să vândă participația pe care o deține în compania rusă AB InBev Efes, scrie Foodbev.com.
AB InBev vrea să cedeze pachetul de acțiuni partenerului turc din cadrul alianței, Anadolu Efes. Decizia ar putea genera pierderi de 1,1 miliarde de dolari pentru rezultatul financiar din primul trimestru financiar.
Potrivit Reuters, AB InBev deținea un pachet de 24% din acțiunile Anadolu Efes. Cele două companii au creat acest joint venture în anul 2018.
Decizia de a renunța la acțiunile pe care le deținea în joint venture-ul din Rusia este în linie cu măsurile luate de Heineken sau Carlsberg, companii care au ieșit la rândul lor de pe piața rusească. Gigantul olandez Heineken a precizat că un exit de pe piața rusească va costa compania 400 de milioane de euro, după ce, anterior, anunțase că va sista investițiile și exporturile în Rusia. De asemenea, Heineken va garanta salariile celor 1.800 de angajați până la finalul acestui an.
Un alt gigant FMCG are a anunțat că se retrage din Rusia pe fondul războiului din Ucraina este Henkel, care a punctat că va continua să achite salariile celor 2.500 de angajați ruși până la finalizarea procesului, scrie esmmagazine.com. Producătorul brandului Persil a mai afirmatcă nu poate să estimeze în acest moment impactul financiar al deciziei. "Henkel condamnă războiul declanșat de Rusia și violența împotriva civililor nevinovați. Prioritatea noastră rămâne asigurarea suportului colegilor noștri din Ucraina", a spus Carsten Knobel, CEO-ul companiei.
Peste 400 de companii internaționale s-au reorientat către parteneri comerciali din alte țări, au oprit investițiile sau vânzarea anumitor produse și au relocat producția, lăsând în urmă active de sute de miliarde de dolari. Multe alte firme internaționale și-au diminuat sau încetat complet activitatea pe piața rusească, iar cele puține care au mai rămas sunt acum blamate de comunitatea globală. Printre cele din urmă amintim Auchan, care operează 231 de locații fizice, un magazin online și are 30.000 de angajați în Rusia.
Citește și: Industria alimentară, sub presiunea războiului din Ucraina
Despre o pierdere asumată vorbim și în cazul Alexandrion Group care, la începutul lunii martie, a încetat parteneriatul său cu producătorul de votcă de origine rusă Beluga Group, asumându-și pierderi ȋn valoare de aproximativ 1 milion de euro, ca parte a eforturilor sale de a-i susține pe cei afectați de criza din Ucraina. Pentru a acoperi cererea pe acest segment, generată de sancțiunile impuse producătorilor ruși, Alexandrion Group a creat o echipă globală de experți în băuturi spirtoase care va crea o varietate mare de branduri de votcă. „Suntem ȋntr-un proces agresiv de ȋnlocuire a brandurilor de votcă rusească eliminate din piața internațională. Avem o echipă formată din experți din mai multe părți ale lumii, cu know-how vast, capabilă să producă cea mai bună votcă. În curând vom lansa o votcă premium care va schimba regulile ȋn categorie”, a menționat Nawaf Salameh, Președintele grupului.
În Ucraina, în schimb, multinaționalele au avut ca prioritate siguranța angajaților. În cazul Danone, de exemplu, sucursală condusă de Adrian Pascu, unul dintre cei mai puternici expați români, care a locuit în ultimii doi ani în Kiev, s-a reușit relocarea a 260 de angajați, dintre care 90 au părăsit Ucraina. Compania operează în continuare cu o unitate de produse tradiționale (lapte, brânză, smântână, kefir) și importă produse pentru copii și pentru nutriție medicală. A doua unitate de producție Danone din Ucraina este închisă, fiind în teritoriul ocupat.
Și alți producători internaționali lucrează cu diverse scenarii de business în eventualitatea retragerii din Rusia și relocarea producției din Ucraina în alte țări, precum Coca-Cola HBC, Carlsberg, Mondelēz și mulți alții, însă rămâne de văzut ce planuri se vor concretiza și care dintre acestea includ investiții în relocarea producției în piața românească.