Efectele războiului din Ucraina asupra lanțurilor de aprovizionare

Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata a crescut cu 28,8% în primele patru luni din acest an faţă de perioada similară din 2021, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS) citate într-un studiu realizat de Instant Factoring, fintech românesc de microfinanțare a companiilor mici și mijlocii. Dar, chiar dacă începutul acestui an a venit cu o redeschidere treptată a economiei globale, odată cu eliminarea restricțiilor împotriva răspândirii virusului SARS-COV-2, războiul din Ucraina a dus la noi blocaje. Efectele războiului din Ucraina asupra lanțurilor de aprovizionare

„În perioada pandemiei, retailerii au trebuit să se adapteze situației și să adopte noi metode prin care să-și poată continua activitatea. Odată cu criza din Ucraina, majoritatea industriilor au fost afectate din cauza materiei prime și a ambalajelor. După care, toate costurile aferente lanțului de aprovizionare au dus la crize”, explică Cătălina Aldea, consultant și managing partner la Aldea Consulting.

Odată cu criza economico-militară din Ucraina, scumpirile s-au ținut lanț, iar prețul materiilor prime din mai multe industrii, inclusiv cea alimentară, a crescut cu peste 40%.

„Dacă înainte uleiul de palmier era 4 lei, acum e 14 lei. Margarina a sărit de la 4 lei la 12 lei, iar floarea-soarelui a ajuns de la 8 lei, 15 lei/ kilogram”, explică un reprezentant al unei firme de distribuție de produse alimentare din Oradea. Totodată, prețul carburanților a crescut cu 46% față de luna mai a anului 2020, când prețul motorinei se situa la 4,27 lei/litru. În prezent, motorina a ajuns la 9,24 lei/litru. Pe lângă acestea, s-a înregistrat o creștere și la prețul energiei electrice, a gazelor naturale, dar și a materialelor necesare producției.

Sincope în lanțul de aprovizionare

Pandemia a afectat toate sectoarele economiei, inclusiv transportul și posibilitatea de a livra comenzile la timp, motiv pentru care au apărut probleme în ceea ce privește lanțul de aprovizionare, în special pentru companiile care activează în domeniul comerțului. Cu toate acestea, antreprenorii firmelor de comerț cu ridicata au afirmat că nu au avut probleme din această cauză. Mulți dintre ei, însă, se confruntă cu probleme legate de lanțul de aprovizionare în prezent, în contextul conflictului ruso-ucrainean.

„Au fost întreruperi acum, de când a început războiul din Ucraina. De exemplu, nu se găsește lapte praf, sunt probleme și cu zahărul, cu uleiul de palmier. O lună de zile nu s-a găsit Xantan, un aditiv alimentar, care se pune, de exemplu, în ștrudel”, afirmă un reprezentant al unei firme de distribuție de produse alimentare din Oradea.


Citește și Retailul independent, între atenţie distributivă și dezvoltare prudentă


Același lucru îl susține și Oleg Caminschi, proprietarul firmei de distribuție Frudova Fruits SRL, care exportă fructe din Moldova în București, pentru lanțuri de magazine precum Mega Image, Profi și Metro.

De când frontiera a fost închisă din cauza războiului, Caminschi se plânge de durata foarte mare a transporturilor de livrare. „Acum avem probleme pe partea de logistică pentru că, din cauza războiului din Ucraina, frontiera este blocată, și dacă până acum dura 2-3 zile ca un camion să ajungă din Moldova în România, acum durează și până la două săptămâni”, declară acesta.

Pentru a-și continua activitatea în condiții optime, producătorii au trebuit să se reorienteze și să caute materii prime din alte surse de aprovizionare. Acest lucru a determinat și va determina în continuare creșteri de prețuri, după cum explică Cătălina Aldea.

„Chiar dacă vor fi sincope în aprovizionare, efectul va fi doar o creștere a costurilor pentru că producătorii vor căuta alternative mai greu accesibile sau mai scumpe. Este un an greu. Vor câștiga cei care vor reuși să își adapteze strategia comercială la noua realitate economică și la cerințele în schimbare ale consumatorilor”, explică expertul în retail.

Termene de plată extinse

Și termenele de plată au suferit schimbări. Antreprenorii povestesc că înainte de război, acestea erau mai mici, însă acum au crescut considerabil, ajungând chiar la 120 de zile.

„Ce s-a schimbat mai mult în ultimul timp, pe partea de vânzare, este că nu prea se mai acordă termene de plată lungi, producătorii de unde iau eu marfa acordă termene scurte. Problema este că termenele de plată către anumiți clienți sunt mari, iar prețul este destul de mare și el la produsele pe care le furnizăm. Din acest motiv, avem nevoie de cash disponibil pentru a furniza altă marfă”, explică un reprezentant al firmei de distribuție de produse alimentare din Slobozia.

„De cele mai multe ori, în industria comerțului cu amănuntul și cu ridicata, problema termenelor de plată este una dificil de gestionat pentru că acestea nu se calculează obligatoriu din prima zi a facturării. Retailerii, de exemplu, trebuie să-și plătească importatorii mai repede decât încasează banii necesari de la clienți”, adaugă Cristian Ionescu, CEO al Instant Factoring.

Personalul pleacă fără motiv

Pe lângă toate acestea, există o problemă care persistă chiar de la începutul pandemiei, și anume lipsa de personal. Mulți distribuitori și retaileri români se plâng de faptul că angajații nu-și dau interesul la locul de muncă și cer constant salarii mai mari.

„Acum avem suficienți oameni, dar stau puțin la firmă și pleacă fără niciun motiv. Ei vor salarii mai mari, dar fără prea multă muncă. Momentan, pe cei de acum îi avem de multă vreme și nu am avut probleme, dar am tot schimbat. Adică noi, dimineața, venim la muncă și, dacă nu vine un angajat, nu ne miră cu nimic”, afirmă proprietarul unei firme de bricolaj din Ilfov.

Alții spun că nu au nevoie de mulți angajați pentru a-și desfășura activitatea în mod optim, multe firme operând cu un număr de 2 până la 10 angajați. Mai mult, pandemia i-a făcut pe unii dintre distribuitori să reevalueze randamentul din firmele pe care le administrează și să reducă din personal.

„Aveam 30 de angajați, dar acum sunt 10, și sunt suficienți. Mulți au plecat în perioada pandemiei, dar și după aceea. Dar oricum, am făcut niște evaluări și mi-am dat seama că mulți erau în plus”, mărturisește proprietarul unei firme de distribuție a produselor alimentare.

Soluția pe care au găsit-o antreprenorii pentru a face față provocărilor a fost factoringul, un serviciu financiar care oferă posibilitatea de a încasa valoarea facturilor înainte de termenul de facturare. Unii antreprenori spun că acest serviciu i-a ajutat să-și mențină afacerea pe linia de plutire, pentru că și-au putut plăti facturile la timp, în timp ce alții povestesc că au folosit banii pentru a-și dezvolta afacerea.

 

EY: Lanţurile de aprovizionare, sprijin pentru economia României
EY: Lanţurile de aprovizionare, sprijin pentru economia României
România are toate atuurile să se poziționeze în momentul de față și în contextul economic actual ca prim facilitator în materie de lanțuri...
Industria alimentară, sub presiunea războiului din Ucraina
Industria alimentară, sub presiunea războiului din Ucraina
Războiul pornit de Rusia în Ucraina a schimbat cursul vieții de mai bine de o lună încoace, dar implicațiile și efectele încă sunt analizate...