Deloitte: Preluarea de către Mondelēz International a Chipita Global, una dintre cele mai mari tranzacții ale anului 2022
Preluarea de către Mondelēz International a Chipita Global, inclusiv a operațiunilor din România, pentru o valoare estimată a operațiunilor locale de 327 de milioane de euro, se regăsește într-un clasament al celor mai mari tranzacții din 2022, realizat de Deloitte.
Piața de fuziuni și achiziții (mergers and acquisitions - M&A) din România a atins un nivel record în 2022 în ceea ce privește valoarea și numărul tranzacțiilor, potrivit unei analize efectuate de Deloitte România. Valoarea totală estimată a pieței, atât pentru tranzacțiile cu valori comunicate, cât și pentru cele cu valori nedivulgate, a ajuns la aproximativ 6,5-7,5 miliarde de euro, în timp ce tranzacțiile cu valori comunicate s-au ridicat la 4,1 miliarde de euro. De asemenea, numărul de tranzacții cu valori de peste 5 milioane de euro analizate de Deloitte România a ajuns la 157. Pentru comparație, valoarea de piață a tranzacțiilor în anii anteriori a variat între 3,5 și 4 miliarde de euro la nivel anual, iar numărul cel mai mare de tranzacții a fost de 137, în 2021.
În 2022, au avut loc zece tranzacții cu o valoare comunicată sau estimată de minimum 100 de milioane de euro, față de 12, în 2021.
„După o perioadă foarte bună a pieței de M&A în 2020 și 2021, începutul lui 2022 a indicat faptul că urmează un an în care se vor înregistra noi recorduri. Am avut tranzacții în valoare de peste 4 miliarde de euro încheiate numai în prima parte a anului 2022. În a doua jumătate a anului, însă, mai ales în ultimul trimestru, am observat o temperare atât a valorii, cât și a numărului tranzacțiilor, în ton cu evoluția globală. Cu toate acestea, 2022 rămâne un an de vârf din perspectiva valorii tranzacțiilor încheiate, în linie și cu investițiile străine directe record. În 2022, interesul businessurilor locale pentru listarea la bursă și pentru atragerea de finanțare prin intermediul bursei a fost mai mic comparativ cu anul anterior, însă merită menționat că numărul de tranzacții cu valori de peste 5 milioane de euro în care au fost implicate firme de capital privat de partea vânzătorului sau a cumpărătorului s-a menținut la același nivel: 25 în cursul anului 2022, față de 24 în cursul anului 2021. Având în vedere evoluția pieței în a doua parte a anului 2022, evoluția pieței regionale și globale și situația geo-politică, mă aștept ca prima parte a anului 2023 să fie caracterizată de valori mai scăzute. Cred că România rămâne o destinație atrăgătoare pentru investitori, fiind o piață care a crescut constant în ultimii ani și care atrage atât investitori strategici, cât și financiari/instituționali”, a declarat Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România.
Cele mai mari tranzacții din 2022
- Romgaz, al cărui acționar majoritar este statul român, a ajuns la un acord pentru a achiziționa o participație de 50% în Neptun Deep, proiectul offshore de gaze naturale din Marea Neagră, de la ExxonMobil din SUA, pentru o valoare comunicată de 1,008 miliarde de euro;
- Ford Otosan, cu sediul în SUA, a achiziționat uzina Ford de la Craiova, pentru o valoare comunicată de 715 milioane de euro;
- Faurecia, cu sediul în Franța, a achiziționat Hella, inclusiv operațiunile din România, pentru o valoare estimată a operațiunilor din România de 473 de milioane de euro;
- Fondul românesc de capital privat Pavăl Holding a cumpărat CA Immo România într-o tranzacție cu valoarea comunicată de 377 de milioane de euro;
- Preluarea de către Mondelez International a Chipita Global, inclusiv a operațiunilor din România, pentru o valoare estimată a operațiunilor din România de 327 de milioane de euro.
Mondelēz International a finalizat anul trecut integrarea Chipita Global S.A. Achiziția, care a fost finalizată în ianuarie 2022, va permite Mondelēz International să ofere un portofoliu extins de produse de patiserie în Europa, răspunzând cererii în creștere a consumatorilor pentru acest segment.
Chipita deține pe plan local o fabrică de producție în Clinceni și este cel mai mare producător de croissante din România. Chipita, care deține în portofoliu brandurile 7Days, Chipicao și Fineti, a fost achiziționată de Mondelez pentru suma de 2 miliarde de dolari. În prezent, produsele Chipita ajung la două miliarde de consumatori din peste 50 de țări, iar în urma achiziției s-a înregistrat deja o creștere puternică la nivelul întregii afaceri.
După integrarea formală cu Chipita, Mondelēz South Central Europe va cuprinde România, Bulgaria, Grecia, Cipru și piețele din estul Adriaticii - Serbia, Croația, Slovenia, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Albania, Macedonia de Nord și Kosovo.
“Sunt extrem de entuziasmat să marchez momentul istoric în care Mondelēz International și Chipita se unesc în mod oficial ca o singură companie. După șase luni în care am lucrat împreună, suntem acum într-o poziție foarte puternică pentru a ne concentra asupra planurilor noastre de inovare prin noi combinații de produse și pe creșterea brandurilor Chipita pe piețele noi și consacrate. Devenind un lider global în categoria snackuri coapte vom putea contribui la o creștere accelerată pentru Mondelēz International, în timp ce continuăm să ne consolidăm poziția în domeniul snacking-ului în Europa, prin crearea gustărilor potrivite, pentru momentul potrivit, în modul potrivit", a declarat Ivo Naydenov, VP & Managing Director South Central Europe în cadrul Mondelēz International.
Mondelēz International sprijină oamenii să ia gustări în aproximativ 150 de țări din întreaga lume. Cu venituri de aproximativ 29 de miliarde de dolari în 2021, MDLZ conduce viitorul snacking-ului, cu branduri globale și locale de referință, precum biscuiții Oreo, belVita și LU; ciocolata Cadbury Dairy Milk, Milka și Toblerone; bomboanele Sour Patch și guma Trident. Compania Mondelēz International este mândră să fie membră în clasamentele Standard and Poor’s 500, Nasdaq 100 și Dow Jones Sustainability Index.
Chipita a fost înființată în Grecia în urmă cu 40 de ani. Este unul dintre cei mai mari producători de snackuri sărate și dulci din Europa Centrală și de Est, cu venituri de aproximativ 580 milioane USD în 2020. Cu o poziție de lider în producția de croissante ambalate și snackurile coapte, compania are un portofoliu de mărci emblematice care printre altele includ: 7Days, Chipicao și Fineti. Un pilon în luarea deciziilor companiei a fost dezvoltarea și extinderea snackurilor de patiserie și coapte, pe multe piețe, impulsionate de inovație și capacități puternice de producție. Are 8 fabrici de producție cu prezență în peste 50 de țări și are peste 5.400 de angajați.