Consultare publică online în statele membre UE: Cum afectează retailerii revizuirea legislației privind produsele cu tutun și nicotină?
Recent, Comisia Europeană a lansat o consultare publică la nivelul statelor membre, pentru a obține opiniile consumatorilor și tuturor reprezentanților lanțului economic care ar fi afectați de o posibilă revizuire a legislației cu privire la utilizarea și vânzarea produselor cu tutun și nicotină. Această consultare va contribui la actualizările Directivei privind Produsele din Tutun (DPT) și ale Directivei privind Publicitatea la Tutun (DPPT).
Data limită a consultării, până la care puteți să vă exprimați opinia online, este 16 mai 2023. Comercianții, consumatorii și toți cei impactați de o revizuire legislativă pot completa răspunsurile accesând linkul disponibil aici.
Sunt comercianții români pregătiți de o ieșire de pe piață? Care sunt implicațiile consultării
Comisia Europeană vizează, prin acest tip de consultări, obținerea punctelor de vedere ale tuturor celor implicați, deci a unui spectru larg și echilibrat de opinii care să contribuie la o revizuire legislativă în deplină cunoștință de cauză a impactului potențial.
De exemplu, una dintre întrebări urmărește să afle din partea retailerilor sau comercianților dacă sunt pregătiți pentru o ieșire lină de pe piață. Rezultatele acestei consultări pot fi astfel folosite pentru a impune noi reglementări care ar putea avea un impact major asupra businessurilor care comercializează produse cu tutun și nicotină.
Chestionarul CE poate fi accesat la acest link, iar aproape toate câmpurile sunt obligatorii. Rolul întrebărilor este de a obține informație concretă, factuală, asupra impactului direct la nivelul comercianților afectați. În completarea chestionarului, participanții pot descrie implicațiile de orice natură asupra afacerii sau costuri asociate cu implementarea Directivei privind Produsele din Tutun, scăderi ale veniturilor etc. Se pot oferi date și informații cu privire la afacerea reprezentată sau sectorul specific de interes (studii, rapoarte locale sau internaționale etc.). Cu cât sunt oferite mai multe date sau informații relevante care să ajute la o mai bună înțelegere asupra impactului direct la nivel de business, cu atât acestea vor facilita o viziune mai cuprinzătoare asupra cadrului legislativ.
În alte piețe, revizuirea legislației nu a funcționat în sensul vizat
Un raport al LUISS Business School a evidențiat faptul că introducerea ambalajului neutru în cazul pachetelor de țigarete nu a avut „niciun impact semnificativ statistic” asupra consumului de țigări în Marea Britanie sau Franța. În Franța, ambalajul neutru a fost asociat cu o creștere statistic semnificativă a consumului de țigări pe cap de locuitor. De asemenea, în urma introducerii ambalajului neutru, retailerii din Franța și-au lansat propria marcă ieftină de țigări „LCB” în 2017. Aceasta a fost o încercare a lor de a concura cu înmulțirea furnizorilor ilegali, care la acea vreme reprezentau 30% din piață.
În urma unui sondaj, s-a constat că 13% dintre fumătorii de țigări mentolate au început să cumpere țigări mentolate din „alte surse” în urma interzicerii acestei categorii, demonstrând emergența unei piețe ilicite la momentele și în locațiile unde produsele preferate de fumători au fost interzise. Aceeași trecere la produsele ilicite ar putea avea loc și în urma altor viitoare măsuri restrictive. De aceea o imagine cât mai cuprinzătoare, bazată pe informații furnizate de cei impactați direct de măsurile propuse, este critică în formularea unui cadru legislativ adaptat nevoilor pieții și ale consumatorilor.