Ce impact ar putea avea eventuala creștere a TVA de la 9% la 19% doar pentru băuturi răcoritoare
O eventuală creștere a TVA de la 9% la 19% doar pentru băuturi răcoritoare îl va afecta în primul rând pe consumatorul român și va cauza o creștere și mai mare a inflației, aflată deja la cote îngrijorătoare, susțin companiile care fac parte din Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR).
Din ANBR fac parte Coca-Cola HBC România, Coca-Cola România, PepsiCo, Romaqua Group Borsec, Maspex România, Parmalat, Red Bull, Pfanner și operatori din industrii conexe, precum Tetra Pak și DoehlerGroup, producător mondial și furnizor de ingrediente naturale, sisteme de ingrediente și soluții integrate pentru industria produselor alimentare și cea a băuturilor.
Potrivit acestora, această măsură ar fi “discriminatorie, cu efecte nedorite în plan economic pentru acest sector deja greu încercat de pandemie, de războiul din Ucraina și de toate provocările aferente acestora”. Toate aceste cauze au dus la creșteri ale costurilor de până la 30-40% pentru companiile producătoare din industria de profil.
Conform unui studiu din 2022 efectuat de Deloitte România, industria băuturilor răcoritoare a contribuit cu peste 3,65 miliarde euro la economia României în perioada 2017-2020, din care peste 1 miliard de euro valoare adăugată brută directă. De asemenea, sectorul este un investitor relevant și stabil: ca urmare a investiţiilor întreprinse în perioada 2017-2020, veniturile la bugetul de stat au crescut cu aproximativ 250 milioane de euro, cu un impact direct al valorii adăugate create de 292,7 milioane euro.
Pe de altă parte, o astfel de măsură ar putea afecta și atractivitatea sectorului ca angajator. Potrivit studiului Deloitte, în perioada 2017-2020, industria băuturilor răcoritoare a susținut, în medie, anual, peste 70.000 de locuri de muncă (prin efect direct, indirect şi indus). De asemenea, fiecare angajat din sectorul băuturilor răcoritoare a susţinut, în medie, în acest interval, alte aproximativ 8,5 de locuri de muncă similare în economia naţională. România este de asemenea un centru regional de producție: companiile membre ANBR dețin 15 fabrici în România, iar 7-9% din producție este reprezentată de exporturi în peste 10 țări, printre care Italia, Malta, Austria, Cipru, Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Croaţia, Bosnia, Macedonia și Grecia.
Nu în ultimul rând, cei mai afectați de o eventuală creștere TVA vor fi consumatorii, aflați deja într-un context economic dificil, cauzat de presiunea tot mai mare a inflației, care se resimte în cheltuielile zilnice ale acestora.
“Urmărim cu îngrijorare discuțiile din spațiul public despre eventuala mărire a TVA aplicabilă doar pentru produsele noastre de la 9% la 19%. Pentru sectorul băuturilor răcoritoare, creșterea TVA din 2010 cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%, a reprezentat o uriașă provocare, cauzând în prima lună scăderi ale vânzărilor de până la 50%. Industriei de băuturi răcoritoare i-au trebuit practic 5 ani pentru a-și reveni din acel șoc, iar revenirea completă s-a produs în contextul introducerii cotei TVA de 9% pentru alimentele de bază în 2015. Dacă acum se ia în calcul o creștere cu 10 puncte procentuale peste noapte, fără o consultare publică, fără o consultare a industriei și fără un studiu de impact prealabil, această măsură ar reprezenta un adevărat șoc, care va avea un impact sever asupra industriei de băuturi răcoritoare, dar nu numai. Din păcate, cel mai mult vor avea de suferit consumatorii, aflați deja într-o situație dificilă, în care efectele inflației tot mai mari se simt în fiecare zi în buzunarele acestora”, a declarat Alice Nichita, Președinte ANBR.