FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Știri > După primul trimestru, managerii români văd un an cu creștere economică, dar marcat de inflație

După primul trimestru, managerii români văd un an cu creștere economică, dar marcat de inflație

Încrederea managerilor în economia românească a crescut în T1 2021, iar perspectiva evoluției acesteia în următoarele luni este, de asemenea, mai bună, cu doar 17% dintre manageri considerând că PIB-ul va scădea, în comparație cu 46% în T4 2020. Pe de altă parte, companiile încep să se confrunte cu alte provocări precum creșterea costurilor de producție, creșterea nivelului inflației și retenția de personal, conform rezultatelor Confidex.

,,Confidex Q1 2021 ne arată o creștere a încrederii și a stării de spirit în rândul managerilor. Analiza principalilor indicatori economici ai companiilor ne arată, de asemenea, o evoluție pozitivă. Cu toate acestea, deși managerii prevăd o îmbunătățire a PIB și a șomajului, în 2021 am remarcat și predicția unui an cu o inflație mai ridicată, pe fondul creșterii prețurilor la anumite materii prime”, declară Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group.

Față de T4 2020, raportul arată o schimbare profundă a percepției asupra evoluției economiei: mai puțini manageri cred că șomajul va crește (36% vs 54%) dar mai mulți declară că inflația va crește (74% vs 58%). În consecință, peste 60% dintre manageri susțin că vor regândi strategia companiei, prioritizând investițiile în inovare și digitalizare. Oarecum contradictoriu, sunt mai mulți manageri preocupați de creșterea productivității, ca principal motor de relansare economică (mai mult de două treimi), în timp ce numărul celor deciși să facă investiții în IT și R&D este în scădere.

Scade preocuparea managerilor pentru creșterea vânzărilor (-12%) și crește cea pentru retenția de personal (+5%). Managerii își doresc sprijinul băncilor în ceea ce privește accesul la creditare și reducerea dobânzilor. „Comparativ cu previziunile făcute la începutul lui 2021, managerii sunt mai prudenți în privința evoluției cifrei de afaceri (-1%) și a profitului (-4%) până la finalul anului 2021. De asemenea, observăm și o reducere cu 3% a numărului de angajați. În privința investițiilor și a costurilor de producție, previziunile inițiale rămân stabile”,  a continuat Andrei Cionca.

O nouă ierarhie a provocărilor

25% dintre manageri încep să resimtă presiunea creșterii costurilor de producție și 36 % menționează scăderea vânzărilor ca principală preocupare a companiei în timp ce 33% indică lipsa forței de muncă. Mai puțini manageri resimt lipsa predictibilității ca o problemă acută (12% vs 21% în T4 2020), în schimb a crescut nevoia de ajutor din partea statului (13% vs 7%).

În comparație cu raportul din ultimul trimestru din 2020, se îmbunătățește starea de spirit a managerilor din Industrie, Agricultură și Servicii. În Comerț, valorile sunt similare cu cele din trimestrul anterior.
Managerii din Comerț și Servicii au reușit să îi depășească pe cei din domenii precum Agricultură, Industrie sau Construcții, iar cei din HoReCa sunt în continuare la cea mai redusă medie (-3.95), foarte aproape de cea din trimestrul anterior. Managerii din HoReCa și Transporturi sau cei din companii cu o cifră de afaceri mică sunt cei mai pesimiști. Pe de altă parte, managerii din Servicii sau cei ai companiilor mari sunt cei mai optimiști.

Managerii văd în continuare o criză în V, cu revenirea în 2 viteze, dar prelungirea pandemiei va crește durata revenirii, comparativ cu previziunile CONFIDEX anterioare. În 2021 pare că vom recupera circa jumătate din scăderea din 2020, urmând ca la mijlocul lui 2022 să revenim la situația de dinainte de pandemie.

Durata redresării economiilor globale și europene rămâne estimată la circa 2 ani. Cea a economiei naționale s-a redus cu 3 luni, de la 31 la 28 de luni. Perspectiva despre propria companie și sectorul de activitate rămâne optimistă. Redresarea acestora e preconizată să se producă în aproximativ 1 an şi jumătate. Companiile mari văd o redresare proprie cu circa 4 luni mai accelerată față de estimările companiilor medii și mici.

Știri asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content