Cresc cumpărăturile online, scad sumele alocate cheltuielilor
Dacă la finalul anului trecut românii erau pe penultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul cumpărături online, pandemia și starea de urgență au dus la creșteri importante în acest sector.
Datele unui sondaj realizat de PwC, Global Consumers Insights Survey, arată că peste o treime dintre consumatori (35%) folosesc instrumente online când vine vorba de cumpărături, iar 86% dintre aceștia intenționează să își mențină acest obicei și după ce măsurile de distanțare socială sunt eliminate.
„Pandemia a evidențiat avantajele cumpărăturilor online și a modelat într-un timp scurt comportamentele și obiceiurile de consum. Este de așteptat ca această tendință să accelereze și, implicit, să stimuleze companiile și comercianții să își reinventeze modul în care își desfășoară activitatea. Cel mai probabil ne îndreptăm către o experiență de tip omnichannel care va integra tot mai mult cumpărăturile offline cu cele online mai curând decât se anticipa”, spune Mihai Anița, Partener, Retail & Consumer Leader, PwC România.
În privința produselor nealimentare, înainte de pandemie, 47% dintre consumatori spuneau că fac cumpărături zilnic sau săptămânal din magazinele fizice, în timp ce telefoanele mobile erau utilizate în acest scop de către 30% dintre respondenți și calculatoarele de 28%. Post pandemie, cumpărăturile online pentru produse nealimentare au înregistrat o creștere substanțială, telefonul mobil fiind folosit de 45% dintre cei chestionați și calculatorul de 41%, potrivit sondajului PwC.
Deși consumatorii români apelează mai des la cumpărăturile online, nu înseamnă că au crescut și bugetele alocate acestora, din contră. Datele PwC arată că înainte de pandemie, încrederea consumatorilor urcase la un nivel înalt, aproape jumătate (46%) spunând că intenționau să cheltuiască mai mult în următoarele 12 luni.
După izbucnirea pandemiei, 40% au raportat o scădere a veniturilor ca urmare a pierderii locului de muncă sau a reducerii veniturilor.
În plus, procentul celor care au spus că vor cheltui mai puțin în următoarele luni aproape s-a dublat, iar numărul celor care au spus că vor cheltui mai mult a scăzut cu mai mult de 10 puncte procentuale. 41% dintre cei chestionați au spus că le-au crescut facturile pentru casă (de exemplu, alimente, încălzire, energie electrică),
40% au suportat o scădere a venitului gospodăriei din cauza concedierii sau reducerii orelor de lucru, 18% au înregistrat și o scădere a veniturilor, și o creștere a facturilor gospodăriilor.
În prezent, consumatorii cheltuiesc mai puțin pentru majoritatea categoriilor de produse nealimentare, cele mai mari scăderi fiind pentru îmbrăcăminte și încălțăminte (51%) și echipament sportiv (46%).
Metodologie:
Global Consumers Insights Survey este cel de-al 11-lea sondaj consecutiv PwC în rândul consumatorilor globali și cuprinde rezultatele a două sondaje online diferite efectuate înainte și după apariția COVID-19. Primul sondaj a colectat răspunsuri de la 19.098 consumatori din 27 de țări sau teritorii și 74 de orașe, între august și septembrie 2019. Al doilea sondaj a colectat răspunsuri de la 4.447 de consumatori din 9 țări sau teritorii și 35 de orașe, între aprilie și mai 2020.
Adaugă comentariu nou