FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Știri > Băuturile cu zahăr, mai scumpe de la începutul acestui an

Băuturile cu zahăr, mai scumpe de la începutul acestui an

O serie de noutăți legislative în domeniul TVA au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023 ca urmare a modificării Codului Fiscal prin Ordonanța Guvernului nr. 16/2022, cel mai mare impact urmând să fie în sectoarele alimentar, turism și real estate.

Una dintre modificările deja vizibile la raft vizează băuturile cu zahăr (ape minerale și ape gazeificate care conțin zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate, sau alte băuturi precum băuturile pe bază de soia). În cazul acestora, cota de TVA a crescut de la 9% la 19% începând cu 1 ianuarie 2023, ceea ce, la raft, s-a tradus în cele mai multe cazuri printr-o scumpire de 50 de bani.

Astfel, producătorii, distribuitorii și retailerii care comercializează băuturi nealcoolice trebuie să efectueze o revizie a încadrării tarifare a produselor din portofoliu.

În România, la nivelul pieței de răcoritoare, segmentul băuturilor carbogazoase a rămas în continuare dominant în 2021, cu o cotă de 65,9% în valoare și 74,9% în volum, fiind urmat de segmentul de sucuri (juices), apoi de sucurile proaspete din fructe și de băuturile energizante și izotonice, arată datele GfK Consumer Panels&Services. Dintre toate segmentele, cel al sucurilor (juices) este singurul care a scăzut în volum (2,3%) față de anul 2020.

În ciuda faptului că frecvența a fost mai ridicată, acest declin a fost generat de faptul că mai puține gospodării (8 din 10) au achiziționat cel puțin un produs față de aceeași perioadă a anului anterior. 


Citește și Înregistarea în baza de date a SGR, disponibilă până la 28 februarie 2023


În ceea ce privește clasamentul în categoria băturilor răcoritoare carbogazoase, cele mai importante branduri (Coca-Cola, Fanta, Frutti Fresh, Pepsi și Schweppes) dețin împreună o cotă de piață în valoare de 88,8%, în timp ce mărcile private își adjudecă un procent de doar 2%, arată datele RetailZoom pentru intervalul aprilie 2021 – martie 2022 versus aprilie 2020 – martie 2021.

În schimb, în categoria băturilor răcoritoare necarbonatate, marca privată are o pondere valorică mai mare, de 5,5%, în timp ce brandurile Cappy, Prigat, Santal, Tedi și Tymbark dețin împreună o cotă de 56,9% în valoare, potrivit RetailZoom.

Industria băuturilor răcoritoare, parte a industriei alimentare, reprezintă o componentă importantă a economiei naționale. În perioada 2017-2020, contribuția acumulată a industriei băuturilor răcoritoare în economie a fost de peste 3,65 miliarde euro, echivalent a 0,48% din PIB-ul cumulat, din care peste 1 miliard de euro valoare adăugată brută directă. 

Totodată, ca urmare a investițiilor întreprinse în perioada 2017-2020, veniturile la bugetul de stat au crescut cu aprox. 250 milioane de euro, arată datele Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare.

 

 

Știri asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content