Ionuț Ardeleanu, Directorul General Auchan: „Lucrăm la o strategie de hypermarket platformă”
Într-o perioadă în care consumul se schimbă radical, Ionuț Ardeleanu, Directorul General Auchan Retail România, detaliază modul în care evoluează strategia de business a companiei. Planurile de afaceri sunt axate, pe de o parte, pe transformarea unora dintre hypermarketuri în magazine platformă, care își vor păstra funcția comercială și experiențială, iar pe de altă parte, pe dezvoltarea canalului de e-commerce.
Cum arată bilanțul anului trecut?
Am finalizat 2019 cu o cifră de afaceri de 5,48 miliarde de lei, cu 1,39% mai mare decât în anul anterior. A fost un an per ansamblu pozitiv, în care am testat multe lucruri și am învățat segmentul de proximitate. Suntem mulțumiți de evoluția noastră și cu siguranță vom putea să facem lucruri foarte interesante în viitor pe această linie de business.
Cum v-a afectat pandemia de COVID-19?
A trebuit să ne adaptăm foarte rapid la noua realitate. Până acum, în retail era de neimaginat să lucrezi de acasă. Noi avem 9.500 de angajați, dintre care circa 500 se pot califica, în mod normal, pentru lucrul de acasă. Am schimbat orarele de lucru, am împărțit echipele în două, fiecare echipă venind câte două zile la magazin, ceea ce ne-a permis să limităm riscurile și să asigurăm continuitatea activității, pentru că echipele nu se întâlneau niciodată. Am pus în aplicare un plan extins de proceduri stricte care sunt respectate de către toți angajații, de la cei din depozitele logistice, la magazine și la sediul central, dar și de către clienți. Pandemia și măsurile aferente implică un cost operațional foarte ridicat. Estimăm că în total în 2020 acesta se va ridica la circa 8 milioane de euro pentru compania noastră.
Care sunt în acest moment prioritățile companiei?
În această perioadă finalizăm migrarea logistică: închidem cinci depozite pe care le-am avut în jurul Capitalei și încheiem procesele în campusul logistic deschis la Ștefănești, care, cu o suprafață de 75.000 mp, este unul dintre cele mai mari din România. Este cea mai importantă realizare din prima parte a anului.
De asemenea, finalizăm migrarea informatică, un pas uriaș și foarte dificil. Accelerăm dezvoltarea a tot ceea ce înseamnă digital și am profitat de momentul acesta pentru a realiza multe lucruri într-un timp foarte scurt. Înregistrăm creșteri de trei cifre pe comerțul online, citim și ascultăm feedbackurile clienților și ne așteptăm la rezultate foarte bune în această zonă, la finalul anului. În 4-5 luni din 2020 cifra de afaceri pe comerț online a depășit de patru ori rezultatele din același canal pe tot anul trecut.
Trendul va continua, deși nu mai sunt creșterile de acum câteva luni, dar se comandă masiv în online în comparație cu 2019. Noi avem suprafețe mari de vânzare și credem foarte mult și în retailul fizic, dar considerăm că, în viitor, modul în care vom face comerț offline se va schimba radical.
Vedem tot mai mult tendința clienților de a reduce cumpărăturile în magazinele fizice pentru produse de uz curent, dar, în același timp, o creștere a preferinței lor de vizitare doar pentru produse fresh și ultrafresh, respectiv cele tradiționale. Considerăm că „în viitor” shopperii vor prefera să vină în magazine să își aleagă carnea, peștele, pâinea, fructele, legumele și își vor completa cumpărăturile prin comenzi online, fie cu livrare la domiciliu, fie cu ridicare din magazin.
De asemenea, în această perioadă am putut vedea o creștere semnificativă a cumpărăturilor de mic dejun (băuturi calde, cereale etc), deoarece oamenii stau acasă, lucrează de acasă și mănâncă tot acasă. În acest context, așa cum era de așteptat, s-au majorat și vânzările pe categoriile de menaj și gătit la domiciliu.
Care este strategia privind deschiderile de magazine în acest an?
Avem două inaugurări programate pentru 2020. Am deschis la Timișoara un supermarket de 2.500 mp și deschidem încă unul în luna iulie la Turda, într-un proiect cu Dedeman. Astfel, vom avea un parc de patru supermarketuri de circa 2.000-2.500 de mp. Este un format în care noi avem încredere și care azi nu este acoperit. Noi îl testăm și vom trage concluziile la sfârșitul anului, când vom decide cum vom merge mai departe. Celelalte două supermarketuri au fost inaugurate anul trecut, în Liberty Mall și Bucur Obor, două centre comerciale total atipice.
Zona Obor este o zonă emblematică a Capitalei, fiind zona zero a comerțului bucureștean, iar magazinul se află la demisol. A debutat bine, dar a suferit mult din cauza pandemiei, întrucât accesul a fost complicat, însă acum începe să își revină. În plus, deținem la parterul centrului comercial, în zona pietonală, un spațiu de 700 mp (n.r. fostul McDonald’s), unde vom deschide în curând un restaurant. Nu ne grăbim, așteptăm să vedem cum evoluează pandemia.
Conceptul acestuia va fi axat pe gastronomia românească, pe ceea ce facem noi deja în hypermarketuri, și va include o terasă, un coffee corner, o zonă dedicată de take-away și ready-to-eat, deoarece se află într-o zonă cu un trafic uriaș, mai exact 50.000 oameni pe zi. În restaurant vom avea pizza, paste, salate și bucătărie românească. Targetăm clienți din zonă, care se duc la birou sau acasă, dar și tot ce înseamnă traficul din Piața Obor.
Una din direcțiile noastre de dezvoltare în viitor este legată de gastronomie, în contextul în care preferința clienților către alimentație in-store și totodată către toate formele de livrare de mâncare la domiciliu este foarte clară. Conturăm un concept de redescoperire a gastronomiei tradiționale românești, cu produse locale, care acompaniază strategia generală a grupului.
De asemenea, lucrăm la o strategie de hypermarket platformă. Deținem cele mai generoase magazine din România ca spațiu, echipate cu laboratoare cu capacitate ridicată de producție, într-o perioadă în care consumul se schimbă radical. Va trebui deci să găsim o nouă viață pentru hypermarket, un nou model de business. Hypermarketul platformă propune clienților produse, servicii și experiențe, dar va produce și pentru alte hypermarketuri sau pentru alte formate, toate din portofoliul nostru. Avem deja șase unități care au devenit magazine platformă, de unde se livrează comenzile online și vom opera modificări în alte șase hypermarketuri, în perioada următoare.
De asemenea, avem în derulare două proiecte mai vechi în care Auchan este proprietar, respectiv co-proprietar: unul este Timișoara Plaza, celălalt este One Floreasca City din București.
Cum vedeți evoluția pieței de retail în viitorul apropiat?
Depinde foarte mult de modul în care va evolua pandemia de coronavirus și de deciziile pe care le va lua guvernul. În funcție de acest lucru vom avea modificări în consum, retailerii fiind foarte dependenți de mediul economic și de deciziile autorităților.
Este foarte complicat să estimăm cum va evolua piața la toamnă, în contextul în care avem variații extrem de mari între magazine și între luni. Am traversat luni în care vânzările au avansat cu 20% și luni în care s-au redus cu 10%. Există zile în care vânzările cresc cu 15% și zile în care scad cu 2%. Pe moment nu știm exact cauzele, găsim explicațiile ulterior, în diverse decizii sau comunicări guvernamentale.
În ansamblu, încheiem primele șase luni cu rezultate pozitive, dar subliniez că dinamica vânzărilor fluctuează considerabil. Am înregistrat creșteri importante în primele luni, vorbim inclusiv de luni cu double-digit, apoi o scădere în aprilie, după care luna mai a revenit pe creștere. Cred că există o scădere a încrederii consumatorilor în evoluția economiei, ceea ce îi face mai atenți cu ce cumpără, mai reticenți și mai predispuși către economisire în aceste perioade destul de tulburi.
Dacă înainte vedeam o tendință masivă de premiumizare, acum lucrurile s-au schimbat și observăm creșterea vânzărilor de produse mainstream. Este adevărat, valoarea coșului de cumpărături s-a majorat semnificativ, dar numărul de vizite în magazine s-a redus.