GfK: avans de 2% al retailului din UE în 2019, cu România la vârful clasamentului
Compania de cercetare de piață GfK anticipează o creștere a cifrei de afaceri de 2% pentru magazinele fizice (brick-and-mortar) din cele 27 de țări ale UE analizate (excluzând Marea Britanie) în 2019, comparativ cu anul anterior. Cele mai mari rate de creștere este așteptat să le aibă România (7%) și Lituania (aproape 6%).
Avansul prognozat este puțin peste rata inflației și comparabil cu rata de creștere înregistrată anul trecut față de 2017 (1.9%). GfK estimează, de asemenea, o creștere pentru Spania de 2.4% în 2019, comparativ cu anul trecut, și de 2.8% pentru Franța.
În 2018 piețele est-europene au condus clasamentul creșterilor în retailul fizic, comparativ cu anul anterior, pe primele poziții situându-se Bulgaria (+7.7%), Cehia (+7.2%) și România (+7.1%). Polonia a fost pe poziția a 5-a, cu un ritm de 5.9%, după Ungaria (+5.3%). Spre comparație, piețele mari din Uniunea Europeană ca și valoare a vânzărilor, Germania, Spania, Franța au raportat în același interval creșteri modeste de vânzări în magazinele brick-and-mortar, de 1%, respectiv 3,6% și 2%, în timp ce Italia a fost pe un trend descendent (-0,2%). Cifrele menționate se referă la dinamica vânzărilor în euro, în toate țările incluse în analiză.
Incertitudini și amenințări pentru comerțul UE
Majoritatea consumatorilor europeni sunt în prezent împărțiți între forțe opuse. Pe de o parte, este incertitudinea legată de Brexit, conflictele comerciale și perspectivele de creștere mai slabe pe piețele de export importante, ar fi China. Dar, pe de altă parte, Europa are o piață solidă a forței de muncă, creșteri salariale mai mari și prețuri moderate pentru țiței.
Prăbușirea prețurilor la energie care a început încă de la sfârșitul anului trecut este un indicator că rata inflației în UE va scădea, mai arată raportul GfK. Alături de continuarea litigiilor comerciale cu SUA, slăbirea economiei europene la începutul anului 2019 domolește optimismul economiștilor. Ca urmare, este de așteptat în 2019 o rată a inflației mai mică de 1,6% pentru Uniunea Europeană. Pentru România, inflația prognozată pentru 2019 se situează la 3.3%, una dintre cele mai mari din Europa.
Puterea de cumpărare
În 2018, fiecare cetățean al celor 27 de țări analizate a avut o putere medie de cumpărare de 16.878 euro. Aceasta echivalează cu o creştere nominală de 3% faţă de anul precedent. Cele zece națiuni (din Est) ale UE cu cea mai mare creștere a puterii de cumpărare pe cap de locuitor din acest an au o putere de cumpărare mai mică decât cea medie.
Chiar dacă este în creștere, puterea de cumpărare în România se numără printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Croația, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia – Herțegovina, Macedonia, Albania și Turcia.
Soluția GfK de geomarketing a evaluat indicatori europeni cheie de retail și a publicat rezultatele detaliate în studiul European Retail in 2019 ce poate poate fi descărcat gratuit aici [2], în limba engleză.