7 megatrenduri care conturează viitorul retailului
Nimic nu (mai) garantează astăzi succesul în piețe de bunuri de consum. Experții Euromonitor International au identificat însă șapte megatrenduri care să îi facă pe retaileri mai atenți la necesitatea de a fi mai inovatori și de a pune accentul pe gândirea strategică. Doar astfel se vor putea adapta la schimbările pe care le impun consumatorii și pot rămâne relevanți.
Identificarea cu succes a megatrendurilor, analiza și modul de raportare la ele sunt esențiale oricărui business care vrea să aibă succes în piețele de consum. Lumea se schimbă rapid și a devenit extrem de dificil pentru un retailer să țină pasul cu competiția, în condițiile în care tehnologia stimulează atât gradul de inovare, cât și accesul la inovații. În ciuda acestei schimbări, este greu pentru companii să înțeleagă de ce industriile evoluează în modul în care o fac astăzi și cu atât mai puțin să poată prezice cum ar putea ele evolua în viitor.
Analiza megatrendurilor - pe care specialiștii Euromonitor le definesc ca fiind schimbări pe termen lung în comportamentul sau atitudinea cu impact global în mai multe industrii - le permite companiilor să construiască o strategie pe termen lung care este mai degrabă proactivă decât reactivă, dându-le posibilitatea să își dea seama unde sunt poziționate în prezent, dar asigurându-le și că au un plan pentru a fi relevante și pe viitor.
În afara celor șapte megatrenduri, specialiștii Euromonitor International au mai identificat cinci factori socio-economici care impulsionează și creionează megatrendurile consumatorilor. Aceste schimbări pe termen lung explică modificările continue în comportamentul consumatorilor, de la accentul pus pe experiențe în loc de lucruri pe care ar putea să le dețină, până la preocuparea pentru un mod de trai sănătos și etic. Raportul Euromonitor International ia în calcul modul în care au evoluat șapte megatrenduri în ultimul an și la ce ar trebui să ne așteptăm în viitor.
01. Consumatorul conectat
Tehnologia este unul dintre cei mai importanți driveri ai transformării retailului în viitor, iar consumatorul conectat este primul megatrend analizat de Euromonitor International. Peste 100 de milioane de utilizatori online vor cumula doar piețele din China și India până la finalul anului 2019. Deși aproape toate produsele și serviciile tind acum să încorporeze tehnologia Internet of Things (IoT), consumatorii încep să-și reducă dependența de tehnologie odată cu deconectarea conștientă, cunoscută sub numele de „detoxificare digitală”.
Această megatendință legată de consumatorul conectat evidențiază, de asemenea, pericolele tehnologiei. Faptul că acest tip de conexiune este caracterizat prin reacții instantanee a pus presiune pe unele persoane prin faptul că acestea răspund mesajelor imediat ce le-au primit. Deși notificările erau destinate să fie instrumente pentru îmbunătățirea vieții, unii consumatori consideră acum că mai degrabă ei se află în slujba dispozitivelor lor, decât vice-versa.
Părțile rele cu care vine la pachet această dependență de tehnologie sunt nomofobia - dezvoltarea unei temeri iraționale de a nu rămâne fără telefon - și sindromul „fear of missing out” sau nevoia impetuoasă de a fi la curent cu ceea ce fac oamenii în postările de pe platformele de socializare.
Ce urmează? Pe măsură ce consumatorii încearcă să se distanțeze de tehnologie pentru a putea ajunge la un echilibru digital și să reducă timpul pe care îl petrec online, brandurile trebuie să se asigure că fiecare interacțiune cu clienții trebuie făcută într-un mod mai strategic, astfel încât să le ofere mai multă valoare. În plus, shimbările legate de protecția datelor vor continua să afecteze interacțiunea cu consumatorul, pe măsură ce companiile trebuie să țină cont de restricțiile legate de colectarea de date.
2. Sănătatea ca stil de viață aspirațional
Colectarea de date, tehnologia și schimbarea valorilor consumatorilor sunt printre principalii factori care stau la baza megatrendurilor legate de stilul de viață sănătos. Până acum, pentru consumatori o viață sănătoasă a fost un concept limitat doar la diete și exerciții fizice. Acum, în schimb, aceștia pun un preț mai mare pe sănătatea mintală și pe alimentație sănătoasă, prin orientarea către produse sustenabile, bio etc.
Pe scurt, cerințele consumatorilor de astăzi sunt:
- O îmbunătățire a sănătății
- Produse bazate pe plante și fără lactoză
- O mai mare deschidere atunci când vine vorba despre sănătatea mintală.
Ce urmează? Dorința oamenilor de a avea un stil de viață sănătos va continua să domine experiențele consumatorilor, iar brandurile vor avea de câștigat pe fondul preocupărilor legate de prevenție și al cererii crescute pentru produsele fără ingrediente chimice. Potrivit datelor Euromonitor, principalele industrii precum food&drinks și serviciile de welness vor încerca să se concentreze pe oferirea de experiențe personalizate pentru consumatori.
3. O viață etică
Valorile etice și morale devin tot mai integrate în viața de zi cu zi a consumatorului și în strategiile corporațiilor. Preocupările cu privire la mediu, bunăstarea animalelor, producție durabilă și practicile legate de muncă vor continua, ceea ce face ca viața etică să fie un megatrend pe termen lung. Din ce în ce mai multe branduri au început să lucreze la construirea și implementarea strategiilor de etică și durabilitate. Cartea albă realizată de Euromonitor International în 2017 atrăgea atenția că schimbările de mediu, presiunile în creștere venite de la un public tot mai ancorat în mediul digital (digital savy) și ONG-urile vor juca roluri cheie în definirea schimbării etice. Iar datele statistice arată acum că, la nivel global, 28% dintre consumatori se simt bine cumpărând produse eco sau cu valori etice asumate și 39% dintre consumatori preferă să cumpere produse mai puține, dar de calitate superioară - după cum arată studiul Euromonitor International din 2019 privind stilul de viață al consumatorilor actuali.
Care sunt cerințele consumatorilor de astăzi:
- Ambalaje etice și sustenabile
- Transparență și autenticitate
- Branduri care să fie sursă de inspirație și de angajament pentru viitorul planetei.
Ce urmează? Acest megatrend este unul dintre cele mai importante atunci când vine vorba despre elementele disruptive în piață. Deja a fost observată o creștere a interesului consumatorilor față de acest subiect, dar și o presiune mai mare venită dinspre elementele externe și o colaborare mai strânsă între industrii, pentru a se atinge un mediu de lucru sustenabil care -după toate estimările - va crește. O transparență mai mare, o abordare minimalistă (reciclarea, refolosirea și readaptarea pentru noi utilizări) și un acces mai mare la informații vor continua să fie elementele cele mai importante ale acestui megatrend.
4. Reinventarea shoppingului
Modul în care consumatorii cumpără bunuri și servicii se schimbă pe măsură ce economia și tehnologia evoluează la scară globală. Deoarece consumatorii au tot mai multe modalități de interacțiune cu brandurile, companiile trebuie să fie capabile să se implice oricând și oriunde.
Procentul gospodăriilor în care există cel puțin un smartphone va crește la 72% până la finele anului 2019, fapt ce demonstrează că, din ce în ce mai mult, consumatorii au o disponibilitate mai mare pentru a primi informații despre mărci, produse și servicii. Deoarece consumatorii își fac acum propriile cercetări înainte de a cumpăra ceva, companiile trebuie să fie capabile să creeze un traseu al cumpărătorului („customer journey”) fără cusur de-a lungul întregului proces de cumpărare.
Ce urmează? Tehnologia va continua să fie principalul driver al acestui megatrend. Noile dezvoltări, cum ar fi 5G, inteligența artificială și creșterea vânzărilor prin intermediul platformelor precum Instagram vor domina piața, cel mai probabil, în viitor. Cu toate că inovația este în continuare un concept-cheie, trebuie avută în vedere și posibilitatea ca unele dintre branduri să piardă controlul relației cu consumatorul.
5. Experimentează mai mult
Tiparele comportamentale se mută de la a deține obiecte la experiențe, cu o scădere accentuată a cheltuielilor pentru bunuri durabile și creșterea cheltuielilor pentru servicii. Această megatendință este strâns legată de generația Millennials. Astfel, 48% dintre aceștia caută experiențe mai mult decât orice altceva. În plus, avansul tehnologic a acționat ca un factor important, astfel încât consumatorii să poată experimenta mai mult cu brandurile. Această schimbare a permis brandurilor să vină cu idei noi și creative pentru a-i atrage mai mult pe consumatori și pentru a-și asigura loialitatea acestora.
Cum se adaptează brandurile acestui megatrend:
- Poziționarea evenimentelor ca element esențial al strategiei „experimentează mai mult”
- Experimentează cu strategii de marketing
- Dezvoltarea unor strategii pe termen lung pentru magazinele de tip pop-up store
- Prioritizarea activității de promovare a acțiunilor sociale prin intermediul Instagram care are o rată de engagement cu 23% mai mare decât Facebook.
6. Pensionarea clasei de mijloc
În piețele dezvoltate, clasa de mijloc se luptă pentru a-și menține poziția economică de care s-a bucurat la un moment dat ca urmare a crizei financiare globale. Începând cu 2008, atunci când s-a declanșat criza financiară globală, inegalitatea veniturilor s-a adâncit atât în țările în curs de dezvoltare, cât și în cele dezvoltate, ceea ce a dus rapid la o micșorare a totalului veniturilor pentru cei care fac parte din clasa de mijloc. Ca urmare a schimbării puterii economice, astăzi cei care fac parte din această clasă își schimbă obiceiurile de consum și prioritățile.
Noile obiceiuri ale consumatorului din clasa de mijloc:
- Cumpărături selective – o loialitate scăzută față de branduri, compromisuri și experiențe mai mari;
- Decizii prietenoase cu bugetul – sunt mai predispuși să cumpere de la magazinele en-gros și de la magazinele cu discount;
- Shopping online – tehnologia a înlocuit aproape complet sloganul „locul unde sunt cele mai bune oferte”.
Ce urmează? Aproape două treimi dintre consumatori își prioritizează nevoile pentru a deveni mai prietenoși cu mediul și vor să interacționeze doar cu brandurile pe care le apreciază. Industria de travel&leisure, de exemplu, va resimți o schimbare majoră – de la experiențe care înseamnă o călătorie într-o altă destinație, la cele care implică mai multe comunități și culturi descoperite. Pe măsură ce tehnologia evoluează, această megatendință va îmbina mai mult experiențele consumatorilor cu interacțiunile cu brandurile, cu ajutorul inteligenței artificiale.
7. Premiumizarea
Atunci când vine vorba despre achiziționarea de bunuri și servicii acest concept se reduce, în principal, la motivațiile și prioritățile consumatorului. A devenit extrem de popular pentru consumatori să cheltuiască mai mulți bani pentru lucrurile care sunt mai importante pentru ei și să taie bugetele pentru lucrurile de care nu au nevoie.
Această megatendință a avut ca factor determinant schimbarea puterii de cumpărare. Consumatorii sunt cei care dețin controlul pentru modul în care sunt făcute cheltuielile, astfel încât se pune un accent mai mare pe experiențe premium și nu pe produse premium, iar pentru acest lucru se fac reduceri de la un domeniu pentru a obține satisfacție cât mai mare în altul.
Care sunt lucrurile pe care le cer consumatorii astăzi:
- Servicii personalizate și convenabile;
- Un mod de viață sănătos;
- Potrivirea produselor și a experiențelor cu momentele care au un impact emoțional asupra consumatorilor.
Ce urmează? Jucătorii din FMCG vor fi nevoiți să țină pasul cu inovarea și să ofere ingrediente și experiențe noi pentru consumatorii lor. Pe măsură ce inovația va continua să modeleze viitorul premiumizării, este foarte posibil ca piețele FMCG și farma să fuzioneze, dând naștere unei singure entități care să cerceteze ingredientele și să dezvolte produse.