"Ar putea dura un an pana la redresarea pietei de bauturi racoritoare"
Dupa un prim trimestru de scadere a pietei, in care producatorii s-au confruntat si cu majorarea pretului la rasina folosita pentru ambalajele Pet, industria de bauturi racoritoare asteapta sezonul de vara pentru a recupera volumele pierdute in ultimele luni. Doar temperaturile mari pot aduce trendul crescator pe piata in 2011, in conditiile in care consumul nu da semne de revenire.
„Cred ca de la jumatatea anului viitor vom vedea cu adevarat cresteri pe piata bauturilor racoritoare”, afirma Angela Preoteasa, Secretar General al Asociatiei Nationale a Producatorilor de Bauturi Racoritoare si Consultant al companiei de cercetare de piata Canadean pentru Romania si Ungaria. Ea prognozeaza pentru 2011 „un declin al pietei de cateva procente”, comparativ cu anul anterior.
Piata de profil s-a contractat cu un ritm anual de circa 10-11% in 2009 si 2010, dupa ce atinsese varful de vanzari in 2008. Categoria still drinks (bauturi racoritoare necarbogazoase cu un continut de fruct sub 25%), cu vanzari anuale de aproape 200 de milioane de litri inainte de intrarea economiei in recesiune, s-a redus aproape la jumatate pana in prezent, printre explicatii fiind scaderea puterii de cumparare si sustinerea mai slaba a produselor de acest tip de catre producatori, comparativ cu bauturile carbogazoase.
De altfel, Angela Preoteasa subliniaza faptul ca, la nivelul intregii piete, categoriile care au performat mai bine decat media industriei au fost cele sustinute puternic de catre producatori, prin investitii masive in promovare sau prin lansari de produse noi.
Tendinte pe piata
Siropurile din fructe si bauturile energizante sunt singurele categorii care au crescut in volum in 2010, comparativ cu anul anterior, potrivit studiilor de piata realizate de Canadean. „Siropurile reprezinta o categorie pe care producatorii incearca sa o revitalizeze mizand pe pretul unitar mai redus, in conditiile scaderii puterii de cumparare”, completeaza Angela Preoteasa. Inainte de 1990, cand sifonariile aveau un loc important pe piata apei de consum, iar numarul marcilor de bauturi racoritoare disponibile pe piata era foarte redus, categoria de siropuri era mult mai mare decat in prezent.
La randul ei, pe categoria energizantelor s-au remarcat in ultimii doi ani doua tendinte: migrarea consumului catre branduri mai accesibile si cresterea semnificativa a produselor marca privata a lanturilor de magazine. Burn Day (Coca-Cola), Elektrik (Romaqua) si Rienergy (European Drinks) sunt doar cateva dintre brandurile care au adus noutati in segmentul de profil in ultimii ani.
„Se creeaza mai multe ocazii de consum pentru energizante, care pot ajunge astfel la un consum de masa. Pe pietele externe exista subcategoria bauturilor energizante cu suc de fructe, care probabil va aparea si in Romania in urmatorii ani”, completeaza Angela Preoteasa.
„Tot in ultimii ani, pe segmentele juice (sucuri cu continut de fruct de 100%) si nectar (25-99%) am remarcat majorarea ponderii in totalul vanzarilor pe piata a ambalajelor de 1,5 - 2 litri, unii dintre producatori lansand astfel de ambalaje, dar crescand si oferta de marci private ale retailerilor”, mai spune ea.
Categoria juice a fost mai putin afectata de criza decat cea a nectarurilor, potrivit datelor Canadean. Angela Preoteasa pune acest lucru pe seama segmentului de cumparatori caruia i se adreseaza si care a fost mai putin afectat de criza economica, dar si a scaderii diferentei de pret intre cele doua tipuri de produse, avantajul sucurilor juice 100% fiind acela ca sunt percepute de catre consumatori ca fiind bauturi cu beneficii mai mari pentru sanatate. Tot pe segmentul bauturilor necarbonatate, trebuie remarcata trecerea brusca pe scadere a pietei de ice tea (ceaiuri gata preparate), care in perioada anterioara crizei crestea si cu ritmuri anuale de peste 100%. Daca in 2008, categoria a crescut cu 60% fata de anul anterior, in 2009 dinamica a fost negativa, cuprinsa intre -7% si -10%, arata datele Canadean.
La randul lor, bauturile sport drinks – care se adreseaza persoanelor foarte active, ajutand nu numai la rehidratare dar si la compensarea sarurilor pierdute prin transpiratie – au avut o evolutie in timp „in dinti de fierastrau: cresterile au fost urmate de scaderi”, potrivit Angelei Preoteasa. Ea mai spune ca aceasta categorie este dezavantajata de lipsa investitiilor in promovarea ei in comert, astfel incat consumatorii nu cunosc beneficiile specifice ale bauturilor de tip sport drinks si diferentele fata de energizante. anadean monitorizeaza si vanzarile de apa imbuteliata, segment pe care trendul dominant in 2010 a fost declinul mai mare al consumului de apa minerala comparativ cu apa de masa sau de izvor, cu un pret mai mic pe litru.
Pet-ul pune presiune pe pret
In decembrie, pretul rasinei folosite pentru fabricarea ambalajelor din Pet s-a majorat cu 25% intr-o singura luna, ceea ce s-ar putea resimti in pretul la raft al apei imbuteliate si al altor bauturi la Pet. De altfel, reprezentantii unor producatori de profil au semnalat deja iminenta scumpirii bauturilor la Pet incepand cu trimestrul al doilea.
Producatorii de bauturi racoritoare s-au confruntat si in acest an cu un declin al consumului in primul trimestru, potrivit studiilor Canadean. In plus, primele doua saptamani din luna mai au adus scaderi de vanzari imbuteliatorilor de apa, comparativ cu aceeasi perioada din 2010 din cauza vremii nefavorabile.
„Primul trimestru este insa destul de nerelevant pentru dinamica pietei pe intregul an, cel mai important fiind trimestrul al treilea, in care de obicei varful de vanzari este reprezentat de temperaturile crescute de la sfarsitul lui iulie si inceputul lui august”, precizeaza Angela Preoteasa.
De altfel, datele Canadean confirma acest lucru: chiar si intr-un sezon de vara slab, cum a fost cel din 2010, trimestrul al treilea a adus jucatorilor din piata bauturilor racoritoare vanzari semnificativ mai mari fata de al doilea trimestru, ratele de crestere fiind cuprinse intre 5% si 38%.