Noul viitor al retailului fizic: concepte globale de neratat în 2022
După doi ani de pandemie, retailul fizic nu doar că a supraviețuit în acest timp, dar a reușit și să inoveze. Mai mult, tendințele prevăzute pentru anii următori au fost accelerate mult mai devreme decât se estima. Acest lucru a dus atât la transformarea retailului, așa cum îl știam, cât și a metodelor creative de recuperare, pe măsură ce noi concepte comerciale umplu vidul.
Articol scris de Matthew Brown, Retail Futurist Echochamber - London
Lumea a învățat să cumpere online. În retailul fizic, tehnologia este și ea prezentă: codurile QR fac parte din viața cotidiană, iar tehnologia digitală oferă oportunități pentru brandurile creative care vor să se conecteze cu consumatorii într-o manieră care să aducă plusvaloare sesiunii de cumpărături. În același timp, experiențele tactile inspiraționale sunt mai importante ca niciodată. Elemente esențiale ale comerțului, precum merchandisingul, designul sau inovația de produs, prosperă. Magazinele fizice, departe de a fi dispărut, se reinventează ca destinații interesante, expert organizate și responsabile din punct de vedere social, în timp ce pop-up store-urile explodează de creativitate dinamică și schimbare constantă.
Toate aceste tendințe sunt cu adevărat globale și sunt relevante pentru fiecare sector, indiferent că vorbim de retail alimentar, fashion, bricolaj sau echipamente sportive. Mai mult, aceste trenduri sunt vizibile pe mai multe piețe, din România până în Marea Britanie. Recomandarea pentru retailerii români care doresc să țină pasul cu aceste realități este să investească în experiența de shopping, de la designul magazinului și visual merchandising până la storytelling în comunicare și curatorierea expertă a sortimentației. Tehnologia ar trebui introdusă doar dacă aduce plus valoare experienței de cumpărare. Însă cel mai important aspect este să nu uite că, într-o lume în care poți cumpăra orice online, magazinele fizice trebuie să surprindă și să încânte. Iată câteva exemple de astfel de magazine.
Amazon Fresh, Londra
2022 este anul revoluției convenienței. În 2018, când am vizitat pentru prima oară Amazon Go în Seattle, mi-a devenit clar că magazinul fără case de marcat oferea nu doar cumpărături fără fricțiuni, dar și o tehnologie magică care putea transforma complet modul în care interacționăm cu brandurile. Totuși, abia în 2021 Amazon și-a lansat tehnologia la nivel internațional prin intermediul celor 15 magazine Amazon Fresh din Londra. În timp ce Amazon își promovează în mod activ marca privată fresh, la nivel strategic Amazon Fresh este o dovadă a unui concept inovator desemnat să vândă tehnologia „just walk out” altor retaileri din afara industriei alimentare, care și-au deschis propriile versiuni, precum magazinele Pick & Go ale Sainsbury, Tesco Get Go (care folosește tehnologia rivalului Trigo) sau magazinul fără case Aldi din Greenwich, care utilizează tehnologia AiFi. Așteptați-vă la o serie de astfel de concepte în întreaga lume în acest an.
Eataly, Londra
Chiar dacă pandemia a accelerat shoppingul online și tendințele tehnologice, Eataly demostrează că experiențele culinare autentice încă sunt importante, iar ospitalitatea rămâne unul dintre elementele cheie ale retailului fizic. Ultimii doi ani nu au oprit lansarea minunatului magazin Eataly din Londra. Am vizitat magazinul originar din Torino în 2007 și de atunci am urmărit evoluția brandului la nivel global. Noul magazin Eataly din Londra, din apropierea stației Liverpool Street, este impresionant: 4.200 metri pătrați de produse alimentare, întinse pe două etaje, cu cea mai mare vinotecă italiană din Londra, o școală de gătit, peste 5.000 de produse italiene, precum mozzarella de casă, paste sau pâine. Magazinul concept dispune de nouă restaurante și baruri. Eataly este dovada perfectă că storytellingul, merchandisingul frumos și sortimentația de produse artizanale sunt instrumente atemporale în crearea unui retailer care surprinde și încântă.
Silpo, Ucraina
Într-o lume plictisitoare, Silpo reprezintă un far al creativității, cu magazine care dau viață culturii și basmelor. În timp ce Ucraina ajunge pe prima pagină a ziarelor globale din toate motivele greșite, retailul alimentar din Ucraina este unul dintre cele mai inovatoare din lume.
Silpo este un format premium al Fozzy, unul dintre cele mai mari grupuri alimentare, și deține 230 de magazine, dintre care mai bine de 90 dintre ele sunt concepte de designer, fiecare cu o temă și un design complet diferit. Retailerul a deschis astfel de locații chiar și în perioada pandemiei, 30 de magazine fiind inaugurate din 2019 și până în prezent. Temele supermarketurilor Silpo sunt American Diner, Steampunk, Circus Excellence sau Mountain Extreme.
RH Gallery, Dallas
Restoration Hardware, redenumit RH, continuă să fie un exemplu fantastic de retailer de lifestyle, în perioada pandemiei investind 40 de milioane de dolari în renovare și în locația din Knox Street, Dalas. Magazinul este dotat cu un wine bar, un restaurant rooftop și dispune de o grădină superbă, dovezi ale importanței ospitalității ca driver în industria de retail.
Strategia CEO-ului Gary Friedman este de a investi în destinații iconice, la limita dintre rezidențial și retail, astfel încât clienții să răsfoiască gama de produse ca și cum s-ar afla într-o casă adevărată. Pe lângă oferta magazinului, clienții beneficiază de abonamente de membru și servicii de design.
Gentle Monster Haus, Seul & Shanghai
Gentle Monster a devenit un department store veritabil unde arta se îmbină cu comerțul, iar robotica se întâlnește cu digitalul odată cu deschiderea în Seul a noului său concept emblematic Haus. Seoul Haus Dosan combină trei dintre brandurile retailerului într-un spațiu de brand creativ și experiențial: Gentle Monster cu ochelari de soare, Tamburins cu zona de beauty și patiseria Nudake. Spațiul este ancorat de o instalație 3D pe mai multe etaje, concepută în colaborare cu Frederik Heyman, care încalcă în mod deliberat convențiile retailului tradițional. Cel de-al treilea etaj prezintă The Probe, un robot dezvoltat de laboratorul de robotică din cadrul Gentle Monster, propulsând astfel brandul printre retailerii care depășesc în mod constant granițele storytellingului, ale teatrului digital și ale inovației de produs.
House of Schwarzkopf, Berlin
Direct to consumer este un trend în creștere, mai ales pe măsură ce brandurile înțeleg puterea conectării consumatorilor cu spații unde își pot aduce la viață poveștile. House of Schwarzkopf aduce o nouă experiență retailului din Berlin, care combină un salon de înfrumusețare cu analize detaliate ale experiențelor și un magazin fizic ce oferă produse de păr Schwarzkopf în ediție limitată. Situat într-un spațiu frumos proiectat în inima orașului Mitte, acesta a fost un proiect la care am contribuit și noi, de la Echochamber, cu workshopuri inovatoare pentru client. Rezultatul este un exemplu de clasă mondială pentru felul în care retailerii pot transforma un produs de bază într-o experiență captivantă. Câteva exemple de astfel de experiențe sunt storytellingul pe baza soluțiilor RFID, studioul pentru selfie-uri sau posibilitatea de a-ți personaliza ambalajul sticlei de șampon.
Censuum, Copenhaga
Chiar dacă pandemia a accelerat dispariția magazinelor tradiționale, o nouă generație de retaileri centrați pe misiune reapare pentru a oferi consumatorilor noi spații de shopping. Censuum se poziționează ca „magazinul viitorului”, care susține și găzduiește mărci responsabile din industriile alimentară, de fashion sau home&deco. Acestea sunt noi pe piață și încearcă să intre în zona de retail. Proiectul antreprenorilor danezi Dion Guldbjerg și Dennis Eriksen s-a extins cu a doua locație în Copenhaga. Magazinul combină designul industrial cu merchandising și storytelling de produs interactive. Fiecare brand listat în Censuum trebuie să fie responsabil din punct de vedere social, de la sustenabilitatea mediului până la probleme etice mai ample.
Anya Hindmarch Village, Londra
Anya Hindmarch Village oferă un nou tip de experiență de brand, care aduce o abordare hibridă de magazin universal într-un colț de stradă din Londra. Noul magazin deține, pe lângă conceptul original Anya ce comercializează genți și accesorii personalizate, patru vitrine ce creează ideea de „sat”. „The Plastic Store” este despre sustenabilitate și upcycling, în timp ce „Labelled” este dedicat artei organizării și oferă cele mai bine vândute produse Hindmarch. Anya Café este o cafenea fermecătoare, cu mese în aer liber. Nu în cele din urmă, The Village Hall este un pop-up store permanent care își schimbă profilul în funcție de sezon, de la salon de înfrumusețare la deschidere la băcănie vara trecută sau magazinul lui Moș Crăciun în 2021.
Samaritaine, Paris
După 16 ani, cel mai iconic magazin universal din Paris, Samaritaine, s-a redeschis după o renovare de 1 miliard de euro, susținută de DFS, filiala de turism a gruplui LVMH. Cu o echipă de arhitecți și designeri de top, noul magazin oferă o experiență de shopping mixtă, premium, dispune de un hotel de lux și de magazine a căror suprafață depășește 20.000 de metri pătrați ce oferă o selecție vastă de articole de fashion, alături de servicii de beauty, precum centre spa sau saloane de înfrumusețare. Samaritaine găzduiește, de asemenea, faimoasa Galerie Perrotin, ce dispune de pop-up store-uri, food counters și restaurante. Hub-ul de shopping este gazda a peste 600 de branduri, multe dintre ele în exclusivitate, și are peste 1.700 de angajați care supraveghează fluxul de vizitatori.