20 de ani de PROGRES

20 de ani de retail modern, 20 de ani de progres! 20 de ani de Progresiv! Pare mult, este mult, dar a fost extraordinar!

În 1999 era pionierat…aproape toți din vremea aceea eram pionieri, fără să știm. În România erau câteva repere super importante pentru cei ce lucrau în FMCG: marii distribuitori, comerțul tradițional, „engros-ul” și rețelele de magazine din marile orașe. Cine își mai aduce aminte de Nic Dorobanți din București, de rețeaua de magazine Aliment Murfatlar, primele magazine Alcomsib din Sibiu, Alimetara Iași, Mega Image Lizeanu. Comerțul pentru noi era o noutate, era o nouă industrie care punea la dispoziția tuturor joburi, relații și abilități noi, produse noi și punea bazele unui nou tip de competiție, axată pe viteză, persuasiune și acoperire. Fiecare brand încerca cea mai bună soluție de „route to market”. P&G, Danone, Wrigley, Mars, Nestlé , PepsiCo, Coca-Cola erau campionii competitivi din „fragmented trade”, erau cei care aduceau creativitate prin distribuție, programe de trade marketing, programe de teatralizare în micile magazine, programe de loializare. Campionii se bazau mai ales pe volume și da, „size matters”. 20 de ani de PROGRES

Acum, după 20 de ani, campionii sunt poate aceiași, dar sigur competiția se bazează pe considerente mult mai complexe decât dimensiune și viteză. Azi, shopperul este cel care dictează, datele și „insights from data” sunt lucrurile care pot face diferența între „winning” și „losing”, între succes și insucces. Azi, „disruptors“ sunt cei care cresc exponențial sau care prin rolul lor de „disruptor” ajută marile companii să forțeze inovația, să își regândească relația cu shopperul și consumatorul. În toată această nouă piață avem un mare câștigător: consumatorul! Retailul a evoluat. Modern trade, HoReCa, fragmented trade, discounters sunt modele de business și de retail în care „relația personală” este doar o premisă, și deloc cea mai importantă. Astăzi „value creation“, „shopper communication”, „ocassion brand pack price”, „category management”, „profitable revenue growth management”, „innovation” sunt premisele care fac diferența între campioni și restul pieței.

În toată această schimbare două lucruri au rămas la fel de importante: oamenii și liderii de opinie, catalizatorii. Acum ca și atunci, avem nevoie de informație, de o platformă de comunicare, de un loc unde să evoluăm împreună, de un loc în care industria să poată face un „best practice sharing”. Aici, revista Progresiv a jucat și va juca un rol foarte important în evoluția industriei, a comunicării în industria noastră, dar și a oamenilor. Pentru România, pentru liderii din FMCG, pentru leaderii din retail, Progresiv este și va rămâne un reper important!

Ce urmează? Get ready for digital era! Tehnologia va accelera transformarea, în toate forțele care acționează în piață: retailer, supplier, logistics, shopper. Toți vom trăi și această transformare. Aștept cu nerăbdare să spunem la Conferința Progresiv 2035: „Engage!”

Articol scris de Lucian Marin (Foto), Managing Partner la Marco Polo CEE, un profesionist cu experiență de peste 15 ani în FMCG

lucian.marin@marcopolocee.com

 

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...