Liderii noului val

Viitorul aparține celor care sunt creativi, inovatori, originali și care au, în același timp, abilitatea de a merge mai departe atunci când creațiile lor devin învechite sau nu dau randament, pășind într-un nou ciclu de inovație. Viitorul aparține celor care au capacitatea de a nu se limita la ceea ce au fost învățați să facă și la ceea ce a funcționat în trecut. Este un nou val economic, care aduce cu sine organizații agile, inovatoare, lideri originali, rebeli, capabili să spargă limitele modelelor de business actuale. Liderii noului val

Noul val este cel al inovatorilor: lideri capabil să se reinventeze, să reinventeze modul de operare al organizației, astfel încât să capteze cât mai mult din potențialul tututor celor implicați: angajați, clienți, furnizori, susținători, reglementatori. Nu spun ceva nou aici, ceea ce este nou este capacitatea noastră de a pune în practică acest nou mod de gândire, de conducere, deschis la schimbare, la experimentare, la risc, la colaborare în întregul ecosistem al afacerii.

În marile corporații din sectorul retailului, cuvântul „inovație” este foarte des auzit. Ceea ce este mai puțin auzit, și mai ales practicat, este legat de schimbarea mentalității liderilor care conduc aceste organizații. Leadershipul care facilitează inovația în organizație nu mai este suficient să fie centrat pe un singur om, în vârful ierarhiei, care să gândească și să decidă pentru toți. Acest model este unul limitativ – limitat la competența unui singur om. Nu mai este sustenabil să se stabilească totul la vârf și ceilalți să urmeze orbește ordinele „marelui strateg”. Organizațiile care vor excela cu adevărat în viitor sunt cele care vor descoperi cum să capteze angajamentul oamenilor și cum să stimuleze capacitatea de învățare la toate nivelele organizației.

O perspectivă simplă despre inovație în mediul organizațional este că în primul rând trebuie să creezi spațiul pentru idei noi, inovatoare – venite de oriunde. Poate fi un cadru în care cei care sunt în contact direct cu clienții, furnizorii, autoritățile etc să-și facă cunoscute ideile și să primească sprijin pentru implementarea lor.

Sunt organizații care au implementat deja platforme de comunicare în care orice angajat își poate face publice ideile, apoi acele idei care sunt alese și sprijinite de cât mai mulți oameni din interiorul organizației merg mai departe, ajungând să fie puse în practică.

Câteva dintre provocările și temele de reflecție pe care le văd în mod curent în agenda liderilor din retail, preocupați de inovație, de creșterea sustenabilă a afacerii, sunt:

  • Ce fel de structură organizațională ar trebui să construim pentru a facilita o cultură a inovației?
  • Ce fel de stil de management ar trebui să avem în organizație pentru a favoriza chestionarea, reflecția, curiozitatea, experimentarea?

De cele mai multe ori, ne dorim inovația în organizație, dacă se poate, fără a schimba nimic din modul în care activăm în organizație. Ne dorim schimbarea, dar fără să se schimbe nimic.
Schimbările sunt legate de crearea unei viziuni împărtășite de toți membrii organizației, o viziune pozitivă, în imagini clare care să îi inspire pe toți să acționeze așa cum poate nu au mai acționat până acum. Această viziune va fi creuzetul, cadrul în care inovația va apărea.

Viziunea aceasta va cere o nouă structură și poate un nou mod de operare în organizație: noi procese care includ reflecția după acțiune, care includ punerea în practică a lecțiilor învățate atât de lideri cât și de specialiști, procese de lucru care includ și permit chestionarea modului în care facem ceea ce facem sau care permit experimentarea, curiozitatea și greșelile apărute pe parcurs. Colaborarea și spiritul de echipă sunt cele care stau la baza învățării și inovației, deoarece învățarea este o disciplină de echipă. Dialogul devine astfel forma centrală de comunicare în interiorul organizației. Jocurile de putere, conformarea și lipsa de responsabilitate nu își mai au rostul, deoarece nu mai sunt permise și validate de membrii echipei, indiferent de nivelul lor.

A aduce inovația în organizație presupune să faci loc unui mod nou de a conduce oamenii, astfel încât aceștia să creeze servicii, produse, procese noi. Inovația va schimba fundamental modul în care înțelegem leadershipul – aduce înțelegerea că liderii sunt cei care creează cadrul potrivit pentru ca specialiștii să iasă cât mai mult în față și să lucreze cât mai mult împreună. Provocarea va fi despre a vedea realitatea ca pe o sursă de oportunități  de creștere și dezvoltare, și nu ca pe o sursă de obstacole și dificultăți.

Autor: Rodica Obancea, Coach profesionist pentru executivi și echipe.

piata de munca in primul trimestru,angajati in timpul unei discutii de strategie
Accenture: 95% dintre angajați consideră inteligența artificială generativă utilă, dar 60% se tem de pierderea locului de muncă
Deși 95% dintre angajați consideră că este util să lucreze cu inteligența artificială generativă, aproximativ 60% dintre ei sunt, de...
Magor Csibi, Trend Consult: „Retailul joacă un rol de pionierat prin transparentizarea salariilor”
Magor Csibi, Trend Consult: „Retailul joacă un rol de pionierat prin transparentizarea salariilor”
O industrie puternic tradițională, dar și unul dintre cei mai mari angaja­tori la nivelul întregii țări, retailul este un sector ce poate...
Inovația, de la misiune imposibilă la catalizator pentru vânzări în perioade de instabilitate
Inovația, de la misiune imposibilă la catalizator pentru vânzări în perioade de instabilitate
Cum pot brandurile să se evidențieze și să inoveze într-un context inflaționist? Pentru mărcile care aduc ceva nou într-o piață...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...