FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Știri > Scadere de 25% pentru piata bunurilor de folosinta indelungata in primele trei luni din 2010

Scadere de 25% pentru piata bunurilor de folosinta indelungata in primele trei luni din 2010

Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru cu 24,9% comparativ cu acelasi trimestru din 2009. Totusi, rezultatele sunt mixte la nivel de sectoare. Sectorul Foto a inregistrat o usoara crestere de 2,5%, in timp ce sectoarele IT si Telecomunicatii au scazut cu mai mult de 30%.

Piata totala de bunuri de larg consum monitorizata de GfK TEMAX a fost de 271 milioane euro in primul trimestru al acestui an, cea mai redusa valoare inregistrata de GfK TEMAX. In timp ce cateva sectoare au prezentat evolutii incurajatoare, altele, precum cel de IT si telecomunicatii, prezinta un declin semnificativ, comparativ cu inceputul anului 2009.
Sectorul Foto a fost singurul care a avut o evolutie pozitiva comparativ cu primul trimestru din 2009. Electrocasnicele mici si electronicele de larg consum au prezentat scaderi de ordinul unei singure cifre pentru prima data din T4 2008, in timp ce electrocasnicele mari au inregistrat un declin de 13,1%. Sectorul echipamentelor de birou a inregistrat o crestere negativa de 27,6%. Sectorul de telecomunicatii si cel de IT au scazut cu 34,7%, respectiv 38,2%.

Foto
In comparatie cu acelasi trimestru al anului precedent, piata foto a inregistrat o usoara crestere de 2,5%. Totusi, in valori absolute, performanta acestui trimestru a fost cu 2 milioane de euro mai redusa decat valorile atinse in fiecare din ultimele 3 trimestre ale anului 2009.
Vanzarile de rame foto digitale, care au inregistrat cifre record in decembrie 2009, au crescut cu doar cateva procente, in timp ce valoarea pentru aparate foto compacte a ramas constanta. In cadrul pietei de camere digitale, dorinta consumatorilor de a obtine un raport calitate-pret cat mai avantajos s-a reflectat si in preferinta pentru aparate D-SLR si modele compacte mai avansate (zoom>=11x).

Electrocasnice mici
Cu vanzari totale de 17 milioane de euro, piata electrocasnicelor mici a scazut cu 5,3% in T1 2010, comparativ cu T1 2009, fiind foarte aproape de nivelul din T2 2009. Piata totala a fost cel mai mult afectata de segmentul aparatelor electrice de ras si a epilatoarelor, cu un declin in T1 2010 de 20%. Reprezentand aproximativ 35% din totalul electrocasnicelor mici si inregistrand o descrestere de 8%, cel mai mare grup de produse – aspiratoarele - a produs la randul sau un impact negativ asupra pietei totale. In acest trimestru, aparatele electrice de ras si epilatoarele, aspiratoarele si fiarele de calcat, au avut cea mai slaba performanta de la inceputul anului 2009. Spre deosebire de acestea, comparand T1 2010 cu acelasi trimestru al anului trecut, aparatele pentru prepararea alimentelor, produsele de ingrijire a parului si fierbatoarele au inregistrat o evolutie pozitiva.  Cererea ridicata de mixere si blendere declansata de eroziunea pretului a reusit sa genereze o crestere a valorii totale a pietei aparatelor pentru prepararea alimentelor. 
In plus, o alta categorie monitorizata de GfK TEMAX, cea a expresoarelor si a filtrelor de cafea, a scazut in T1 2010 comparativ cu T1 2009 cu 3%. Achizitiile in crestere de expresoare care folosesc exclusiv capsulele unui singur furnizor, precum si de modele 2in1 (expresoare/filtre)  au scos la iveala o schimbare in tendinta de consum si anume preferinta pentru expresoare in detrimentul filtrelor de cafea.

Electronice de larg consum
Pusa la incercare de puternicele trenduri recesioniste ale anului precedent si in mica masura sprijinita de sectoarele inovative in crestere – precum LED, Blu-Ray si HDTV – piata de electronice si-a incetinit ritmul de descrestere avut in 2009. Cu o cifra de afaceri similara cu cea a primelor 3 trimestre din 2009, vanzarile din ianuarie - martie 2010 au descrescut cu numai 7,6% comparativ cu T1 2009. Vanzarile de televizoare cu ecran plat detin un loc fruntas in ierarhie, reprezentand aproximativ 40 milioane euro din intreaga piata de electronice de larg consum a carei valoare este de 57 milioane euro. Pentru acest produs, vanzarile in T1 2010 fata de T1 2009 au fost constante.
Comparativ cu 2009, martie 2010 s-a dovedit a fi o luna cu o evolutie pozitiva pentru anumite produse, precum PTV-urile si consolele video, care au reusit sa aiba o rata de crestere de doua cifre, in timp ce vanzarile de sisteme audio si Home Cinema si-au redus cu aceeasi valoare rata de descrestere.  Daca aceasta poate fi interpretata sau nu ca prim semn de risipire a dificilei recesiuni la nivel local este o chestiune discutabila. In T1 2010, in cadrul categoriei electronicelor de larg consum, trendurile au fost variate; piata DVD player-elor si recorder-elor, MP3/MP4 player-elor si in special cea a camerelor video se afla inca pe acelasi trend negativ.
2010 vine cu o serie de provocari in special pentru camere video si MP3/MP4 player-e, usor de inlocuit cu alte gadget-uri – precum aparatele foto digitale cu optiune de filmare HD sau telefoanele mobile cu functii multimedia. Avand in vedere tendinta sociala de petrecere a timpului liber in confortul propriului camin, dar si evenimentul sportiv major care va avea loc in acest an – Cupa Mondiala FIFA din Africa de Sud - ne putem astepta ca restul produselor TV/Audio sa inregistreze cel pusin aceleasi valori ca in 2009.

Electrocasnice mari
Electrocasnicele mari au inregistrat anul trecut, de la trimestru la trimestru, o evolutie echilibrata a vanzarilor, dar in primul trimestru din 2010 lucrurile au inceput sa se schimbe. In T1 2010, piata de electrocasnice mari a atins o valoare de doar 58 milioane euro. 
Dupa cum era de asteptat, dupa sarbatorile de iarna, vanzarile de electrocasnice mari au fost slabe; numai promotiile de Paste din luna martie au contribuit la o diminuare a ratei cresterii negative de 13,1% inregistrata in T1 2010 comparativ cu T1 2009.
Deoarece cresterea pozitiva ramane o aspiratie viitoare pentru 2010 – care, din cate se pare, urmeaza a fi tot un an dificil pentru intreaga ramura - un salt in ceea ce priveste calitatea este obligatoriu. 2009 a fost un an in care deprecierea pretului a atins un nivel inalt pentru aproape toate produsele din categoria electrocasnicelor mari. Astfel, un an 2010 mai bun ar putea necesita o investitie in segmentele inovatoare, precum incastrabilele - un segment stabil pe tot parcursul anului 2009 - sau imbunatatiri ale caracteristicilor pentru a incetini traiectoria descrescatoare in ceea ce priveste pretul si evitarea adancirii intr-o piata instabila.

Echipamente de birou
Situatia pietei Echipamentelor de birou pare mai buna decat cea a pietei corespondente de IT. Echipamentele de birou au inregistrat o descrestere de 27,6% in primul trimestru al anului 2009, atingand valoarea de 10 milioane de euro.
Sub-segmentul de imprimante cu tehnologie laser a inregistrat in continuare o crestere pe fondul scaderii pretului mediu. Cu toate acestea, acest sub-segment nu are inca o pondere suficienta pentru a contracara tendinta negativa a categoriei de produs in total.

Telecomunicatii
Sectorul Telecom prezinta o tendinta descrescatoare in primul trimestru al anului 2010 (-34,7%) si o cifra de afaceri totala de 42 milioane de euro. Acest lucru poate fi justificat prin declinul pretului mediu de achizitie pe piata pentru telefoanele mobile si printr-un nivel ridicat de subventionare de catre operatori.
Desi ne confruntam cu o crestere negativa, smartphone-urile continua sa inlocuiasca telefoanele mobile clasice in preferinta consumatorilor. Este posibil ca cifra totala de afaceri pentru smartphone-uri sa schimbe soarta sectorului in viitor. 

IT
Sectorul IT incheie primul trimestru al anului 2010 la 80 milioane euro si prezinta o fluctuatie negativa (-38,2%) comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut.
Piata de PC-uri a fost profund influentata de criza economica. In ciuda faptului ca segmentul PC desktop a prezentat o tendinta negativa, laptop-urile au avut o mare contributie la cresterea pietei. Acest rezultat pozitiv este datorat in principal unei cresteri a vanzarilor de netbook-uri cauzata la randul ei de preturi mai reduse.

Un factor care contribuie la o imagine de ansamblu negativa asupra sectorului IT este slaba performanta inregistrata de segmentul business-to-business. Deoarece acesta detine o cota mare  din piata IT, tiparul de crestere negativa a acestui segment si-a lasat amprenta asupra sectorului IT.
In contextul unei puternice dependente de segmentul B2B privind comenzile de la firmele corporatiste si de la sectorul public, criza economica a fost principalul factor care a conturat aceasta evolutie slaba. 

Studiul
GfK TEMAX® Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK TEMAX® este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.

Știri asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content