FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Știri > Ritm incetinit de descrestere pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Ritm incetinit de descrestere pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata si-a incetinit scaderea in al doilea trimestru din 2010, valoarea vanzarilor fiind doar cu 15% mai mica comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea, trebuie remarcat ca valoarea totala este mai mica decat in primul trimestru si, luand in calcul si cresterea TVA incepand cu 1 iulie, tendinta negativa ar putea continua.

Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata monitorizata de GfK TEMAX a fost de 266 milioane de euro in al doilea trimestru al acestui an, in scadere cu 15%, de la 313 milioane de euro in acelasi trimestru din 2009. Sectoare cum ar fi electronicele de larg consum, aparatele foto si electrocasnicele au atins valori similare cu T2 2009, in timp ce sectoarele IT si Telecom au scazut cu mai mult de 20%.

Electronicele de larg consum

In comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, in al doilea trimestru al anului 2010 sectorul produselor electronice de larg consum a afisat o usoara crestere de 1,3%, atingand vanzari de 55 milioane euro.
In timp ce pentru produse cum ar fi Panel TV si console pentru jocuri video, cererea pozitiva pe piata a determinat rate pozitive de crestere, pentru restul electronicelor ratele de crestere au ramas negative.

Nici pentru produsele sezoniere, cum ar fi camerele video si sistemele de navigatie performanta nu a fost una spectaculoasa in aceasta perioada. In general, consumatorul a optat pentru modele care sa fie atractive ca pret. De exemplu, pe piata camerelor video, una din doua camere video vandute in iunie 2010, inregistreaza pe Chip / Flash Memory la rezolutie standard, in timp ce ultimele trei luni au adus pe piata de sisteme de navigatie o crestere a vanzarilor de modele GPS fara harta. Toate acestea sunt exemple de produse pozitionate pe un segment de pret atractiv pentru consumator.

Pe de alta parte, efectul Cupei Mondiale FIFA si nu numai, a adus o crestere de doua cifre pentru vanzarile de TV, in iunie 2010 in comparatie cu iunie 2009. Cu toate acestea, impactul acestui eveniment a fost considerabil mai putin puternic decat cel avut de Campionatul European de Fotbal in iunie 2008. Un alt factor care a contribuit la cresterea vanzarilor pe piata TV in ultimele saptamani din iunie 2010 au fost stirile despre cresterea TVA-ului si promotiile asociate pe care retailerii le-au realizat.

Electrocasnicele mici (SDA)

Dupa mai multe trimestre de declin, piata romaneasca de electrocasnice mici continua trendul descendent in al doilea trimestru al anului, dar cu o scadere mai mica - de 1,7% comparativ cu acelasi trimestru din anul precedent. Redresarea pietei provine de la o serie de categorii de produse care au inceput sa creasca cu ceva timp in urma - precum aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbatoarele electrice, masinile de tuns si, de asemenea, de la noi categorii in crestere  - aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparatele de ras electrice si epilatoarele.

Pe parcursul acestui trimestru, mai a fost luna cu cele mai mari valori pentru mai multe categorii, exceptie facand produsele cumparate mult mai mult in luna aprilie, cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor si aspiratoarele si produsele cumparate in luna iunie, precum epilatoarele.

Ascensiunea pietelor aparatelor de tuns, a aparatelor de ras electrice si a expresoarelor si sezonalitatea epilatoarelor au condus la cresterea vanzarilor intregului sector. In cadrul expresoarelor, cele care folosesc capsule sunt cele care au avut o prestatie pozitiva si care, impreuna cu o evolutie buna din cadrul pietei aparatelor pentru prepararea alimentelor, cum sunt mixerele manuale, blenderele, si  tocatoarele electrice. Toate aceste cresteri sustin ideea ca romanii prefera sa cheltuiasca mai putin in oras si sa petreaca cat mai mult timp in casa.

In ciuda evolutiei bune pentru aceste categorii, amenintarea recesiunii si nivelul scazut al indicatorului de incredere a consumatorilor au facut ca oamenii sa se fereasca de achizitii insemnate ca valoare. Trebuie sa luam in considerare scaderea accentuata a unor produse importante, precum aspiratoarele si fiarele de calcat. Pentru multe segmente, vanzarile au crescut gratie promotiilor, acesta ramanand factorul determinant in procesul de achizitie.

Electrocasnicele mari (MDA)

Cu vanzari de 70 milioane euro in al doilea trimestru din 2010, piata pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6% sub performanta atinsa in trimestrul al doilea din 2009. Cu toate acestea, vanzarile in T2 2010 au fost peste cele obtinute in T1 2010 ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vanzarile de produse de racire (frigidere si congelatoare). Un alt factor care a contribuit la imbunatatirea vanzarilor a fost, de asemenea, efectul de crestere iminenta a TVA-ului care a influentat opinia publica si a creat cerere.

Alte evolutii pozitive pe piata de electrocasnice mari se refera la o crestere a pretului mediu pentru aceste produse in ultima jumatate a anului care indica preferinta consumatorilor pentru caracteristici mai bune si produse de calitate superioara.

Foto

Sustinuta de factori sezonieri, piata fotografica a reusit sa mentina o cifra de afaceri stabila de 9 milioane de euro, adica aceeasi valoare pe care aceasta piata a realizat-o in mod constant in ultimele trei trimestre ale anului 2009.
Spre deosebire de T4 2009, cand vanzarile de Craciun au fost sustinute de performanta solida a ramelor foto in combinatie cu cresterea vanzarilor D-SLR, al doilea trimestru din 2010 marcand inceputul vanzarilor de vara, a adus o revenire a segmentului compact. Iunie 2010 a fost prima luna de crestere anuala pentru acest segment, vanzarile crescand cu putin mai mult de 10% fata de iunie 2009. Aceasta crestere nu a atras cu sine insa si valoare adaugata pe piata, cresterea in volum fiind asociata cu eroziunea de pret pentru principalele segmente cu zoom <3x si 3x <4x.

IT

Sectorul IT a scazut in al doilea trimestru al acestui an, in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut cu 20,5%, atingand o valoare de 69 milioane de euro. Pe de alta parte, declinul a incetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, cand pia?a a scazut cu 38,2%. Desi notebook-urile sunt categoria cu cea mai buna performanta din sectorul IT, acestea nu au putut influenta covarsitor evolutia negativa in valoarea vanzarilor sectorului in ansamblu. Din cauza crizei increderea consumatorului este inca foarte scazuta, ceea ce il determina sa amane achizitiile importante.

Telecom

Al doilea trimestru al anului 2010 a adus o scadere a valorii pietei de telecomunicatii hardware (telefoane mobile si smartphone-uri) de 28,5% in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut, atingand o valoare de 39 milioane de euro. Smartphone-urile au avut o performanta mai buna pe piata, fiind singurul grup de produse care si-a marit vanzarile in unitati. Dar scaderea generala a preturilor medii pentru telefoane mobile si smartphone-uri a dus la o scadere a valorii pie?ei.

Motivul este, pe de o parte, o scadere a pretului mediu al modelelor high end, in special produse cu ecran tactil. Pe de alta parte, este vorba despre scaderea pretului mediu, afectat de cresterea vanzarilor de modele low end, cu functii de baza, oferite la preturi mici sau chiar gratuit.

Echipamente de birou

Situatia pe piata echipamentelor de birou este similara, fiind legata de piata de IT. Acest sector a inregistrat o scadere de 28,9% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, ajungand la o valoare de 7 milioane euro.

Lipsa de proiecte publice si contextul economic actual au avut un impact negativ asupra pietei de imprimante si multifunctionale. Evolutia pietei depinde foarte mult de atitudinea consumatorilor corporate. In cazul in care marile companii vor mentine tendinta de a nu investi in solutii ce pot raspunde cererii de reducere a costurilor, iar consumatorul privat nu va fi incurajat sa cumpere, va fi mai greu sa se schimbe tendinta de scadere. Daca, in schimb, consumatorul va fi motivat sa cumpere si vor fi investitii in sectorul public, piata de echipamente de birou, de imprimante si multifunctionale are o sansa de recuperare.

Despre studiul
GfK TEMAX® Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK TEMAX® este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume. Rapoartele si comunicatele de presa privind situatia din toate tarile analizate sunt disponibile pe www.gfktemax.com.

Despre Grupul GfK
Grupul GfK este numarul 4 mondial in clasamentul companiilor de cercetare de piata. Activitatile sale acopera trei divizii: Custom Research, Retail and Technology si Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajati si 115 subsidiare situate in peste 100 de tari. Pentru informatii suplimentare, vizitati site-ul www.gfk.com.

Știri asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content